V vectrex skrev:
Ritat lite i Fusion på en modell av loungestol jag funderar på att bygga. Blir i så fall skiktlimning för första gången för mig.
Fantastiskt vad enkelt det är att experimentera med former i Fusion (alla parametriska modelleringsprogram). Synd bara att man inte kan provsitta virtuellt! :D

[bild] [bild]

Insåg rätt snabbt att rövdjupet var för stort och nackvinkeln för mycket framåt, 30 sekunders spline-editering och så fick jag detta istället.
[bild]
[bild]

Experimenterande fortsätter....
Ja det e grymt najs att cadda mer avancerade former i 3d, man ser ganska omgående om något blir knas o då e det lätt att fixa.

Jag hade kanske letat upp en bild på en lamino rakt från sidan o importerat som bild som jämförelse. Den e riktigt skön den där stolen o jag hade inte skämts för att stjäla ryggformen.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja det e grymt najs att cadda mer avancerade former i 3d, man ser ganska omgående om något blir knas o då e det lätt att fixa.

Jag hade kanske letat upp en bild på en lamino rakt från sidan o importerat som bild som jämförelse. Den e riktigt skön den där stolen o jag hade inte skämts för att stjäla ryggformen.
Retro trästol med mönstrad dyna framför vit gardin och en gitarr lutad mot ett vitt skåp på ett stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vart hamnar tyngden när man ställer sig upp ur den? Tänker att det finns risk att du får tyngdpunkten långt fram, att allt lite tippar för att sen vippa ner bakom när man väl ställt sig?
Bra synpunkt och det stämmer nog. Försöker att inte få för tighta radier med tanke på att jag vill undvika allt för tunna fanerskikt. En klack i framkant eller en tyngd i bakkant bör kunna lösa det. Blir ju väldigt stor belastning där så en stumfog i 90grader kommer nog inte hålla!
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
...Slutfärgen får vänta till imorgon :sweat:
Sådär ja, nu var den blå och grann! Bara bort med maskeringen när färgen torkat och sen lite vit färg på bokstäverna så är den färdig :)
 
  • Nymålad maskindel i blått placerad i ett tält med golvskydd, väntar på torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Luddis_1 och 12 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Sådär ja, nu var den blå och grann! Bara bort med maskeringen när färgen torkat och sen lite vit färg på bokstäverna så är den färdig :)
Jamen det där är ju riktigt snyggt!!!

Ser fram emot fortsättningen, snyggt jobbat!
//Ronnie
 
Vet inte om det är "gjort med verktyg och maskiner" men bytte sågflärp på korta skenan ikväll.

Ny sågflärp av semitransparent plast med dubbelhäftande tejp, placerad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hundrafemtio spänn för lite semitransparent plast med dubbelhäftande tejp; jaja, kan ju inte tänka mig att vara utan sågen och skenorna så det är ju ingen idé att lipa. Även om det känns lite häftigt.
(Plastremsan verkar vara exakt likadan som en slags plastmatta som användes på ritbord på 80-/90-talet. Kvadratmeterpriset diffar enormt till Festools fördel.)

Nu ska tejpen få sätta sig över natten så ska jag såga rent flärpen i helgen.
Sedan är det tremetaren som ska få sig en ny flärp, hoppas det går lika smidigt.

//Ronnie
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vet inte om det är "gjort med verktyg och maskiner" men bytte sågflärp på korta skenan ikväll.

[bild]

Hundrafemtio spänn för lite semitransparent plast med dubbelhäftande tejp; jaja, kan ju inte tänka mig att vara utan sågen och skenorna så det är ju ingen idé att lipa. Även om det känns lite häftigt.
(Plastremsan verkar vara exakt likadan som en slags plastmatta som användes på ritbord på 80-/90-talet. Kvadratmeterpriset diffar enormt till Festools fördel.)

Nu ska tejpen få sätta sig över natten så ska jag såga rent flärpen i helgen.
Sedan är det tremetaren som ska få sig en ny flärp, hoppas det går lika smidigt.

//Ronnie
Mitt tips är att du istället för att byta flärp så lossar du den, rengör och limmar fast igen 1mm längre ut, på så vis håller de betydligt längre.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vad limmar du med då? Ny dubbelhäftande tejp eller något annat?
 
P Prodigys skrev:
Nu, ett par månader senare är det äntligen färdigmonterat. Tar tid när pappa inte är klar till att börja göra något förens 3 på eftermiddagen och enbart vissa söndagar. Lite plattor som golv ska också in men nu kan mamma börja odla[bild]
Nu är plattorna på plats också. Tog lite tid att få hem tillräckligt många men det kan det vara värt när man får det gratis. Nyinstallerade plattor i ett växthus, med grönsaksplantor intill och öppen dörr visar regnigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Jag har slipat ett golv, provat osmo snö dekorvax, blivit missnöjd, slipat igen och slutligen lagt osmo matt hårdvaxolja istället...
 
  • Slipmaskin på ett delvis slipat parkettgolv med synliga slipspår och matt hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis slipat trägolv med osmo matt hårdvaxolja bredvid öppen färgburk och pensel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat parkettgolv med matt hårdvaxolja i ett ljust rum, stort fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Borrat...

Grusfylld byggarbetsplats med borrningsavfall, plastduk och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
[länk]
Haha ok där ser man!
 
R roli skrev:
Vad limmar du med då? Ny dubbelhäftande tejp eller något annat?
tunn dubbelhäftande tejp eller kontaktlim, båda funkar
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Mitt tips är att du istället för att byta flärp så lossar du den, rengör och limmar fast igen 1mm längre ut, på så vis håller de betydligt längre.
Bra tips, ska testa det på tremetaren, tack!

//Ronnie
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.