2 290 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Vill gärna ha tips hur jag ska röja bort skog på ett mindre område.
Hejsan
Är 30 år och inte så erfaren av att röja bort skog. Först tänkte jag köpa en röjsåg, men vill inte gärna inte spendera över 4000kr det och har inte plats för den. Jag har god fysik och bra ork så det är inga problem.
Bilden är tagen 2020-05-23. Så det har säkert växt till sig ännu mer nu. Markägaren sa att dessa måste röjas i år annars blir dom för stora.
Är mindre växtlighet på vissa områden men ser ut ungefär som på bilden nedanför.
Området som jag ska röja på är två områden. Storleken på markytan har jag skrivit nedanför denna text.
20x30m och 25x35m
Jag har en kabelspade med spetsig ände som är ypperlig för att gräva upp dessa då får jag bort rotsystemet. Men kan bara gräva upp ca 7-8 stycken träd varje timme eftersom marken är stenig. Sätter ofta spaden i större stenar (som kan vara tunga att lyfta).
Vad tror ni om att köpa en stor grensax? Går snabbt och kostar inte så mycket. Dom tjockaste träden kan man hugga ner med yxa eller motorsåg.
T.ex denna : LÄNK
Dela gärna med någon metod ni tycker kan vara bra för mig att veta
Sen när man är klar så kan man ta fram eldtunnan och mysa framför elden.
Tack på förhand och önskar glad midsommar
Är 30 år och inte så erfaren av att röja bort skog. Först tänkte jag köpa en röjsåg, men vill inte gärna inte spendera över 4000kr det och har inte plats för den. Jag har god fysik och bra ork så det är inga problem.
Bilden är tagen 2020-05-23. Så det har säkert växt till sig ännu mer nu. Markägaren sa att dessa måste röjas i år annars blir dom för stora.
Är mindre växtlighet på vissa områden men ser ut ungefär som på bilden nedanför.
Området som jag ska röja på är två områden. Storleken på markytan har jag skrivit nedanför denna text.
20x30m och 25x35m
Jag har en kabelspade med spetsig ände som är ypperlig för att gräva upp dessa då får jag bort rotsystemet. Men kan bara gräva upp ca 7-8 stycken träd varje timme eftersom marken är stenig. Sätter ofta spaden i större stenar (som kan vara tunga att lyfta).
Vad tror ni om att köpa en stor grensax? Går snabbt och kostar inte så mycket. Dom tjockaste träden kan man hugga ner med yxa eller motorsåg.
T.ex denna : LÄNK
Dela gärna med någon metod ni tycker kan vara bra för mig att veta
Sen när man är klar så kan man ta fram eldtunnan och mysa framför elden.
Tack på förhand och önskar glad midsommar
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "grensax"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Hej, har själv den grensaxen du länkar till och den klipper igenom grenarna/buskaget du har på bild utan problem. Det optimala vore en rejäl röjsåg men du vet att du kan hyra en om du inte vill köpa? Alternativt låna från en vän med hus/stuga... Blir antagligen billigare än att köpa Fiskars grensax med
Det bästa sättet att bli kvitt buskaget är att få ut hela saken med rötterna ur mark.
Det bästa sättet att bli kvitt buskaget är att få ut hela saken med rötterna ur mark.
Så små ytor skulle jag kört med grensax. Sedan behöver det hållas efter mist en gång om året. Lie funkar om man inte har något emot lite fysisk aktivitet.
Produkter som diskuteras: "grensax"
Grensaxar
Grensaxar, också kända som häcksaxar eller beskärningssaxar, är ett viktigt trädgårdsredskap som används för att klippa och forma buskar, häckar och träd. De har långa handtag och starka klingor för att kunna klippa genom tjockare
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej ! Har frågat lite om hjälp här innan och då de flesta sågade min planlösning har jag gjort en ny som jag väldigt gärna vill ha lite Åsikter om
Planlösningar -
Håller på i en gammal sommarstuga , finns ingen isolering i väggarna , vill isolera
Isolering -
Hej i gruppen . Jag har nyss köpt en Stiga Villa och vill gärna veta årsmodell .
Trädgårdsmaskiner -
Här är det bäst att bo - enligt Villaägarnas
Artikelkommentarer -
Villaägarna har utrett riskerna med cellplastisolering
Byggmaterial & Byggteknik