Hola, tänkte kolla om någon här har en sådan (pekar upp mot rubriken).. eller har varit och provkört den.. eller vet något hemligt om den som vi inte vet
Maken är inne på en elbil som nästa bil.. och vi har börjat sonderat terrängen för sådana! Det ploppar in nya hela tiden nu.. och vi har inte så bråttom (hade eg satsat på att köpa nästa år)..
Men så såg jag denna.. och blev väldigt förtjust i den (de andra elbilarna idag, de som funnits nu nått år.. är alla "lika vår befintliga bil" rent utseendemässigt.. och det är ju trist att köpa en likadan bil!).. denna (konans) design är helt i min smak och lite halvsub (vilket också är i min smak).. så jag är nyfiken..
Vi tänkte prova den framöver.. men ville kolla om nån annan hade provat..?
Nån?
(har ni nått att säga om Nissan leaf, kia e-niro, kia esoul, hyundai IONIQ Electric - så är jag idel i örat också..)
Maken är inne på en elbil som nästa bil.. och vi har börjat sonderat terrängen för sådana! Det ploppar in nya hela tiden nu.. och vi har inte så bråttom (hade eg satsat på att köpa nästa år)..
Men så såg jag denna.. och blev väldigt förtjust i den (de andra elbilarna idag, de som funnits nu nått år.. är alla "lika vår befintliga bil" rent utseendemässigt.. och det är ju trist att köpa en likadan bil!).. denna (konans) design är helt i min smak och lite halvsub (vilket också är i min smak).. så jag är nyfiken..
Vi tänkte prova den framöver.. men ville kolla om nån annan hade provat..?
Nån?
(har ni nått att säga om Nissan leaf, kia e-niro, kia esoul, hyundai IONIQ Electric - så är jag idel i örat också..)
Jag har en eNiro som ju är systerbil till Kona.
Jättenöjd med den. Kommer 35-40 mil i motorvägsfart så blandad körning håller den utlovade 45mil.
Sköna stolar och hyfsat rymlig. Konan är betydligt mindre. Bra kvalitet, känns välbyggd. Lite plastiga material kanske.
Negativt är lite bullrig i motorvägsfart.
Sticker iväg som en tyst raket om man gasar. Jag kommer aldrig mer köpa en avgasbil.
Ska du ha en nästa år får du beställa nu. Det är sjuka leveranstider på dd flesta elbilarna.
Jättenöjd med den. Kommer 35-40 mil i motorvägsfart så blandad körning håller den utlovade 45mil.
Sköna stolar och hyfsat rymlig. Konan är betydligt mindre. Bra kvalitet, känns välbyggd. Lite plastiga material kanske.
Negativt är lite bullrig i motorvägsfart.
Sticker iväg som en tyst raket om man gasar. Jag kommer aldrig mer köpa en avgasbil.
Ska du ha en nästa år får du beställa nu. Det är sjuka leveranstider på dd flesta elbilarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Jag har förvisso bara provkört bensinvarianten av Kona då jag scoutade inför elbilsköp förra året. Jag gillade den inte alls. Trång och dålig sikt vart man än vred huvudet. Köregenskaperna imponerade inte heller, men elbilen är förstås något helt annat som måste utvärderas för sig.
Tyvärr blev det ingen elbil alls då jag inte ville avstå dragkrok, men det lär väl lösa sig om ett par år eller så.
För egen del är jag nyfiken på VWs kommande ID3.
Den lär väl se ut nåt sånt här. An acquired taste, som engelsmännen säger.
Tyvärr blev det ingen elbil alls då jag inte ville avstå dragkrok, men det lär väl lösa sig om ett par år eller så.
För egen del är jag nyfiken på VWs kommande ID3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lär väl se ut nåt sånt här. An acquired taste, som engelsmännen säger.
Jag har en IONIQ som jag tycker fungerar bra. Är inte en bilfantast på något sätt så kan inte uttala mig i detalj, men den fungerar bra till vardags och den semesterresa vi just nu är på. Förbrukningen imponerande låg: även om man kör precis som vanligt kommer man lätt 20 mil på landsvägar (80/90/100) även med det pyttelilla batteriet. Har provkört en Kona och tyckte den fungerade bra också. Relativt pigg för en ”vanlig” bil (den är inget prestandamonster nej) men förstås lite större än IONIQ, och känslan därefter. Inget jag skulle köra hårt med på slingrande alpvägar – fast nu är jag för gammal för sådant ändå.
