Hejsan :)

Är 30 år och inte så erfaren av att röja bort skog. Först tänkte jag köpa en röjsåg, men vill inte gärna inte spendera över 4000kr det och har inte plats för den. Jag har god fysik och bra ork så det är inga problem.

Bilden är tagen 2020-05-23. Så det har säkert växt till sig ännu mer nu. Markägaren sa att dessa måste röjas i år annars blir dom för stora.

Är mindre växtlighet på vissa områden men ser ut ungefär som på bilden nedanför.
0jmQoIY.jpg

Området som jag ska röja på är två områden. Storleken på markytan har jag skrivit nedanför denna text.

20x30m och 25x35m

Jag har en kabelspade med spetsig ände som är ypperlig för att gräva upp dessa då får jag bort rotsystemet. Men kan bara gräva upp ca 7-8 stycken träd varje timme eftersom marken är stenig. Sätter ofta spaden i större stenar (som kan vara tunga att lyfta).

Vad tror ni om att köpa en stor grensax? Går snabbt och kostar inte så mycket. Dom tjockaste träden kan man hugga ner med yxa eller motorsåg.

T.ex denna : LÄNK

Dela gärna med någon metod ni tycker kan vara bra för mig att veta :)

Sen när man är klar så kan man ta fram eldtunnan och mysa framför elden. :giggle:

Tack på förhand och önskar glad midsommar

Redigerat:
hyr eller låna en röjsåg

MrJay
Hej, har själv den grensaxen du länkar till och den klipper igenom grenarna/buskaget du har på bild utan problem. Det optimala vore en rejäl röjsåg men du vet att du kan hyra en om du inte vill köpa? Alternativt låna från en vän med hus/stuga... Blir antagligen billigare än att köpa Fiskars grensax med :)

Det bästa sättet att bli kvitt buskaget är att få ut hela saken med rötterna ur mark.

• Gilla
Viken89
  • Laddar…
Så små ytor skulle jag kört med grensax. Sedan behöver det hållas efter mist en gång om året. Lie funkar om man inte har något emot lite fysisk aktivitet.

• Gilla
Viken89
  • Laddar…
Ok tack för alla svar. Ska börja med grensax. Gräva upp ett par stycken om jag hinner. Jag menar man kan jo få bort allt med grensax på ca 3-6 timmar så borde vara lungt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.