Dicotex effekt på maskrosor skulle jag säga är den mest påtagliga. Som jag skrivit någonstans tidigare i tråden hade vi massor av maskrosor i mattan när vi köpte huset för snart sju år sedan. Första sommaren gick jag ut varje morgon med maskrosplockaren och tog säkert 20 st...VARJE DAG! Och då har vi knappt 300 m2 gräs!

Efter jag hittade den här tråden, som gjorde att jag skaffade Dicotex och besprutade hela mattan, så plockar jag kanske 20 st på hela säsongen! Majoriteten av dessa är utanför det område jag besprutade, typ i rabatter, under buskar och i närheten av ätbara växter där jag lämnade marginal.

Sedan första totalbesprutningen för några år sedan har jag bara punktbesprutat...men det börjar nog bli dags för en helbesprutning igen snart, då klöver, Veronika och en del annat har börjat breda ut sig igen.
 
  • Gilla
Husägare2020
  • Laddar…
Husägare2020 Husägare2020 skrev:
Förebild maskrosor i hela gräsmattan
Resultat med dicotex 14 dagar efter! Alla blad lila/svarta, dödlighet 99% Kommer inte upp fler efter gräsklippning!
Får du något kvar i "gräsmattan"? Rejält drabbat av allsköns ogräs.
 
S Senior skrev:
Får du något kvar i "gräsmattan"? Rejält drabbat av allsköns ogräs.
Ja finns lite grejer som dicotex inte biter på, jag har mossa på sina ställen, samt denna med blå blomma. Den är åtminstone trevligare att ha än klöver , fibbla och maskrosor som var mina värsta problem, den na blå blomma är inte så utbredd heller ;) kanske är så att jag få testa lite senare på året nästa gång så de har hunnit växa upp ordentligt så kanske jag får död på dem med ? Ogräset du skall bespruta bör ju vara i god tillväxt
 
  • Närbild på en hand som håller en växt med små blå blommor och gröna löv, mot suddig bakgrund av trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare2020 Husägare2020 skrev:
Ja finns lite grejer som dicotex inte biter på, jag har mossa på sina ställen, samt denna med blå blomma.
Det är veronika. Bekämpningsmedel biter väldigt dåligt på dem. Provat både Dicotex och Weedol (fluroxypyr + clopyralid), utan något vidare resultat.

Börjat i år med att försöka hålla nere fröbanken genom att plocka bort de blå blommorna när jag ser dem. Hoppas på resultat på lång sikt.
 
Mossa tar du hand om med "Ferrogent" från Granngården. 15kg granulat för mindre än 300kr. Sprid antingen med vattenkanna, 1 dl / 10 liter vatten eller från spridarvagn och vattna efter. Mossar svartnar över natt och avlägsnar sig från din gräsmatta. Som en bonus blir gräset lite mer mörkgrönt.
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Ni som kan allt om ogräs. Vilka är dessa två? Bild 2 och 3 är samma otrevliga växt som bara växer på ytan. Tips mottages om någon har kunskap på hur man får bort dom.
 
  • Olika sorters ogräs med gröna blad och gula blommor på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blandning av gräs och ogräs med olika bladstrukturer och former i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på ogräs i gräsmatta för att identifiera växttyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mg765 mg765 skrev:
Det är veronika. Bekämpningsmedel biter väldigt dåligt på dem. Provat både Dicotex och Weedol (fluroxypyr + clopyralid), utan något vidare resultat.

Börjat i år med att försöka hålla nere fröbanken genom att plocka bort de blå blommorna när jag ser dem. Hoppas på resultat på lång sikt.
Veronica (Ehrenpreis) tar du med Loredo Quattro. Jag har inte provat Dicotex m. fl.
så jag kan inte jämföra, men upplever att LQ är väldigt potent.
 
