5 193 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Pelletsinstallation i Göteborg
Sida 1 av 2
Hej!
Det blir ett långt första inlägg, så jag tar den viktigaste frågan först - angående tips om seriösa installatörer i storgöteborgsområdet - skall byta ut en oljepanna mot en pelletspanna, flyta placeringen av pannan, sätta in ackumulatortank och städa en rörig rörinstallation. Alla förslag på vettiga företagare som är kunniga, engagerade och gärna håller en rimlig prisnivå mottages oerhört tacksamt.
Bakgrund
Jag har ett hus från 30-talet i Krokslätt på gränsen mellan göteborg och mölndal. Jag har haft huset i fem år och vill helst flytta på ett eller två års sikt. Huset har huvudsakligen vattenburen värme (ett elelement i en tillbyggnad) varav 1/3 är nyinstallerad vattenburen golvvärme och resten radiatorer från 70 resp 80-talet.
Huset är 120m2 boarea och 135 biarea varav det allra mesta är inrett. Isolering finns säkert någonstans, frågan är bara var, mest kritiskt är det uppåt där det skall tilläggsisoleras om vi skall bo kvar.
Skälet till att jag vill flytta är att det är för mycket pyssel, jag har inte tid att lägga mer än fyra timmar/vecka på huset utslaget över året och det räcker inte alls till för att göra allt jag vill, skulle behöva dubbla det men då får antingen träningen eller familjen ta smällen och det vill jag inte.
Pannan
Pannan, en CTC från 1970 (koks och olja) blir sämre och sämre och nu går det nästan inte längre att justera värmen ut till radiatorerna med något annat än rörtång. Dessutom står pannan i källaren en meter från den öppna trätrappan som går upp i husets resterande två våningar. Den placeringen av pannan är väl sådär. Innan pannan placerades där fanns förmodligen en kokskamin/panna i rummet innanför, sockeln står kvar. Det rummet är nu en märklig blanding av relax med bastu och bubbelbadkar, tvättstuga, torkrum och hobbyrum som leder till att den bara används som tvättstuga (vem kan relaxa när man tittar på tvättberget eller de halvfärdiga projekten). Om man återställer pannan till den gamla placeringen bör man kunna ordna en brandcell åt pannan så att det blir lite säkrare.
Energibehov
Jag gör av med ungefär 3m2 olja per år, men temperaturregleringen har fungerat dåligt och det har varit för kallt när det varit kallt och för varmt emellan. De nya golvvärmeinstallationerna har inte fungerat alls - har försökt att få hit firman som installerade det i samband med en renovering, men det går inte. Återvattnet är iskallt (och golvet med) när det är under -5. mellan 0 och -5 är det varmt och gott.
Val?
Efter att ha läst en del här och på pellets.info har jag kommit fram till att följande kanske skulle fungera... Kom gärna med synpunkter på om jag snålat eller tagit i för mycket, eller borde titta på andra lösningar.
Egentligen skulle jag vilja göra enklast möjliga innan jag vet om vi skall flytta eller inte (vill bygga nytt) men eftersom pannan verkar ge sig är det kanske bara att ge upp och köpa en relativt billig pelletspanna.
Priset för en CTC på Lundbergs värme känns ju lockande, men frågan är om det är möjligt att hitta någon som vill installera den oavsett pris - lade en golvvärmeslinga själv i vintras och har säkert ringt 50 samtal för att hitta någon som kan tänka sig att ansluta den och byta ett element, men det är helt omöjligt. Möjligen om jag söker bortåt Alingsås eller så, så långt bort har jag inte kollat ännu. Jag tänker inte göra installationen själv. Att köra gamla pannan till tippen och att såga sönder och ta bort tanken kan jag göra själv.
Jag tänkte börja med ett veckoförråd på europall och med kragar och om vi bor kvar bygga ett platsbyggt där bastun och badkaret finns för att få till över 5 m2 måste bastun bort. Tills dess kan jag lagra småsäck där oljetanken stått, tänkte ta upp ett större fönster så jag kan få ner säckarna dit direkt utifrån istället för att bära upp och ner för trappor som annars... Tanken är på 2,7m2 och det totala utrymmet i det rummet som ligger under mark utanför huset är runt 4m2.
