482 514 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Snyggt. Dock lite synd med den utanpåliggande elen. Den behövs säkert, men hade den inte kunnat byggas in på något sätt?
Tack Frankesson!F Frankesson skrev:
Mitt förslag var att bygga in den men den yngre generationen ville inte sticka in handen under däcket så det fick bli utanpåliggande. Dock kommer växter att planteras för att dölja.
Dag
Tack Rönnis!R Rönnis skrev:
I juli blir det ännu ett däckprojekt. Då åker ”Gåbort Verkstaden” till Sigtuna och fixar till det runt Attefalls huset som byggdes för något år sedan. Så fortsättning följer på uteprojekten!
Dag
Redigerat:
Tack trojlee!T trojlee skrev:
Jag är också väldigt nöjd med sågen. Men jag måste skärpa mig att använda min grovsug när jag använder den. Tätningen av såglådan är väldigt effektiv!
Kolla gärna tidigare tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/boch-gts-10-xc.354467/
Dag
Sjyst uppdatering av sågen. Jag kör alltid med min gas35 kopplad så jag har inte upplevt spånproblem men ska faktiskt ta och vända den uppochner för att kika. Zeroclerance är dock ett måste, kopierar nog din lösning där..stigen skrev:
Tack Conform!
Alla trallskruvar som sitter vid ändträ är förborrade med 3mm borr och placerade en bra bit från ändan. Fyller ut ramarna med bitar av trall där golvplanken möter den rillade trallborden som inramar däcket. Då får man marginal att skruva på säkert avstånd från ändträ. Kör alltid med hel längd på trallen då skarvar över en regel ger problem över tid med sprickbildning. Jag använder med förkärlek 540cm längd på trallen. Då kan man välja ut den bästa delen på plankan. Spillet används till stöttor och ben. Spillet från detta bygget blev två sopsäckar med <10cm bitar. Två oanvända trallbrädor som medvetet blev över kommer att förvaras torrt som reserv i fall något behöver justeras framöver. Tar antagligen några timmer extra att preparera ramarna innan golvytan läggs men slutresultatet blir snyggare och hållbarheten ökar markant. Materialkostnaden för bygget hamnade runt 8000kr med alla komponenter inräknade. Den kostnaden är väldigt liten utan det är tiden som räknas om du nu inte kan göra det själv.
Har ett exempel på en granne på gatan som fick offert på en stor altan vid sitt nybygge i våras. Offerten var runt 200 000kr med material. Rotavdrag kom inte på frågan då det var ett nybygge. Hjälpe honom med upplägget/maskiner och vidareutvecklade deras idéer så att funktionerna blev bra. Hans materialkostnad blev 50 000kr med en större yta och bättre/snyggare lösningar av trappor och nivåskillnader. Skulle den altanen byggts av en firma hade nog slutsumman hamnat närmare 250 000kr. Fördelen med att bygga själv, förutom kostnaden, är att man hela tiden kan förändra bygget till det bättre under resans gång.
Dag
Alla trallskruvar som sitter vid ändträ är förborrade med 3mm borr och placerade en bra bit från ändan. Fyller ut ramarna med bitar av trall där golvplanken möter den rillade trallborden som inramar däcket. Då får man marginal att skruva på säkert avstånd från ändträ. Kör alltid med hel längd på trallen då skarvar över en regel ger problem över tid med sprickbildning. Jag använder med förkärlek 540cm längd på trallen. Då kan man välja ut den bästa delen på plankan. Spillet används till stöttor och ben. Spillet från detta bygget blev två sopsäckar med <10cm bitar. Två oanvända trallbrädor som medvetet blev över kommer att förvaras torrt som reserv i fall något behöver justeras framöver. Tar antagligen några timmer extra att preparera ramarna innan golvytan läggs men slutresultatet blir snyggare och hållbarheten ökar markant. Materialkostnaden för bygget hamnade runt 8000kr med alla komponenter inräknade. Den kostnaden är väldigt liten utan det är tiden som räknas om du nu inte kan göra det själv.
