Markis delvis nere vid sidan av ett fönster på ett hus, inte i fullständigt upprullat läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asynkronmotor till markis fäst vid vägg med synliga kablar och delvis synlig markisduk.
Skapa konto
En hand som håller en öppnad kontrollbox för en markis med synliga kablar och kretskort.
Skapa konto
Manual för Sol & Vind Automatik MINI-1500, med anvisningar för montering, installation och provning av solskydd med asynkronmotor.
Skapa konto
Hej.
Har fått lite problem sedan min markis blåste ned. Har en asynkronmotor som går på vind/sol eller Manuel. Efter den blåste ned så vill den inte gå upp till sitt ursprungsläge utan den är 1/3 ned som start läge. Har kopplat rätt men förstår inte hur jag skall få den rätt.

Kan du köra ut och in max manuellt eller vad händer?
Kan det vara så att du måste justera gränsläget på motorn? men det borde inte behövas.
Finns det endast ett kugghjul på motorn eller finns det 2?
Sitter det endast en markis inkopplad eller är det flera via en relääbox
Var markisen ute när det blåste så mycket eller åkte drogs den in automatiskt.

1 123abc skrev:
Kan du köra ut och in max manuellt eller vad händer?
Kan det vara så att du måste justera gränsläget på motorn? men det borde inte behövas.
Finns det endast ett kugghjul på motorn eller finns det 2?
Sitter det endast en markis inkopplad eller är det flera via en relääbox
Var markisen ute när det blåste så mycket eller åkte drogs den in automatiskt.
Nä, den vänder när jag kör ut den. Sen stannar den i samma läge. Sen är funktionen inte riktigt densamma av nån anledning med knapparna. 2stk kugghjul och misstänker gränslägena. ja det är endast en Mariks när jag lyfte upp den så verkade den funka först utan probelm men när den gick in i automatik så blev det detta.

Kuggen är för gränslägena ett kugg är ut och ett kugg är in.
Menar du att om du kör ut den manuellt så vänder den och böjar gå in istället?
Fungerar den rätt manuellt men inte med automatiken?
Försöker förstå svaret.

1 123abc skrev:
Kuggen är för gränslägena ett kugg är ut och ett kugg är in.
Menar du att om du kör ut den manuellt så vänder den och böjar gå in istället?
Fungerar den rätt manuellt men inte med automatiken?
Försöker förstå svaret.
t ex nu är den i manuellt läge och markisen är till hälften ute verkar vara nuvarande start läge.
Trycker på pil upp så går den ned sen vänder efter ett tag och kommer upp till det ställe den startade på. Trycker jag pil ned gör den samma sak...men den reagerar inte på manuellt som förrut då jag måste hålla in knappen vilket inte funkar nu av nån anledning

• Gilla
Mathias Liljedahl
  • Laddar…
Den verkar gå längre upp när jag trycker på ned knappen istället för upp. Men den gör samma vända stannar dock på olika ställen men samma.

• Gilla
Hariton
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Har kopplat bort all styrning men är ingen större skillnad. Märker dock lite skillnad på funktionen när man ändrar dipp switcharna men den går ff aldrig upp till helt infällt läge. Måste ju komma dit först. Så undra om inte jag måste ut å vrida på nått av kuggen för gränsläge. Frågan vilken bara, var inte inte helt tydligt på dem med pilarna

• Gilla
Mathias Liljedahl
  • Laddar…
Då får du justera gränsläget så den går lite längre upp.
Tänk på att köra ut den en bit igen innan du testar att dra in den igen så den känner av gränsläget rätt då en del motorer annars kan gå förbi gränslägena..
Justera på rätt hjul och endast lite åt gången då många motorers gränslägen är rätt känsliga.
Pilarna visar motorriktiningen så den på bild bär vara utåt men håll koll på hur mycket du justerar så kan du återställa om du justerar på fel hjul.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.