Uppdatering efter någon vecka:

Efter första vändan verkar kirskålen ha tappat noterbart i tillväxtkraft. I regel är det så att man slår ned den och sedan efter två dagar så är det som att man inte har gjort någonting, i vissa fall rentav värre än tidigare (den har en tendens att växa exponentiellt; slår man ner 3 kvm kommer 6 kvm tillbaka osv...).

Har kört två vändor till efter första vändan för alla zoner där det finns mycket osv.
Vissa plantor ser ut som att de blivit brännskadade (ungefär som om de fått för mycket sol) och vissa andra har ändrat färg till en ljusare grönare färg. Summa summarum verkar den må märkbart sämre.

Metoden jag använda mig av är annars en kombination av "stryka på med pensel" och "köra två fingrar i burken och stryka på".
Använde istället en disktrasa som jag vek i mitten då dessa suger upp bra samt gör applikationen något lättare (det skvätter inte överallt osv). Använde även lite diskmedel för att bryta eventuell ytspänning i vattnet som kanske gör att de tränger in sämre.

För första vändan var dosen 0.7dl/liter, för andra vändan 1dl/liter (360g/l glyfosat, märket "Glyfos" som finns på Agraking och även på Ebay via Tyskland).

Det svåraste är att stryka på små plantor då de stora är så väldigt mycket enklare att få en högre dos på (större blad osv, ganska logiskt).

Planen är att köra en vända ungefär varannan dag när det inte regnat och dosera lite här och var där det fortfarande finns något som är grönt.
 
Y Yrrol skrev:
Har också sett den nya versionen. Men inte prövat den. Det är väl just glyfosat som är grejen?
[bild]

Jag har istället kört deras färdigblandade roundup refill med glyfosat men är inte alls nöjd med effekten.
Den koncentrerade med glyfosat var mer fart i - kanske jag som överdoserade.

Istället var ihopmixen av olika skvättar av ogräseffekt+dubbelättika+grönfri bättre än roundup-refillen.
Men resonerar att ättika bara dödar växen ovan mark. Roundupen tar rötterna så det tar emot att lägga tid på att spraya ättika.
Jag tycker det är falsk marknadsföring att fortsätta kalla sig för Roudup när det inte är samma som förr 360g/liter.
 
blomknopp blomknopp skrev:
Jag tycker det är falsk marknadsföring att fortsätta kalla sig för Roudup när det inte är samma som förr 360g/liter.
Roundup är väl ett Fabrikat/varumärke som Beyer garden äger? Verksamma ämnet är Glyfosfat.

Att kräva att de skulle byta namn är lite som att be biltillverkarna byta namn för att de gått över till elbilar.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Går att beställa Roundup Power flex 480 på eBay från Tyskland.
Ja, det går. Nu har de kommit igång. Finns Roundup både 360 g/l och 480 g/l. Sök på Glyfosat, titta även på Dicotex som verkar vara ännu starkare. Man får passa sig så de inte luras, lätt att hälla i vatten på en minimängd Glyfosat och sälja. Det hände mig med en säljare men jag fick efter några mail till E.bay också tillbaka mina pengar. Glyfosat ska stinka en kemisk lukt, likn. lim. Luktar det inget så har man blivit lurad. Toprated seller ska det vara.
 
N
Flaska med Roundup ProVantage herbicid, 480 g/l glyfosat, märkning och bruksanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra weedkriget har startat ! Hade en "skog" på ca 40m2 för några år sen. Fick död på parksliden till 99%. Sen försvann 360 glyfosatet från hyllorna.
Några blad har vågat sig nu nu, men nu har jag vässar arsenalen 480g/l.... ,(Luktar skitskumt)

Men hur ska man blanda med 480g/l ?
Hittar inget i etiketten, bara typ hur många hektar man kan spraya och med vad
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
N nova383 skrev:
[bild] Andra weedkriget har startat ! Hade en "skog" på ca 40m2 för några år sen. Fick död på parksliden till 99%. Sen försvann 360 glyfosatet från hyllorna.
Några blad har vågat sig nu nu, men nu har jag vässar arsenalen 480g/l.... ,(Luktar skitskumt)

Men hur ska man blanda med 480g/l ?
Hittar inget i etiketten, bara typ hur många hektar man kan spraya och med vad
Typ 18% svagare än 360g versionen.
 
Skärmdump av en mobiltelefon som visar etiketten och doseringstabellen för Roundup PowerFlex växtskyddsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bruksen finns under etiketten. Brukar göra det iaf.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
så 3% blandning då ? Enligt fliken ? tyckte det stog 4l till 200 l vatten på aannat ställe, det är ju 20%

Kommer inte ihåg doseringen med G, bara att jag körde x 4. så 18% upp på det hjälper inte tyvärr.
 
N nova383 skrev:
så 3% blandning då ? Enligt fliken ? tyckte det stog 4l till 200 l vatten på aannat ställe, det är ju 20%

Kommer inte ihåg doseringen med G, bara att jag körde x 4. så 18% upp på det hjälper inte tyvärr.
Jag blandade 2dl till 5l = 4% men det beror på hur du sprider det också. Jag sprider ca 5l av 4% på 100m2 och det blir samma som 2% på 50m2. Detta är 360g versionen.

Hade jag haft 480g koncentrat skulle jag ha gått på ca 3% om jag sprider 5l på 100m2 och vill ha samma mängd Glyfosfat per m2.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
R Robert-san01 skrev:
Jag blandade 2dl till 5l = 4% men det beror på hur du sprider det också. Jag sprider ca 5l av 4% på 100m2 och det blir samma som 2% på 50m2. Detta är 360g versionen.

Hade jag haft 480g koncentrat skulle jag ha gått på ca 3% om jag sprider 5l på 100m2 och vill ha samma mängd Glyfosfat per m2.
Jag sprayar bara bladen direkt med hundtryckspruta, dosen de fick igår var nog närmare 20% : )
Provar nog med 4-5% nästa rond.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
N nova383 skrev:
Jag sprayar bara bladen direkt med hundtryckspruta, dosen de fick igår var nog närmare 20% : )
Provar nog med 4-5% nästa rond.
För dusch på bladen skulle jag gå på typ 6% med din 480g.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
Mats-S
N nova383 skrev:
[bild] Andra weedkriget har startat ! Hade en "skog" på ca 40m2 för några år sen. Fick död på parksliden till 99%. Sen försvann 360 glyfosatet från hyllorna.
Några blad har vågat sig nu nu, men nu har jag vässar arsenalen 480g/l.... ,(Luktar skitskumt)

Men hur ska man blanda med 480g/l ?
Hittar inget i etiketten, bara typ hur många hektar man kan spraya och med vad
Köpte du på eBay Tyskland?
Släpper tullen igenom 5-liters-dunkarna?
Har du någon länk till leverantören?
 
N
Mats-S
Maxwells demon TotalControl skrev:
Köpte min här

[länk]
Antar att du har kollat så det inte är vattenbluff som några verkar ha råkat ut för ...
Bra pris, tack för länken, beställer ASAP :)
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.