CTC Ecoflex antar jag har för hög vattenmängd för att det skall löna sig att använda ackumulatortank? Behöver jag något annat än skruv, förråd och panna när jag handlar om jag lyckas hitta någon som vill installera det? Kommer det att löna sig att komplettera med värmepump eller solsystem under sommarmåndaderna eller kör man el eller pellets då?
Hur mycket jobb är det med en sådan panna? Läser man deras material får man en känsla av att det är en till två gånger per år som man behöver fixa med brännare och aska, stämmer det eller är det andra moment som krävs?
IT
Jag är en sån där it-kille så ju mer teknik som man kan påverka desto roligare är det, men det är klart att kan den klara allt själv gör det ju kanske inget även om det är kul med grafer, att kunna få varningar osv. Jag har ett avancerat larm- och passersystem som skulle kunna fungera som ett enklare styr&reglersystem med sms- och epostlarmmöjligheter och som jag även kan fjärrkontrollera (typ dra ett relä via webbläsare, eller dra ett relä vid x grader, återställa vid y grader, sätta hysteres mm.)
Frågan är alltså kanske om jag skall bo kvar eller inte - om jag skall det är det inga problem att installera prylar för ens 120 000 om jag får igen pengarna på tio års sikt. Skall jag flytta om ett år vill jag ju bara ha ett "lättsålt" system som är så standard, lättskött och billigt som möjligt. Eftersom ni förmodligen inte kan råda mig om jag skall bo kvar får ni gärna komma med råd om vilken lösnining ni skulle valt i min situation.
MVH Peo
Det blir ett långt första inlägg, så jag tar den viktigaste frågan först - angående tips om seriösa installatörer i storgöteborgsområdet - skall byta ut en oljepanna mot en pelletspanna, flyta placeringen av pannan, sätta in ackumulatortank och städa en rörig rörinstallation. Alla förslag på vettiga företagare som är kunniga, engagerade och gärna håller en rimlig prisnivå mottages oerhört tacksamt.
Bakgrund
Jag har ett hus från 30-talet i Krokslätt på gränsen mellan göteborg och mölndal. Jag har haft huset i fem år och vill helst flytta på ett eller två års sikt. Huset har huvudsakligen vattenburen värme (ett elelement i en tillbyggnad) varav 1/3 är nyinstallerad vattenburen golvvärme och resten radiatorer från 70 resp 80-talet.
Huset är 120m2 boarea och 135 biarea varav det allra mesta är inrett. Isolering finns säkert någonstans, frågan är bara var, mest kritiskt är det uppåt där det skall tilläggsisoleras om vi skall bo kvar.
Skälet till att jag vill flytta är att det är för mycket pyssel, jag har inte tid att lägga mer än fyra timmar/vecka på huset utslaget över året och det räcker inte alls till för att göra allt jag vill, skulle behöva dubbla det men då får antingen träningen eller familjen ta smällen och det vill jag inte.
Pannan
Pannan, en CTC från 1970 (koks och olja) blir sämre och sämre och nu går det nästan inte längre att justera värmen ut till radiatorerna med något annat än rörtång. Dessutom står pannan i källaren en meter från den öppna trätrappan som går upp i husets resterande två våningar. Den placeringen av pannan är väl sådär. Innan pannan placerades där fanns förmodligen en kokskamin/panna i rummet innanför, sockeln står kvar. Det rummet är nu en märklig blanding av relax med bastu och bubbelbadkar, tvättstuga, torkrum och hobbyrum som leder till att den bara används som tvättstuga (vem kan relaxa när man tittar på tvättberget eller de halvfärdiga projekten). Om man återställer pannan till den gamla placeringen bör man kunna ordna en brandcell åt pannan så att det blir lite säkrare.
