Snigla Snigla skrev:
Jag försöker samsas med djuren i naturen så gott jag kan, men sorkfan är min fiende nr ett.. och hade den bara hållit sig på kanten av gården var det inga problem (har ju åkrar omkring mig, så jag kommer aldrig bli av med dem helt). Men när de kommer in.. äter upp rotsystemen på dyra växter.. fäller unga fruktträd utan närmare betänklighet.. då har den kommit på kant med mig!

Mullvaden trodde jag från början var värst, men den är rena rama kompisen i jämförelse.. där kan man iaf lägga igen sina 150 + hål/högar varje år.. så nytt gräs.. det är mest estetiskt.. de äter bara mask!

Synd att jag är så ljudkänslig.. jag hör allt hehe (speciellt högfrekventa ljud). Mina tidigare grannar på gatan brukade be mig komma och kolla om deras "råttfällor" hade slut på batteriet hehe (sådana där ljudskrämmor). Sägs att det generellt bara är barn som hör sådana ljud.. och ett fåtal vuxna (varav jag då är en). Hör vår larmbox, pannan som står i källaren.. elementen i alla rum.. och är jag ute.. så hör jag även de här batteridrivna "sorkskrämmorna".. den där du länkade till är det ju risk att jag blir sömnlös av haha :) den såg ju bra ut annars.. iaf i jämförelse med atombomben ;)
Du har med andra ord barnasinnet kvar, var glad för det! :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
SKITREKLAM BYGGMAX - Detta var det sämsta jag varit med om på länge alltså i reklamväg.. :mad:

Reklam för 25% rabatt på vattenavrinning hos Byggmax om det regnar under midsommarhelgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inget emot att handla på byggmax generellt - och sköter de sig bra, så får de gärna god reklam av mig. Men det här var som sagt det dummaste jag varit med om på länge..

De hade som sagt en "kampanj" som bilden visade.. dvs om det regnade under midsommar igår eller idag så skulle man få 25% på allt inom vattenavrinning. Det stod inte något specificerat när det måste regna, hur mycket det måste regna, eller hur länge ... det stod bara som på bilden (även om man klickade in sig på hemsidan, eller försökte titta i reklambladet).

Vi har några mil till närmsta Byggmax men tänkte att eftersom det regnade både igår morse och imorse här... så tänkte vi att vi skulle passa på att köpa lite små grejer (rensmuffar, vattenutkastare osv) till 25% rabatt - då de där småsakerna normalt är ganska dyra (även om de är hållbara).

När vi kom dit och hade plockat på oss sakerna så blev det lite dyrare än planerat och vi frågade lite fint om rabatten gått in. Hen i kassan sa att sådant sköttes av datorn, men ja.. det stämde inte så bra och när hen kollade på reklambladet stod det att rabatten skulle dras av i kassan (vilket hen aldrig varit med om innan). Hen fick leta reda på någon annan att fråga..

När hen kom tillbaka så sa denne att vi tyvärr inte kunde få någon rabatt för just då regnade det inte :oops: vi blev lite ställda först. Vi vet att de inte styr sina reklamer själva på varje butik, men vi var ju hos dem och handlade så det blev där vi ifrågasatte det hela.

Man kan ju inte ha en kampanj på de villkoren, de sa att de ville ha ut kunderna om det regnade.. för annars kom de inga dit en sådan dag. Och visst, det kan jag köpa.. men det kan ju hinna sluta regna innan man kommit till Byggmax? det regnade hemma, men inte hos dem.. de hade alla pölar kvar osv efter sitt regn.

Och det stod fasiken inget i reklamen om att det var tvungen att regna hos butiken när man skulle dra kortet i betalterminalen..

Det är ju helt sjukt att ha en kampanj på de villkoren, då vill man verkligen inte att folk åker dit och handlar (möjligen grannen bara, som har samma väder).

.. och supporten är obefintlig på en helgdag - så att ringa till Byggmax kundservice var inte lönt och butikschefen var inte en person som ville svara på helgen heller (förtjänar att ha ledigt också såklart, men om inte personalen på plats kan svara på vissa frågor ska de kunna komma i kontakt med någon som kan).

Nu fick vi vår rabatt tillslut (de ville nog bara bli av med oss). , så den butiken i sig själv (utan chefen!) skötte sig bra/gjorde rätt i slutänden, men det gör inte kampanjen rätt (eller instruktionerna butikspersonalen fått ang den).

