Vid rejäla regn så rinner det in vatten i vår källare,(där stolen på bilderna står) det trycker upp precis mellan golv och vägg. Golvet är betong och sockeln natursten.
Att hela uppfarten lutar mot just denna väggen känns som en avgörande faktor och vi funderar på att låta asfaltera hela uppfarten. Men asfalt eller inte, vi kan ju inte ha lutningen mot huset så jag tänker att vi börjar med att få lutning åt rätt håll med 0-18 och en 160-kg padda. Kanske behövs inte ens asfalt när det lutar åt ”rätt” håll ? Och räcker inte det så är det iaf förberett för asfalt. Är jag ute och cyklar eller?
Bifogar bild och väntar spänt på tankar och idéer . Och jag är ju medveten om att huset är byggt typ samtidigt som Freden i Roskilde så där är inget kapillärbrytande under källargolvet..
Att hela uppfarten lutar mot just denna väggen känns som en avgörande faktor och vi funderar på att låta asfaltera hela uppfarten. Men asfalt eller inte, vi kan ju inte ha lutningen mot huset så jag tänker att vi börjar med att få lutning åt rätt håll med 0-18 och en 160-kg padda. Kanske behövs inte ens asfalt när det lutar åt ”rätt” håll ? Och räcker inte det så är det iaf förberett för asfalt. Är jag ute och cyklar eller?
Bifogar bild och väntar spänt på tankar och idéer . Och jag är ju medveten om att huset är byggt typ samtidigt som Freden i Roskilde så där är inget kapillärbrytande under källargolvet..
Redigerat:
Nja, uppfarten är av grus packat hårdare än f%n utom just i denna hörnan så det känns som att det är ytvatten. Har bara ett rör (det går ut mot gatan från stupröret på bilden) och det kollade jag idag.P patrikd84 skrev:
Ok, det låter som en dyr lösning att asfaltera så skulle nog se mig om billigare alternativ först.K Knetech skrev:
Kan det vara ett alternativ att sätta en platonmatta mot stenmuren och dränera för att leda bort vattnet den vägen? Då får man se till så det är en genomsläpplig fraktion som ligger närmast väggen så det inte blir så hårt packat med tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att skoja till det lite så tog vi bort singeln idag och vi kan ju konstatera att när inkommande vatten byttes så var man kanske inte så petiga när man fyllde igen efter sig. Lutar ju knappt mot huset
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Om du nu tror att det är ytvatten. Gräv ner ett dräneringsrör, finns med hål enbart på ovansidan och tät "botten". Hittar du inte det perforera ett vanligt avloppsrör på ovansidan, gör en rörgrav bara några cm under ytan. Fyll över med singel. Några dm från källarmuren. Koppla det med fall till ditt stuprör. Då vet du efter nästa skyfall huruvida det är ytvatten eller inte.
Red: Ps Jag tycker din grusgård är charmig och det vore synd att lägga asfalt där ))
Red: Ps Jag tycker din grusgård är charmig och det vore synd att lägga asfalt där ))
Om man ska lägga platonmatta och dränera riktigt så måste den gå hela vägen ner under nivån för golvet och det den ev. står på - och där nere lägga dräneringsröret. Detta gör att (grund)vattennivån utanför väggen inte blir högre än denna nivå, men som redan omnämnts - och om det är mycket omfattande att gräva upp - funkar det ju att avleda ytvattnet tidigare i så fall.K Knetech skrev:[bild] [bild] [bild] Men kommer inte vattnet följa med platonmattan ner och sen kommer den in mellan golv och vägg ändå? Asfalt är inte så dyrt, ca 250:-/kvm är ju inte så farligt. Sen ligger inkommande vatten precis där så att gräva där blir ju ett j%vla meck...
För att skoja till det lite så tog vi bort singeln idag och vi kan ju konstatera att när inkommande vatten byttes så var man kanske inte så petiga när man fyllde igen efter sig. Lutar ju knappt mot huset
Okej, jag tog ändå en genväg. Asfalten har nu legat i ett halvår och inte ens tillstymmelse till fukt i källaren.P patrikd84 skrev:Om man ska lägga platonmatta och dränera riktigt så måste den gå hela vägen ner under nivån för golvet och det den ev. står på - och där nere lägga dräneringsröret. Detta gör att (grund)vattennivån utanför väggen inte blir högre än denna nivå, men som redan omnämnts - och om det är mycket omfattande att gräva upp - funkar det ju att avleda ytvattnet tidigare i så fall.
Liknande trådar
-
Fukt i källaren?
Vatten & Avlopp -
Fukt i gammal matkällaren
Grund & Markarbeten -
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Lösa lättbetongblock och fukt i matkällaren
Byggmaterial & Byggteknik -
Köpa hus med fukt i källaren - måste jag dränera?
Grund & Markarbeten