Energibehov
Jag gör av med ungefär 3m2 olja per år, men temperaturregleringen har fungerat dåligt och det har varit för kallt när det varit kallt och för varmt emellan. De nya golvvärmeinstallationerna har inte fungerat alls - har försökt att få hit firman som installerade det i samband med en renovering, men det går inte. Återvattnet är iskallt (och golvet med) när det är under -5. mellan 0 och -5 är det varmt och gott.
Val?
Efter att ha läst en del här och på pellets.info har jag kommit fram till att följande kanske skulle fungera... Kom gärna med synpunkter på om jag snålat eller tagit i för mycket, eller borde titta på andra lösningar.
Egentligen skulle jag vilja göra enklast möjliga innan jag vet om vi skall flytta eller inte (vill bygga nytt) men eftersom pannan verkar ge sig är det kanske bara att ge upp och köpa en relativt billig pelletspanna.
Priset för en CTC på Lundbergs värme känns ju lockande, men frågan är om det är möjligt att hitta någon som vill installera den oavsett pris - lade en golvvärmeslinga själv i vintras och har säkert ringt 50 samtal för att hitta någon som kan tänka sig att ansluta den och byta ett element, men det är helt omöjligt. Möjligen om jag söker bortåt Alingsås eller så, så långt bort har jag inte kollat ännu. Jag tänker inte göra installationen själv. Att köra gamla pannan till tippen och att såga sönder och ta bort tanken kan jag göra själv.
Jag tänkte börja med ett veckoförråd på europall och med kragar och om vi bor kvar bygga ett platsbyggt där bastun och badkaret finns för att få till över 5 m2 måste bastun bort. Tills dess kan jag lagra småsäck där oljetanken stått, tänkte ta upp ett större fönster så jag kan få ner säckarna dit direkt utifrån istället för att bära upp och ner för trappor som annars... Tanken är på 2,7m2 och det totala utrymmet i det rummet som ligger under mark utanför huset är runt 4m2.
CTC Ecoflex antar jag har för hög vattenmängd för att det skall löna sig att använda ackumulatortank? Behöver jag något annat än skruv, förråd och panna när jag handlar om jag lyckas hitta någon som vill installera det? Kommer det att löna sig att komplettera med värmepump eller solsystem under sommarmåndaderna eller kör man el eller pellets då?
Hur mycket jobb är det med en sådan panna? Läser man deras material får man en känsla av att det är en till två gånger per år som man behöver fixa med brännare och aska, stämmer det eller är det andra moment som krävs?
IT
Jag är en sån där it-kille så ju mer teknik som man kan påverka desto roligare är det, men det är klart att kan den klara allt själv gör det ju kanske inget även om det är kul med grafer, att kunna få varningar osv. Jag har ett avancerat larm- och passersystem som skulle kunna fungera som ett enklare styr&reglersystem med sms- och epostlarmmöjligheter och som jag även kan fjärrkontrollera (typ dra ett relä via webbläsare, eller dra ett relä vid x grader, återställa vid y grader, sätta hysteres mm.)
Frågan är alltså kanske om jag skall bo kvar eller inte - om jag skall det är det inga problem att installera prylar för ens 120 000 om jag får igen pengarna på tio års sikt. Skall jag flytta om ett år vill jag ju bara ha ett "lättsålt" system som är så standard, lättskött och billigt som möjligt. Eftersom ni förmodligen inte kan råda mig om jag skall bo kvar får ni gärna komma med råd om vilken lösnining ni skulle valt i min situation.
MVH Peo
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
[quote author=peoe link=1148830759/0#0 date=1148830759]
CTC Ecoflex antar jag har för hög vattenmängd för att det skall löna sig att använda ackumulatortank? Behöver jag något annat än skruv, förråd och panna när jag handlar om jag lyckas hitta någon som vill installera det? Kommer det att löna sig att komplettera med värmepump eller solsystem under sommarmåndaderna eller kör man el eller pellets då?
Hur mycket jobb är det med en sådan panna? Läser man deras material får man en känsla av att det är en till två gånger per år som man behöver fixa med brännare och aska, stämmer det eller är det andra moment som krävs?
