14 231 läst · 5 svar
14k läst
5 svar
Måla direkt på OSB skivan ?!
Det beror helt på vilken finish du är ute efter.ErikElisabet skrev:
Givetvis går det att måla på en OSB-skiva, men det kommer ju fortfarande synas att det är en OSB.
Men, det finns ju arkitekter som gillar OSB och har den ”naturell” som ytskikt, så allt är en smaksak.
Vill du få slät finish är nog en kraftig renoveringstapet att föredra, kolla dock att du får ett lim som funkar på underlaget. En tunn renoveringsgips blir kanske inte speciellt mycket dyrare och borde gå ungefär lika snabbt att sätta, men är givetvis lite bökigare att frakta hem.
Jo, det är klart att det går. Men den kommer att se ut som, tja, målad OSB. Gillar man det utseendet så är det ok. Men man får fortfarande spetor från skivan.ErikElisabet skrev:
Renoveringstapet gör det hela lite bättre, men det är för det första knepigt att limma, eftersom OSB:n är glatt och inte suger åt sig limmet. För det andra blöder det lätt igenom och blir fula fläckar.
Det beror på villket resultat du förväntar dig.ErikElisabet skrev:
/ATW
Jag målade en OSB vägg jag reglade upp för ett pelletsförråd. Skivans struktur blir väldigt tydlig när man målar den. Det påminner inte särskilt mycket om en gipsvägg.
Det blir väldigt mycket OSB över en målad OSB-skiva ja. Själv tycker jag att det är fruktansvärt fult men smaken är ju olika. Skrovligt till tusen blir det i vilket fall.
Bredspackla är ett tips om du inte räknar med för mycket slag och stötar mot väggen. Ett annat tips om du inte vill böka med gips, så kan du t ex sätta masonit eller plywood över för att få det slätt.
Bredspackla är ett tips om du inte räknar med för mycket slag och stötar mot väggen. Ett annat tips om du inte vill böka med gips, så kan du t ex sätta masonit eller plywood över för att få det slätt.