Svarar gärna på specifika frågor om du har men har svårt att säga något generellt Har haft Hyundai tidigare på bensintiden och inte haft några problem.
Svarar gärna på specifika frågor om du har men har svårt att säga något generellt Har haft Hyundai tidigare på bensintiden och inte haft några problem.
Nu är tråden visserligen snart 1 år gammal.halper skrev:
Går i funderingarna på just en ionic med 28 kw batteri , och då använda den som pendlingsbil. Men oroar mig för räckvidden på vintern -20 grader. Har 6,5 mil till jobbet. Hemma kommer den stå i varmgarage o på jobbet har jag tillgång till motirvärmarstolpe
Köp laddhybrid!!!! Billigare och betydligt tillförlitligare!1 Skalman65 skrev:Nu är tråden visserligen snart 1 år gammal.
Går i funderingarna på just en ionic med 28 kw batteri , och då använda den som pendlingsbil. Men oroar mig för räckvidden på vintern -20 grader. Har 6,5 mil till jobbet. Hemma kommer den stå i varmgarage o på jobbet har jag tillgång till motirvärmarstolpe
Utrusta bilen med bensinvärmare då kan du åka el till jobbet utan räckviddsångest !
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Laddhybrid är det sämsta av två världar om man ser till tillförlitlighet. Massor av extra som kan strula.
En 28kWh ioniq bör klara ca 20mil om man kör lungt. minst 15mil som absolut sämst
En 28kWh ioniq bör klara ca 20mil om man kör lungt. minst 15mil som absolut sämst
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Nu har elvarianten av Hyundai Kona godkänts för dragkrok. Den får dra imponerande – drum roll – 300 kg.
Hoppas andra rimligt prissatta elbilar också typas för drag snart, men ett ton kan vi väl få då i alla fall. Snälla.
Hoppas andra rimligt prissatta elbilar också typas för drag snart, men ett ton kan vi väl få då i alla fall. Snälla.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Duger till dragkroksmonterad cykelhållare iallafall
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Ja, och det får ju VW ID3 också, men vill man kunna köra ett lass grus eller jord, byggvaror eller -skräp eller vanligt skräp så känns det ju lite futtigt.
Jag fick låna en hybrid-niro förra året när min bensinare var på service, med den låg jag som en stoppkloss på de 50 och 80-vägarna hem, gick knappt att komma upp i skyltad hastighet. Var visserligen mer batteri kvar än när jag fick den, då den gick på bensin helatiden (eller om det var diesel). hel-el av niron kanske är annorlunda, men hybriden är ju rena skräpet.P para skrev:Jag har en eNiro som ju är systerbil till Kona.
Jättenöjd med den. Kommer 35-40 mil i motorvägsfart så blandad körning håller den utlovade 45mil.
Sköna stolar och hyfsat rymlig. Konan är betydligt mindre. Bra kvalitet, känns välbyggd. Lite plastiga material kanske.
Negativt är lite bullrig i motorvägsfart.
Sticker iväg som en tyst raket om man gasar. Jag kommer aldrig mer köpa en avgasbil.
Ska du ha en nästa år får du beställa nu. Det är sjuka leveranstider på dd flesta elbilarna.
Sämre säkerhet, du åker omkring med dubbla drivlinor där ännu fler grejer kan gå sönder och måste servas samt att bilen blir ännu tyngre än bara med batterier eller vanlig motor..B byggarätt skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
E-Niro är rätt pigg med sina ca200hk så där räcker effekten till utan problem. Tycker den är ganska trevlig och bättre inredning än Kona
Behövs dragvikten så har t.ex. XC40 Electric 1500kg
Behövs dragvikten så har t.ex. XC40 Electric 1500kg
Liknande trådar
-
Portabel 3-fasladdare elbil
Laddboxar & Elbilar -
Elbilsladdare - vad väljer man?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
50-åring dömd för att ha tjuvladdat elbilen
Artikelkommentarer -
Extremt långsam elbilsladdning i kylan (93h för 0-100%)
Laddboxar & Elbilar -
Använda elbilsbatteri till ö-drift eller batteri.
El