Om du monterar en bivalentshunt (4-vägs) istället för en vanlig 3-vägs shunt med ingång 1 till pannan o 2 till acktanken så tas först värmen från pannan.. Radiator returen kopplas in på röret från acktanksbotten till laddomaten (laddomat 21 med självcirkulation) så när pannan är varm tas värmen därifrån o radiator returen går till pannan.. När pannan blir kall börjar det tas ur acktanken o returen går dit istället...
Som panna borde du kanske kolla på effektas med automatiskspaksotning istället med vv slinga som förvärmning (pannkylning) o antingen thermia/ctc´s brännare.. Brännarens thermostat sätts under isoleringen på acktanken ca 40 cm från toppen då startas den inte om solen värmer..
Acktank t.ex effekta 750 l BBS (dubbla vv slingor o solslinga) med 90 mm pur isolering..
Med en sådan anläggning behöver du bara tömma asklådan o rengöra brännaren 1-2 ggr/år (ca 30 min/år) resten tar sotaren hand om..
CTC Ecoflex antar jag har för hög vattenmängd för att det skall löna sig att använda ackumulatortank? Behöver jag något annat än skruv, förråd och panna när jag handlar om jag lyckas hitta någon som vill installera det? Kommer det att löna sig att komplettera med värmepump eller solsystem under sommarmåndaderna eller kör man el eller pellets då?
Hur mycket jobb är det med en sådan panna? Läser man deras material får man en känsla av att det är en till två gånger per år som man behöver fixa med brännare och aska, stämmer det eller är det andra moment som krävs?
Om du monterar en bivalentshunt (4-vägs) istället för en vanlig 3-vägs shunt med ingång 1 till pannan o 2 till acktanken så tas först värmen från pannan.. Radiator returen kopplas in på röret från acktanksbotten till laddomaten (laddomat 21 med självcirkulation) så när pannan är varm tas värmen därifrån o radiator returen går till pannan.. När pannan blir kall börjar det tas ur acktanken o returen går dit istället...
Som panna borde du kanske kolla på effektas med automatiskspaksotning istället med vv slinga som förvärmning (pannkylning) o antingen thermia/ctc´s brännare.. Brännarens thermostat sätts under isoleringen på acktanken ca 40 cm från toppen då startas den inte om solen värmer..
Acktank t.ex effekta 750 l BBS (dubbla vv slingor o solslinga) med 90 mm pur isolering..
Med en sådan anläggning behöver du bara tömma asklådan o rengöra brännaren 1-2 ggr/år (ca 30 min/år) resten tar sotaren hand om..
Det är väl inte direkt för arbetet jag tänkte på den pannan utan för att den har vv-slinga som förvärmning/kylning av pannan (ecoflex har värmeväxlare) men det skilljer inte direkt i pris.. Går att köpa effektan utan vv-slinga oxå o 2000:- billigare..
Men det går ta ctc ändå o göra på samma sätt ändå med bivalentshunten o inte köra vv genom pannan utan bara i acktanken om du ska ha en sådan..
Sotningen av ctc´n görs efter ca 1,5-2 ton pellets så det blir bara 2-3 ggr/år o tar väl ca 20-25 min/gång (gör då det på thermia biomatic) men ju oftare man sotar desto bättre verkningsgrad..
Rinkabyrör tar för Ctc´s brännare 16800:-
Effekta pannan med automatisk spaksotning o 6 kW elpatron 22900:-/20900:- utan vv.slinga
Effekta 750 l BBS acktank med 90 mm pur 13840:-
Effekta tar för laddomat 21 2690:-
Rinkabyrör tar för termomatic cbj (shuntstyrning med innegivare) 1985:-
Rinkabyrör tar för 140 l tryck exp.kärl 2580:-
Effekta tar för bivalentshunt 1090:-
Så det blir 61900:-/59900:- utan vv.slinga i pannan + rör o ev avstängningskrannar, cirk.pump, rörisolering o kopplingar.. Exp.kärl, Acktank (om du ska skaffa solfångare) o laddomat behöver du även om du köper ctc ecoflex så det blir inte nån skillnad om du ska bygga för ev sol i framtiden..