Har ett exempel på en granne på gatan som fick offert på en stor altan vid sitt nybygge i våras. Offerten var runt 200 000kr med material. Rotavdrag kom inte på frågan då det var ett nybygge. Hjälpe honom med upplägget/maskiner och vidareutvecklade deras idéer så att funktionerna blev bra. Hans materialkostnad blev 50 000kr med en större yta och bättre/snyggare lösningar av trappor och nivåskillnader. Skulle den altanen byggts av en firma hade nog slutsumman hamnat närmare 250 000kr. Fördelen med att bygga själv, förutom kostnaden, är att man hela tiden kan förändra bygget till det bättre under resans gång.
Dag
”Bärlinor vs Ramar”
Genom åren har det blivit ett antal olika altanbyggen med trall.
I början gjorde jag som dom flesta och körde med bärlinor och kraftiga reglar.
Men numera blir det bara byggen med ramar. Om man spaltar upp för och nackdelarna med dom olika metoderna ser man vilken metod som passar bäst för respektive projekt. Här är hur jag ser på dom olika metoderna. Väldigt personlig och självklart har många andra avvikande uppfattningar och preferenser.
Bärlina +
Enkelt och snabbt för att få ett platt regelverk att lägga trall på.
Bärlina -
Gräva och gjutning. Tycker inte om att gräva.
Blir ofta en högre ramkonstruktion.
Fula/tråkiga plåtförbindningar.
Svårare att få till olika nivåer.
Väldigt låst till grundformen.
Blir lätt en lastkaj i utseendet.
Ramar +
Ger möjlighet till betydligt lägre marknära konstruktioner.
Trallbrädor 120 x 28 kan med fördel användas till rambygget.
Lätt att sätta i nivå/nivåer.
Små trallbitar med två farmarskruvar i ändträt på en liten betongsten ger en väldigt stabil grund. Kostar nästan gratis och kan sättas i överflöd.
Bra att belägga olika ramar med hela brädor utan skarvar.
Lätt att ändra riktning på trallbrädorna för att skapa mönster.
Avgränsa dom olika ramarna eller ytorna med en rillad trall för att lätta upp synintrycket.
Lätt att bygga vidare på.
Ramar -
Tar längre tid.
Kräver precision vid rambygget.
Bör vara två när ramarna sätts.
Så här ser jag på det hela efter ett antal olika byggen men det skull vara intressant och få lite återkoppling med era egna erfarenheter från olika projekt. + & -
Dag
Genom åren har det blivit ett antal olika altanbyggen med trall.
I början gjorde jag som dom flesta och körde med bärlinor och kraftiga reglar.
Men numera blir det bara byggen med ramar. Om man spaltar upp för och nackdelarna med dom olika metoderna ser man vilken metod som passar bäst för respektive projekt. Här är hur jag ser på dom olika metoderna. Väldigt personlig och självklart har många andra avvikande uppfattningar och preferenser.
Bärlina +
Enkelt och snabbt för att få ett platt regelverk att lägga trall på.
Bärlina -
Gräva och gjutning. Tycker inte om att gräva.
Blir ofta en högre ramkonstruktion.
Fula/tråkiga plåtförbindningar.
Svårare att få till olika nivåer.
Väldigt låst till grundformen.
Blir lätt en lastkaj i utseendet.
Ramar +
Ger möjlighet till betydligt lägre marknära konstruktioner.
Trallbrädor 120 x 28 kan med fördel användas till rambygget.
Lätt att sätta i nivå/nivåer.
Små trallbitar med två farmarskruvar i ändträt på en liten betongsten ger en väldigt stabil grund. Kostar nästan gratis och kan sättas i överflöd.
Bra att belägga olika ramar med hela brädor utan skarvar.
Lätt att ändra riktning på trallbrädorna för att skapa mönster.
Avgränsa dom olika ramarna eller ytorna med en rillad trall för att lätta upp synintrycket.
Lätt att bygga vidare på.
Ramar -
Tar längre tid.
Kräver precision vid rambygget.
Bör vara två när ramarna sätts.
Så här ser jag på det hela efter ett antal olika byggen men det skull vara intressant och få lite återkoppling med era egna erfarenheter från olika projekt. + & -
Dag
Angående Bosch sågen så kan jag säga att ett klingskydd med utsug gör en enorm skillnad. Inte bara för att hålla fingrarna borta från klingan utan även för att väsentligen minska mängden spån som kastas runt. Jag fick ärva phl's utmärkta underrede för ett antal år sedan när han sålde sin såg (se länk nedan). Med spånsug anluten undertill och en dammsugare till klingskyddet så var den i princip dammfri. Men jag tror att enbart dammsugare till klingskyddet skulle kunna göra underverk.
