A
M Mardigan skrev:
Och Shirack jag har alltid ett mantra i mina öron som lyder ” det är aldrig för sent att ge upp hoppet”.
M Mardigan skrev:
Säga vad man vill om gammal humbug så ska man sällan eller aldrig förkasta gamla vise män. Vare sig det är vetenskapligt bevisat eller inte. Jag kommer ihåg från ungdomen när min far skulle köpa mark att bygga fastigheter på så tog han in en äldre lärd man att söka vatten med slagruta. Sant eller falskt är svårt att bevisa. glad midsommar på er vattenprospektörer.
Nej jag håller med, fräckt somfan om vissa utvalda kan känna sånt, nu vill jag inte ta tråden utanför ämnet så jag lägger diskussionen där :) Mitt hål blir där det är bestämt ;)
 
Shirack skrev:
Nej jag håller med, fräckt somfan om vissa utvalda kan känna sånt, nu vill jag inte ta tråden utanför ämnet så jag lägger diskussionen där :) Mitt hål blir där det är bestämt ;)

Jag å svärfar körde med galge för nått år sedan.
Dock utan vatten än idag men ännu inte gett upp.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Nå alla tappra brunnsborrare. Är det pannknack för hela slanten idag eller blir det ett försök på man vs nature? :)
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nå alla tappra brunnsborrare. Är det pannknack för hela slanten idag eller blir det ett försök på man vs nature? :)
hade jag haft borr hade jag redan varit vid grundvattnet nu :(


men löser sig förhoppningsvis med @upa snart
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Jag har förlängt ett isborr som vi använder när vi borrar ner till grundvattnet, så har du ett sånt liggandes är det bara att sätta igång. Vi använder iofs bara 75mm avloppsrör när vi spolar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Mardigan skrev:
Jag har förlängt ett isborr som vi använder när vi borrar ner till grundvattnet, så har du ett sånt liggandes är det bara att sätta igång. Vi använder iofs bara 75mm avloppsrör när vi spolar.

Aaa har inga sånna möjligheter tyvärr :/
 
A
Har iallafall en bild på det blivande pumprummet under garaget, givetvis under förutsättning att det blir bra tillrinning i brunnen.

har även byggt en ställning idag på strax över 4 meter där jag ska hänga detta block jag kommit över för smidigare pumpning med kiespumpen
 
  • Uppifrånvy av ett rått betongpumprum under konstruktion, med synlig brunnsöppning och golvbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blivande pumprum under garage med blå kiespump och diverse byggmaterial på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller i ett metallblock fäst vid en packad kardborreförpackning i ett rörigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Du har verkligen bra ställen för pump och prylar. Ordnat sig med jordborren?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Du har verkligen bra ställen för pump och prylar. Ordnat sig med jordborren?

För tillfället nej tyvärr, i framtiden får jag låna @upa s fina borr.. Behör förmodligen runt 4 meter max.

Eventuellt får jag låna grannens 120mm borr i dagarna men då kan ja ej ha foderrör.

har ett enmeters 140mm borr som jag funderade på att göra någon pantentare med mitt gamla rörspett men tror det blir skit och svårt att borra rakt så skiter i det tror jag.

är taggad somfan att börja borra igen..

Allt är förberett in i minsta detalj utom jordborr
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Tänkte bara rapportera att jag beställde 3 meter släta filter DN 115, 6 meter släta DN 115 brunnsrör, 2 st brunnslock samt en djuphålspump från Erdhbohrer i onsdags.
De skickades i fredags redan och befinner sig i Hamburg. Med DHL. Så de borde vara hos mig senast tisdag.

Det gick fort.
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
@TotalControl Vad blev det för pump ? Hur går det i tankarna kring din pump som du har för bevattning, ska du byta den också till någon med lägre tryck ?
 
M mortimer skrev:
@TotalControl Vad blev det för pump ? Hur går det i tankarna kring din pump som du har för bevattning, ska du byta den också till någon med lägre tryck ?
Det blev den här > https://www.erdbohrer.de/Pumpen/fue...e-4200l-370W-Franklin-mit-30m-Kabel::795.html

Den är för kylsystem av huset så låg förbrukning är prio då den kommer att gå ofta.
Har projektera 3-4 m3/h. Kan bli något lägre för har tagit i överkant när jag har räknat på huset kylbehov (kyleffekt).

Bevattningspumpen har jag inte bestämt mig för än.Pumpen fungerar ju otroligt bra som det är förutom att systemtrycket blir så högt vid lägre flöde.
Skulle vilja gå ner i munstycke på rotor zonerna men då blir trycket så högt vid sprinklern att det börjar "mista". (dimma?). Nackdelen är vid höga flöden på zonerna är att man får köra korta cykler och låta vattnet gå ner i marken. (cykle and soak) Brassar jag på utan soak tid så blir det plaskigt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det blev den här > [länk]

Den är för kylsystem av huset så låg förbrukning är prio då den kommer att gå ofta.
Har projektera 3-4 m3/h. Kan bli något lägre för har tagit i överkant när jag har räknat på huset kylbehov (kyleffekt).

Bevattningspumpen har jag inte bestämt mig för än.Pumpen fungerar ju otroligt bra som det är förutom att systemtrycket blir så högt vid lägre flöde.
Skulle vilja gå ner i munstycke på rotor zonerna men då blir trycket så högt vid sprinklern att det börjar "mista". (dimma?). Nackdelen är vid höga flöden på zonerna är att man får köra korta cykler och låta vattnet gå ner i marken. (cykle and soak) Brassar jag på utan soak tid så blir det plaskigt.
Dags för frekvensstyrning? Billigt sätt att anpassa för stor variation i uttaget. Går att bygga antingen med fasta lägen eller dynamiskt mot en tryckgivare beroende på hur långt in man vill gå.
 
Berätta mer. Menar du hänga på en separat enhet för frekvenstyrning av pumpen?
Kylbehovet sköts annars på sekundären, flöde/fläkthastighet. Hur hade du gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.