En effekta med autosotning o ctc´s brännare blir faktiskt billigare 39700:- än ctc ecoflex.. :-/
Solfångarpaket inkl styrutrustning 22063:- exkl rör o isolering upp till taket hos sfinx
Med effektas panna så kopplar man in 2 blandningsventiler för vv, en efter pannan o en efter tanken så tas vv först från pannan sen spetsas de från acktanken om pannan är för kall..
Skaffar du en sån här anläggning vill du inte sälja huset sen..
Här finns länkar
http://www.effecta.se/effecta/index.php
http://effecta.se/effecta/filer/prislista 2006-06-03.hemsida.pdf
http://www.rinkabyror.se/
http://sfinxsolar.e-butik.se/
Men det går ta ctc ändå o göra på samma sätt ändå med bivalentshunten o inte köra vv genom pannan utan bara i acktanken om du ska ha en sådan..
Sotningen av ctc´n görs efter ca 1,5-2 ton pellets så det blir bara 2-3 ggr/år o tar väl ca 20-25 min/gång (gör då det på thermia biomatic) men ju oftare man sotar desto bättre verkningsgrad..
Rinkabyrör tar för Ctc´s brännare 16800:-
Effekta pannan med automatisk spaksotning o 6 kW elpatron 22900:-/20900:- utan vv.slinga
Effekta 750 l BBS acktank med 90 mm pur 13840:-
Effekta tar för laddomat 21 2690:-
Rinkabyrör tar för termomatic cbj (shuntstyrning med innegivare) 1985:-
Rinkabyrör tar för 140 l tryck exp.kärl 2580:-
Effekta tar för bivalentshunt 1090:-
Så det blir 61900:-/59900:- utan vv.slinga i pannan + rör o ev avstängningskrannar, cirk.pump, rörisolering o kopplingar.. Exp.kärl, Acktank (om du ska skaffa solfångare) o laddomat behöver du även om du köper ctc ecoflex så det blir inte nån skillnad om du ska bygga för ev sol i framtiden..
En effekta med autosotning o ctc´s brännare blir faktiskt billigare 39700:- än ctc ecoflex.. :-/
Solfångarpaket inkl styrutrustning 22063:- exkl rör o isolering upp till taket hos sfinx
Med effektas panna så kopplar man in 2 blandningsventiler för vv, en efter pannan o en efter tanken så tas vv först från pannan sen spetsas de från acktanken om pannan är för kall..
Skaffar du en sån här anläggning vill du inte sälja huset sen..
Här finns länkar
http://www.effecta.se/effecta/index.php
http://effecta.se/effecta/filer/prislista 2006-06-03.hemsida.pdf
http://www.rinkabyror.se/
http://sfinxsolar.e-butik.se/
Tja, det skulle kanske fungera, fast utan soldelen då det första året eller två. Kan man tänka sig en snålvariant där man helt enkelt kör panna utan acktank, laddomat och allt annat man kan dra ner på, men förbereda med utrymme för att installera det sen?
Och hur får jag tag på någon som kopplar in det åt mig? Även om jag knappast är superhändig har jag ju inga problem med att lära mig, men jag har nog ändå för mycket respekt för vad läckage kan ställa till med för att börja med ett sånt här projekt själv. Lite självinsikt vid enstaka tillfällen är säkert positivt.
Och hur får jag tag på någon som kopplar in det åt mig? Även om jag knappast är superhändig har jag ju inga problem med att lära mig, men jag har nog ändå för mycket respekt för vad läckage kan ställa till med för att börja med ett sånt här projekt själv. Lite självinsikt vid enstaka tillfällen är säkert positivt.
Visst kan du bara installera ny panna idag o ta tankarna senare men det blir o andra sidan dyrare då rören ska dras om till acktanken då men inga problem i övrigt..
Då du eldat med olja får du 14000:- när du konverterar till pellets o solfångare får du max 7500:-
Nog måste det finnas rörkrökare som kan fixa in pannan men annars så klarar du nog det själv oxå då det bara är att koppla in den nya på samma rör..
Det blir lite mer jobb om du kopplar in en acktank förstås men de är inte heller så svårt som det låter..