  • Gilla
Husägare2020
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan passa på och fråga här i tråden om det är någon i Uppsala-trakten som har fått över något av sitt mcpa och vill sälja slatten?
Annars får jag börja krångla med utlandsbeställningar. Men jag är bara intresserad av en ganska liten mängd så det skulle vara skönt att slippa.
Jag meddelar bara att nu har vi nog bestämt en annan strategi här. Dels då det är nysått och som jag förstått nu ska man helst inte behandla nytt gräs, dels att mycket av ogräset kanske är sånt som försvinner av sig självt om man klipper frekvent och sen en del är ettårigt. Och när jag väl klippt så ser det inte så illa ut, åtminstone på lite håll...
Sen så har vi katt och hälften av grannarna.

Så nu är planen att låta det vara under sommaren, bara klippa, kanske plocka lite ogräs för hand.
Stödså ev fläckar osv till hösten, när det blivit bra väder för det (nattdagg varje natt).

Och sen nästa år tar jag en ny funderare på MCPA-medel. Med lite tur har det mesta löst sig.

Jag har fått tre erbjudanden, 1 i tråden 2 via PM. Jag bugar och tackar. Vi fortsätter via PM, jag ska inte lusa ner denna tråden något mer om att inte använda MCPA. :)


Men jag kände mig lite stressad, efter att kastat ut över 20' på grävmaskin, jord lastbil, sen ytterligare en tusenlapp på saker från granngården, och sen all tid, och sen få en åker av plocksalllat istället. :dizzy: :mad:
Nu har jag lugnat ner mig lite.
 
  • Gilla
Husägare2020 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag meddelar bara att nu har vi nog bestämt en annan strategi här. Dels då det är nysått och som jag förstått nu ska man helst inte behandla nytt gräs, dels att mycket av ogräset kanske är sånt som försvinner av sig självt om man klipper frekvent och sen en del är ettårigt. Och när jag väl klippt så ser det inte så illa ut, åtminstone på lite håll...
Sen så har vi katt och hälften av grannarna.

Så nu är planen att låta det vara under sommaren, bara klippa, kanske plocka lite ogräs för hand.
Stödså ev fläckar osv till hösten, när det blivit bra väder för det (nattdagg varje natt).

Och sen nästa år tar jag en ny funderare på MCPA-medel. Med lite tur har det mesta löst sig.

Jag har fått tre erbjudanden, 1 i tråden 2 via PM. Jag bugar och tackar. Vi fortsätter via PM, jag ska inte lusa ner denna tråden något mer om att inte använda MCPA. :)


Men jag kände mig lite stressad, efter att kastat ut över 20' på grävmaskin, jord lastbil, sen ytterligare en tusenlapp på saker från granngården, och sen all tid, och sen få en åker av plocksalllat istället. :dizzy: :mad:
Nu har jag lugnat ner mig lite.
Det är gött, ta det cool. Tålamod är en dygd.
Nästa senvår kan du ta och selektivbehandla de områden som har drabbats av oönskad växtlighet. Här finns inga genvägar eller snabbåtgärder. Vissa ogräs som maskrosor är lätt att ta manuellt. Kolla var dag efter gula signaler. Eliminera direkt och lägg några gräsfrö i hålet som uppstår. Annat skit är näst omöjligt att få bukt med. Spruta försiktigt med t ex LQ. Behandla 1-2 ggr per säsong, men bara där det är mycket.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Favorit i repris
 
  • Anvisningar för dosering och användning av ogräsmedel på ett dokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Härligt att se effekten av Dico. Efter en genomgripande behandling på försommaren, lite punktinsatser nu. Vart tog allt ogräs vägen?

Behöver fylla på med en hel del jord istället, men kärt arbete.
 
Har kört med Loredo quattro och undrar om ni låter ogräs vara kvar tills det multnar bort eller drar upp det i de värsta partierna när det börjat gulna
 
J jrej skrev:
Har kört med Loredo quattro och undrar om ni låter ogräs vara kvar tills det multnar bort eller drar upp det i de värsta partierna när det börjat gulna
Med Dico lämnar jag kvar allt, det förmultnar.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Om det är ställen med täta mattor kan man ju ta bort manuellt (utan bekämpningsmedel) om man vill stödså lite snabbare. Annars är det bara att vänta tills medlet gjort sitt och ogräset försvunnit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.