Mycket snyggt jobb för övrigt. Kul också att se att stativet kom till användning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerbaettring-av-spanutsug-pa-gts10.156439/
https://www.swedishwoodworking.com/articles/improve-dust-collection-on-bosch-contractors-saw/
Mycket snyggt jobb för övrigt. Kul också att se att stativet kom till användning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerbaettring-av-spanutsug-pa-gts10.156439/
https://www.swedishwoodworking.com/articles/improve-dust-collection-on-bosch-contractors-saw/
Tack jac!jac skrev:Angående Bosch sågen så kan jag säga att ett klingskydd med utsug gör en enorm skillnad. Inte bara för att hålla fingrarna borta från klingan utan även för att väsentligen minska mängden spån som kastas runt. Jag fick ärva phl's utmärkta underrede för ett antal år sedan när han sålde sin såg (se länk nedan). Med spånsug anluten undertill och en dammsugare till klingskyddet så var den i princip dammfri. Men jag tror att enbart dammsugare till klingskyddet skulle kunna göra underverk.
Mycket snyggt jobb för övrigt. Kul också att se att stativet kom till användning.
[länk]
[länk]
Stativet är kanon! Snabbt att sätta upp sågen och väldigt enkelt att flytta på den. Värt varenda krona!
Skall kolla länken du skickade. Om jag bara kopplar min grovsug så fungerar min tätning av sågen väldigt bra. Men jag får se. Alltid hittar man något guldkorn när man ser hur andra har tacklat problemet.
Dag
Instämmer, sågbordet är grymt, haft ett i ganska många år, ångrar inte en sekund att jag köpte det.stigen skrev:Tack jac!
Stativet är kanon! Snabbt att sätta upp sågen och väldigt enkelt att flytta på den. Värt varenda krona!
Skall kolla länken du skickade. Om jag bara kopplar min grovsug så fungerar min tätning av sågen väldigt bra. Men jag får se. Alltid hittar man något guldkorn när man ser hur andra har tacklat problemet.
Dag
Plötsligt händer det bara!
Satt och funderade över att jag saknar en batteridriven bordssåg och vilka möjligheter som fanns för att förverkliga det. AEG 18v som jag kör genomgående, har ju inte någon sådan i sitt modellprogram så varför inte bygga en egen utifrån en av deras 18v batteri cirkelsågar. Har redan den med mindre klinga men kollade på den större med 190mm klinga och borstlös motor. 2000kr naken på Bauhaus kändes lite magstarkt att köpa och börja laborera med.
Så plötslig ligger det en såg med två batterier (2 + 5 Ah) och laddare I väldigt bra skick på Blocket! Givetvis blev det en snabb affär och paketet ligger redan under transport. Skall bli ett spännande projekt att sätta tänderna i efter midsommar!
Dag
Satt och funderade över att jag saknar en batteridriven bordssåg och vilka möjligheter som fanns för att förverkliga det. AEG 18v som jag kör genomgående, har ju inte någon sådan i sitt modellprogram så varför inte bygga en egen utifrån en av deras 18v batteri cirkelsågar. Har redan den med mindre klinga men kollade på den större med 190mm klinga och borstlös motor. 2000kr naken på Bauhaus kändes lite magstarkt att köpa och börja laborera med.
Så plötslig ligger det en såg med två batterier (2 + 5 Ah) och laddare I väldigt bra skick på Blocket! Givetvis blev det en snabb affär och paketet ligger redan under transport. Skall bli ett spännande projekt att sätta tänderna i efter midsommar!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det väntans tider innan man får sätta tänderna i detta projekt!
Har kollat runt på nätet om hur andra har löst det men tyvärr finns
det inte mycket information. Det blir att uppfinna hjulet igen.
Men först en ”sillabit” och en ”Pelarborr” Innan det nya projektet går i gång.
Trevlig Midsommar!
Dag
Har kollat runt på nätet om hur andra har löst det men tyvärr finns
det inte mycket information. Det blir att uppfinna hjulet igen.
Men först en ”sillabit” och en ”Pelarborr” Innan det nya projektet går i gång.
Trevlig Midsommar!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder