Vid rejäla regn så rinner det in vatten i vår källare,(där stolen på bilderna står) det trycker upp precis mellan golv och vägg. Golvet är betong och sockeln natursten.
Att hela uppfarten lutar mot just denna väggen känns som en avgörande faktor och vi funderar på att låta asfaltera hela uppfarten. Men asfalt eller inte, vi kan ju inte ha lutningen mot huset så jag tänker att vi börjar med att få lutning åt rätt håll med 0-18 och en 160-kg padda. Kanske behövs inte ens asfalt när det lutar åt ”rätt” håll :thinking:? Och räcker inte det så är det iaf förberett för asfalt. Är jag ute och cyklar eller?
Bifogar bild och väntar spänt på tankar och idéer :D. Och jag är ju medveten om att huset är byggt typ samtidigt som Freden i Roskilde så där är inget kapillärbrytande under källargolvet..

• Uppfart med grus som lutar mot ett hus med synlig naturstenssockel och en ensam stol står vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med lutande uppfart av grus mot naturstenssockel och en stol vid väggen.
    Skapa konto
Redigerat:
Hej,

Är du säker på att det är ytvatten som läcker in? Kan ju vara då att något skikt under lutar mot väggen.

Ligger det något dräneringsrör vid väggen?

P patrikd84 skrev:
Hej,

Är du säker på att det är ytvatten som läcker in? Kan ju vara då att något skikt under lutar mot väggen.

Ligger det något dräneringsrör vid väggen?
Nja, uppfarten är av grus packat hårdare än f%n utom just i denna hörnan så det känns som att det är ytvatten. Har bara ett rör (det går ut mot gatan från stupröret på bilden) och det kollade jag idag.

K Knetech skrev:
Nja, uppfarten är av grus packat hårdare än f%n utom just i denna hörnan så det känns som att det är ytvatten. Har bara ett rör (det går ut mot gatan från stupröret på bilden) och det kollade jag idag.
Ok, det låter som en dyr lösning att asfaltera så skulle nog se mig om billigare alternativ först.

Kan det vara ett alternativ att sätta en platonmatta mot stenmuren och dränera för att leda bort vattnet den vägen? Då får man se till så det är en genomsläpplig fraktion som ligger närmast väggen så det inte blir så hårt packat med tiden.

Bild av husgrund utanför en byggnad med grus och ojämnt markarbete mot fasaden.
Skapa konto
Husgrund med dålig lutning utanför svart träfasad, synlig rörledning och borttaget singellager.
Skapa konto
Utgrävd mark vid husgrund med synlig rörgenomföring och ojämnt fördelad singel, markerar dåligt sluttande yta.
Skapa konto
Men kommer inte vattnet följa med platonmattan ner och sen kommer den in mellan golv och vägg ändå? Asfalt är inte så dyrt, ca 250:-/kvm är ju inte så farligt. Sen ligger inkommande vatten precis där så att gräva där blir ju ett j%vla meck...
För att skoja till det lite så tog vi bort singeln idag och vi kan ju konstatera att när inkommande vatten byttes så var man kanske inte så petiga när man fyllde igen efter sig. Lutar ju knappt mot huset :rolleyes:

Om du nu tror att det är ytvatten. Gräv ner ett dräneringsrör, finns med hål enbart på ovansidan och tät "botten". Hittar du inte det perforera ett vanligt avloppsrör på ovansidan, gör en rörgrav bara några cm under ytan. Fyll över med singel. Några dm från källarmuren. Koppla det med fall till ditt stuprör. Då vet du efter nästa skyfall huruvida det är ytvatten eller inte.

Red: Ps Jag tycker din grusgård är charmig och det vore synd att lägga asfalt där ))

K Knetech skrev:
[bild] [bild] [bild] Men kommer inte vattnet följa med platonmattan ner och sen kommer den in mellan golv och vägg ändå? Asfalt är inte så dyrt, ca 250:-/kvm är ju inte så farligt. Sen ligger inkommande vatten precis där så att gräva där blir ju ett j%vla meck...
För att skoja till det lite så tog vi bort singeln idag och vi kan ju konstatera att när inkommande vatten byttes så var man kanske inte så petiga när man fyllde igen efter sig. Lutar ju knappt mot huset :rolleyes:
Om man ska lägga platonmatta och dränera riktigt så måste den gå hela vägen ner under nivån för golvet och det den ev. står på - och där nere lägga dräneringsröret. Detta gör att (grund)vattennivån utanför väggen inte blir högre än denna nivå, men som redan omnämnts - och om det är mycket omfattande att gräva upp - funkar det ju att avleda ytvattnet tidigare i så fall.

P patrikd84 skrev:
Om man ska lägga platonmatta och dränera riktigt så måste den gå hela vägen ner under nivån för golvet och det den ev. står på - och där nere lägga dräneringsröret. Detta gör att (grund)vattennivån utanför väggen inte blir högre än denna nivå, men som redan omnämnts - och om det är mycket omfattande att gräva upp - funkar det ju att avleda ytvattnet tidigare i så fall.
Okej, jag tog ändå en genväg. Asfalten har nu legat i ett halvår och inte ens tillstymmelse till fukt i källaren.

• Gilla
patrikd84
  • Laddar…
K Knetech skrev:
Okej, jag tog ändå en genväg. Asfalten har nu legat i ett halvår och inte ens tillstymmelse till fukt i källaren.
Så skönt. Vad fick du betala för asfaltering och vad ingick?

V Villa1949 skrev:
Så skönt. Vad fick du betala för asfaltering och vad ingick?
40000:- för 100 kvm. Markarbete & asfalt ingick.
Och fortfarande inget vatten i källaren 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.