När ja bytte panna o installerade acktank fixade rörkrökarn de på 13 timmar o det gick rör (27 meter) o kopplingar för 9000:- o jobbet gick på 3900:- vitt..
Panna, laddomat, acktank mm hade jag köpt själv där det va billigast..
Då du eldat med olja får du 14000:- när du konverterar till pellets o solfångare får du max 7500:-
Nog måste det finnas rörkrökare som kan fixa in pannan men annars så klarar du nog det själv oxå då det bara är att koppla in den nya på samma rör..
Det blir lite mer jobb om du kopplar in en acktank förstås men de är inte heller så svårt som det låter..
När ja bytte panna o installerade acktank fixade rörkrökarn de på 13 timmar o det gick rör (27 meter) o kopplingar för 9000:- o jobbet gick på 3900:- vitt..
Panna, laddomat, acktank mm hade jag köpt själv där det va billigast..
Får väl ägna fredagen åt att ringa runt till alla ett varv till för att se om nån kan tänka sig att försöka hitta en rörkrökare som kan tänka sig att jobba för timpeng, men att hitta någon för 300kr/timmen vitt tror jag blir... svårt...
Ska försöka igen i alla fall, det låter onekligen värt det...
/peo
Ska försöka igen i alla fall, det låter onekligen värt det...
/peo
Går det så ta det svart..peoe skrev:Får väl ägna fredagen åt att ringa runt till alla ett varv till för att se om nån kan tänka sig att försöka hitta en rörkrökare som kan tänka sig att jobba för timpeng, men att hitta någon för 300kr/timmen vitt tror jag blir... svårt...
Ska försöka igen i alla fall, det låter onekligen värt det...
/peo
Du kan ju ta loss gammla pannan då de bara är lite kapning av rör o milt våld som krävs.. Kanske även baxa in den nya pannan o ev tank på plats så rörisen bara behöver koppla in de..
Jo vart står olje tanken idag??
Den kan va ide att du oxå tar bort i samma veva..
Nä, svart är uteslutet, vill ha bidrag för det dessutom.
Jag skall dessutom flytta pannan, som det är nu står den 50 cm från den helt öppna trätrappan som går upp genom källare och två plan. "Brandcellen" består av att någon har täckt två kvadrat med enkelgips i taket ovanför pannan tills trappan börjar. En öppen spaljé av torrt härligt furu skiljer pannan från trappan.
Jag tror att konstruktionen skulle ge en optimal skorstenseffekt om det började brinna så att huset blev övertänt på rekordtid i samma slag som den blockerar den enda utrymningsvägen från övervåningarna.
Så det känns som att en flytt kanske är motiverad
Jag har tänkt att ställa den på andra sidan väggen, kanske en flytt på totalt två meter till en plats där kokskaminen förmodligen stod då huset byggdes. Däremot antar jag att jag därmed måste ta dit sotarn för att fixa med rökgångarna (och att det kommer att funka) men jag har egentligen ganska lite val, kan ju inte ha det så och kan inte "bygga in" pannan eftersom det är för trångt för att kunna serva den som den står nu.
Oljetanken tänkte jag ta i samma veva, möjligen efter pannan är urkopplad så jag har kontinuerligt varmvatten.
/peo
Jag skall dessutom flytta pannan, som det är nu står den 50 cm från den helt öppna trätrappan som går upp genom källare och två plan. "Brandcellen" består av att någon har täckt två kvadrat med enkelgips i taket ovanför pannan tills trappan börjar. En öppen spaljé av torrt härligt furu skiljer pannan från trappan.
Jag tror att konstruktionen skulle ge en optimal skorstenseffekt om det började brinna så att huset blev övertänt på rekordtid i samma slag som den blockerar den enda utrymningsvägen från övervåningarna.
Så det känns som att en flytt kanske är motiverad
Jag har tänkt att ställa den på andra sidan väggen, kanske en flytt på totalt två meter till en plats där kokskaminen förmodligen stod då huset byggdes. Däremot antar jag att jag därmed måste ta dit sotarn för att fixa med rökgångarna (och att det kommer att funka) men jag har egentligen ganska lite val, kan ju inte ha det så och kan inte "bygga in" pannan eftersom det är för trångt för att kunna serva den som den står nu.
Oljetanken tänkte jag ta i samma veva, möjligen efter pannan är urkopplad så jag har kontinuerligt varmvatten.
/peo
Så, då har jag kollat lite mer och faktiskt lyckats få hem lite installatörer och titta också.
CTC-installatören gillade uppenbarligen inte Pellets (fick ändå deras namn på rekommendation från CTC, han föreslog istället en luftvärmepump och elpanna. Jag försökte inte ens omvända honom, så han fick åka hem.)
Effectas förslag på installatör var en mycket trevligare bekantskap. Engagerad, positiv, egna idéer men lyssnade på mina.
Förstås hade han mycket att göra men kunde få gjort det efter semestern, vilket nog är tillräckligt bra för mig just nu i alla fall.
Över till förslaget - jag tycker det känns rätt prisvärt måste jag ju säga... Lite om bidragen då - kommer jag att kunna söka fulla bidrag med denna lösning - har inte koll på om det måste vara speciella produkter - soldelen känns ju exempelvis rätt mycket billigare än om man skall köpa från effecta (nästan halva priset)
Det som känns som det inte stämmer i dina priser är att de flesta priser är inkl moms, medan alla effecta-priser är exl moms, vilket ju gör 25% mer.
Är det värt det då, eller skall jag handla delar av deras grejjer någon annan stans med?
CTC-installatören gillade uppenbarligen inte Pellets (fick ändå deras namn på rekommendation från CTC, han föreslog istället en luftvärmepump och elpanna. Jag försökte inte ens omvända honom, så han fick åka hem.)
Effectas förslag på installatör var en mycket trevligare bekantskap. Engagerad, positiv, egna idéer men lyssnade på mina.
Förstås hade han mycket att göra men kunde få gjort det efter semestern, vilket nog är tillräckligt bra för mig just nu i alla fall.
Över till förslaget - jag tycker det känns rätt prisvärt måste jag ju säga... Lite om bidragen då - kommer jag att kunna söka fulla bidrag med denna lösning - har inte koll på om det måste vara speciella produkter - soldelen känns ju exempelvis rätt mycket billigare än om man skall köpa från effecta (nästan halva priset)
Det som känns som det inte stämmer i dina priser är att de flesta priser är inkl moms, medan alla effecta-priser är exl moms, vilket ju gör 25% mer.
Är det värt det då, eller skall jag handla delar av deras grejjer någon annan stans med?
Effectas grejor är säkert bra men som jag upplevde det när jag "jagade" solfångare lite väl dyra........
Peoe:
Vill du titta på en pellets/solfångaranläggning i drift så hör av dig, jag fixar gärna till besöks möjligheter för intresserade "pellets/solfolk", bor strax utanför Kungsbacka.
Dock så är pelletspannan avstängd nu. Den behövs inte då solen mer än väl klarar driften.
Några bra förslag på installatörer har jag dock inte. De som monterade min pelletsbrännare har gått i konkurs. Medans solfångarna med kringutrustning monterade jag själv.
Peoe:
Vill du titta på en pellets/solfångaranläggning i drift så hör av dig, jag fixar gärna till besöks möjligheter för intresserade "pellets/solfolk", bor strax utanför Kungsbacka.
Dock så är pelletspannan avstängd nu. Den behövs inte då solen mer än väl klarar driften.
Några bra förslag på installatörer har jag dock inte. De som monterade min pelletsbrännare har gått i konkurs. Medans solfångarna med kringutrustning monterade jag själv.
Jag har bara skummat inläggen, men att en ventil kärvar betyder ju inte att pannan är kass. Om det är "enda" problemet (bortsett från planlösningen) så kanske man ska byta ventilen och kolla på en installation med befintlig panna.
Nackdelen med det är att man får en mer tungarbetad lösning.
Mot en ny panninstallation talar:
Om rådet kan bli aktuellt för FJV utbyggnad, dock inte före 2010.
Näste ägare kanske vill ha VP av ena eller andra skälet.
Lite modifiering: Gbg planerar inte utbyggnad före 2010, hur mölndaltänker vet jag inte.
Nackdelen med det är att man får en mer tungarbetad lösning.
Mot en ny panninstallation talar:
Om rådet kan bli aktuellt för FJV utbyggnad, dock inte före 2010.
Näste ägare kanske vill ha VP av ena eller andra skälet.
Lite modifiering: Gbg planerar inte utbyggnad före 2010, hur mölndaltänker vet jag inte.
Om fjärrvärmeutbyggnaden här:
Mölndal Energi är intresserade av att förlägga fjärrvärme hit, de bygger kontinuerligt, men eftersom jag får betala 100% av kostnaden själv och det skall schaktas i gatan några hundra meter blir priset dyrare än för lösningen ovan.
När det gäller den befintliga pannan har jag nu konstaterat att det bara är sjunten som är kass på pannan, men jag har lyckats ställa den i helt öppet vilket innebär att jag kan sätta en separat sjunt efter pannan för reglering om jag vill, så jag kan använda pannan om jag vill, vilket ju onekligen skulle bli billigare.
Å andra sidan måste jag byta plats på pannan - oavsett vad sotarna säger vågar jag inte ha den där den står med fastbränsle (och sotarna kommer att säga en hel del)
Så att flytta den befintliga pannan och få dålig verkningsgrad och mycket jobb när jag kan lägga lite pengar till och få det rikitgt bra, då får jag betala istället...
Mölndal Energi är intresserade av att förlägga fjärrvärme hit, de bygger kontinuerligt, men eftersom jag får betala 100% av kostnaden själv och det skall schaktas i gatan några hundra meter blir priset dyrare än för lösningen ovan.
När det gäller den befintliga pannan har jag nu konstaterat att det bara är sjunten som är kass på pannan, men jag har lyckats ställa den i helt öppet vilket innebär att jag kan sätta en separat sjunt efter pannan för reglering om jag vill, så jag kan använda pannan om jag vill, vilket ju onekligen skulle bli billigare.
Å andra sidan måste jag byta plats på pannan - oavsett vad sotarna säger vågar jag inte ha den där den står med fastbränsle (och sotarna kommer att säga en hel del)
Så att flytta den befintliga pannan och få dålig verkningsgrad och mycket jobb när jag kan lägga lite pengar till och få det rikitgt bra, då får jag betala istället...
Ett så centralt läge kan nog bli svårt att hitta om du ska bygga nytt. Och om du bygger en gipslåda så kommer underhållet om 20 år ändå.
Jag anar hur du känner med alla halvfärdiga projekt som borde bli klara.
Om man nu får vara så fräck så man kommer med en rekomendation så blir den:
*En ny panna med spaksotning (eller helautomatisk sotning = svin dyr österikisk panna).
*En brännare med lite servicebehov, av det jag läst tycker jag thermia har en sådan. De har ju dessutom en massa lull-lull till sitt styrsystem.
*Krångla inte med ett skitjobb som att rengöra oljetanken, möjligen kan du riva den själv.
*Fixa ett riktigt förråd från början.
Tyvärr så är det ju det där med pengar, men att få färdigt ngn stans är dj*vl*gt skönt.
(Det finns nedgrävda förråd, om man vill och kan ha ett sådant.)
Jag anar hur du känner med alla halvfärdiga projekt som borde bli klara.
Om man nu får vara så fräck så man kommer med en rekomendation så blir den:
*En ny panna med spaksotning (eller helautomatisk sotning = svin dyr österikisk panna).
*En brännare med lite servicebehov, av det jag läst tycker jag thermia har en sådan. De har ju dessutom en massa lull-lull till sitt styrsystem.
*Krångla inte med ett skitjobb som att rengöra oljetanken, möjligen kan du riva den själv.
*Fixa ett riktigt förråd från början.
Tyvärr så är det ju det där med pengar, men att få färdigt ngn stans är dj*vl*gt skönt.
(Det finns nedgrävda förråd, om man vill och kan ha ett sådant.)