Tycker nog det är värt att faktiskt ta kontakt med byggmax huvudkontor nästa vecka, för det där tycker jag är lurendrejeri.. och reklamavdelningen behöver en stor näsknäpp :poop:
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Snigla, du slog huvudet rätt på spiken. :crysmile: Ok, frågan var korkad när jag ställde den och nu är den ännu mer korkad. Nu ska jag gå och kolla lite på mitt examensbevis från universitetet.
Finns inga korkade frågor, bara korkade svar.... :) jag bara retas :D
 
Snigla Snigla skrev:
Tycker nog det är värt att faktiskt ta kontakt med byggmax huvudkontor nästa vecka, för det där tycker jag är lurendrejeri.. och reklamavdelningen behöver en stor näsknäpp :poop:
Ja. Sånna där reklamkampanjer brukar för det mesta vara rappakalja till att börja med. Sen är det många som försöker friskriva sig "för de har ju ändå fått dit kunderna".

Sen förstår jag de, De har ju huvudkontoret här i Sthlm och här har det ju inte kommit en droppe senaste dagarna. Strålande sol och torka.... ;):rofl:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mera lådor, hittade lite att bottna med, klippte egen häck och länsade grannars trädgårdstunnor. Den något glest stenbelagda gången är bara för att hålla ner begränsningsslingan till roboten, vet inte hur många gånger jag fastnade på den.

Trädgårdsland med höga och låga odlingslådor, stenplattor på gräsmatta och begränsningsslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen kompostlåda med klippta grenar och växter, täckt av fiberduk i en trädgård, använd för bottningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Gräsmattefråga:. . . vissa partier är det fortfarande glest/fröna har inte grott. . . innan man ev kompletterar med mer frön?
Komplettera! Jag jobbar nu på multipla ställen där jag sått, och ibland täckt med fiberduk för att sedan se kala/sämre fläckar.

Så frön där och strö på ett mindre lager dressjord med händerna ELLER torvmull (alt.torvmull blandat med jord).

Man ska tänka så att vad som gör att fröna skjuter upp är värme och fukt (varför jag även nämner torv som kan isolera och hålla fukt).

Det jag tipsar om är vad jag själv gör. Lycka till!
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Tack för tips! Jag har inte täckt av ytorna än så jag vet inte riktigt hur det ser ut under, men vi har en påse frön och drygt en säck toppdress kvar så om några dagar kanske vi kollar läget. Spännande! Tänk om man visste för 20 år sen att man en dag skulle betrakta det som spännande att se gräs gro. :geek:
 
Murat en låg stödmur, första gången jag murar i mitt liv.
Nybyggd låg stödmur av betongblock i en trädgård med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
Bråkar fortfarande med gräsmattan sen lilla istiden vi hade i vintras, men det börjar ta sig och gluggarna blir färre.
Men ogräset fick fäste tyvärr.
 
  • Återhämtande gräsmatta med ojämn tillväxt och vissa kala fläckar vid ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag bara gjort "löpande" arbete, dvs rensat ogräs, trimmat kirskålsodlingen och runt kanter (gräsklipparen får vila ett tag till i rådande torka). Längtar efter röda jordgubbar och får vakta barnen som en hök när de plockar varje gubbe med en röd prick och sedan spottar ut eftersom den inte var god...:sweat: Tror jag lägger dit ett bärnät imorgon. :p Imorgon väntas dagsregn, det är välbehövligt för gräsmattan om inte annat, sedan fortsätter den tropiska värmen igen. :cool:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Idag har jag bara gjort "löpande" arbete, dvs rensat ogräs, trimmat kirskålsodlingen och runt kanter (gräsklipparen får vila ett tag till i rådande torka). Längtar efter röda jordgubbar och får vakta barnen som en hök när de plockar varje gubbe med en röd prick och sedan spottar ut eftersom den inte var god...:sweat: Tror jag lägger dit ett bärnät imorgon. :p Imorgon väntas dagsregn, det är välbehövligt för gräsmattan om inte annat, sedan fortsätter den tropiska värmen igen. :cool:
Här väntar man på att gräset ska torka efter skyfall emellanåt sedan fredagen :p Roboten går på ändå.
Fick iallafall kantskuret på framsidan av huset och lite ogräs på uppfarten.
Vi har väldigt mycket vatten överallt trots värmen förra veckan.
 
Igår hittade vi lite köksland bland det gröna.
Köksland med nysådd dill, morotsplantor och huvudsallad i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi satte mer dill, morötter, sallad, basilika och så.

Idag gräsklippning och täckning av det som redan är uppe.
 
Idag inte ett skvatt. Regnat hela dagen, utan uppehåll, och jag unnar trädgården varenda droppe inför veckans 28-30 grader... Stod ute i regnet i 25 min och väntade på glassbilen med 3 förväntansfulla barn. :giggle::ok:
 
Tagit en garden tour och andats in rosdoften som ligger över trädgården samt arbetat lite med fotografiapparaten.

Trädgårdsbild med lummig rosenbuske i full blom under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f och 8 till
  • Laddar…
Vilken härlig buske! Att se en sån välvuxen buske är inte vanligt för oss nordbor. Ja jag menar rosenbusken inget annat
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.