5 359 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Elektroniskt styrda spjäll i FTX-system
Sida 1 av 2
Häromdagen råkade jag snubbla över en tysk firma som säljer elektroniska spjäll för ventilationssystem:
https://intelmann.net/lueftungsmate...appe-mit-belimo-lm230a-oe-80-mm-bis-oe-200-mm
Det slog mig genast att man kanske borde ha sådana här i ett FTX-system. Möjligheten att kunna reglera luftflödet automatiskt och individuellt i varje rum borde kunna ge fantastiska möjligheter till alla möjliga fiffiga inställningar. I teorin borde man kunna ha sensorer i varje rum som mäter luftkvaliteten och reglerar luftflödet optimalt. Det kan vara lite väl komplicerat. En enklare variant är att ha någon form av dygnsreglering så att man matar mycket tilluft till vardagsrummen och lite till sovrummen under dagen och omvänt mycket tilluft till sovrummen och lite till vardagsrummen under natten.
Ventilation är en stor energiförbrukare. Allting som kan optimera ventilationen och göra så att friskluften används mer effektivt borde rimligtvis vara lönsamt över lite tid.
Hela det här resonemanget är förstås beroende av att de elektroniska spjällen faktiskt fungerar och går att reglera löpande. Personligen har jag aldrig hört talas om något sådant här system och det var mest en slump att jag hittade de här prylarna. Ett annat problem är driftsäkerheten. Jag lyckas inte ens utröna om de här spjällen verkligen är byggda för att regleras kontinuerligt eller om de kommer gå sönder snabbt vid sådan användning. Eftersom ventilation ofta är inbyggd i väggar och tak behöver man givetvis en ganska hög driftssäkerhet och garanterad livslängd för att det ska vara värt mödan. Om ett spjäll fastnar i fel läge kan man snabbt få stora problem.
Jag vet egentligen väldigt lite om ventilation och den här möjligheten att automatiskt styra luftflödet kom som något av en nyhet för mig. Är det här något som används i FTX-systemen i nybyggda hus (jag har inte hittat någon information om det, så jag gissar att det åtminstone inte är vanligt)? Fungerar det, eller kommer man få en massa problem som man hellre är utan? Över tusen kronor för varje spjäll är ju ganska dyrt eftersom man behöver ett par stycken, men det handlar ändå inte om några oöverstigliga kostnader. Hur mycket är det rimligt att tro att man kan spara på att kunna justera ventilationen individuellt för varje rum?
https://intelmann.net/lueftungsmate...appe-mit-belimo-lm230a-oe-80-mm-bis-oe-200-mm
Det slog mig genast att man kanske borde ha sådana här i ett FTX-system. Möjligheten att kunna reglera luftflödet automatiskt och individuellt i varje rum borde kunna ge fantastiska möjligheter till alla möjliga fiffiga inställningar. I teorin borde man kunna ha sensorer i varje rum som mäter luftkvaliteten och reglerar luftflödet optimalt. Det kan vara lite väl komplicerat. En enklare variant är att ha någon form av dygnsreglering så att man matar mycket tilluft till vardagsrummen och lite till sovrummen under dagen och omvänt mycket tilluft till sovrummen och lite till vardagsrummen under natten.
Ventilation är en stor energiförbrukare. Allting som kan optimera ventilationen och göra så att friskluften används mer effektivt borde rimligtvis vara lönsamt över lite tid.
Hela det här resonemanget är förstås beroende av att de elektroniska spjällen faktiskt fungerar och går att reglera löpande. Personligen har jag aldrig hört talas om något sådant här system och det var mest en slump att jag hittade de här prylarna. Ett annat problem är driftsäkerheten. Jag lyckas inte ens utröna om de här spjällen verkligen är byggda för att regleras kontinuerligt eller om de kommer gå sönder snabbt vid sådan användning. Eftersom ventilation ofta är inbyggd i väggar och tak behöver man givetvis en ganska hög driftssäkerhet och garanterad livslängd för att det ska vara värt mödan. Om ett spjäll fastnar i fel läge kan man snabbt få stora problem.
Jag vet egentligen väldigt lite om ventilation och den här möjligheten att automatiskt styra luftflödet kom som något av en nyhet för mig. Är det här något som används i FTX-systemen i nybyggda hus (jag har inte hittat någon information om det, så jag gissar att det åtminstone inte är vanligt)? Fungerar det, eller kommer man få en massa problem som man hellre är utan? Över tusen kronor för varje spjäll är ju ganska dyrt eftersom man behöver ett par stycken, men det handlar ändå inte om några oöverstigliga kostnader. Hur mycket är det rimligt att tro att man kan spara på att kunna justera ventilationen individuellt för varje rum?
Det går att göra i villor/lägenheter men kostaden för spjäll, givare och styrsystem blir helt orimligt i förhållande till energibesparingen. I kommersiella byggnader används dessa system mycket dock. Tex ett konferensrum för 20 personer har ett maxflöde som är ca 4st normalstora villor, så det är lite mer energi att spara där.
Jag får väl erkänna att jag vet rätt lite om styrsystem också. Men kostnaden för själva spjällen känns spontant inte oöverkomlig. Det jag först och främst tänkte på var ju någon form av dygnsstyrning där man kan välja om man ska styra luften till sovrum eller vardagsrum. Det borde kunna spara ganska mycket energi utan några större kostnader för givare och liknande. När man sedan har spjällen installerade har man ju alltid möjligheten att på ett senare stadium komplettera med givare för individuella rum och annat bjäfs som är svårare att räkna hem.O ogget skrev:Det går att göra i villor/lägenheter men kostaden för spjäll, givare och styrsystem blir helt orimligt i förhållande till energibesparingen. I kommersiella byggnader används dessa system mycket dock. Tex ett konferensrum för 20 personer har ett maxflöde som är ca 4st normalstora villor, så det är lite mer energi att spara där.
Vet du om det finns något inte alltför avancerat ställe där man kan läsa på mer om ventilationssystem i kommersiella byggnader?
Finns mycket att läsa på nätet om behovsstyrd ventilation. Nu har jag mekanisk ventilation, utan återvinning (och utan sådana där skäll som du frågade om, hehe) men styr den smart utifrån koldioxidhalt, VOC-nivåer, partikelnivåer och luftfuktighet. Bygger man egna sensorer och system med Arduino blir det inte särskilt dyrt, men gör ingen besparing på det, utan går bara upp från grundflöde vid behov, går aldrig ner under 0.35l/m2/s. Vinsten är bra luftkvalitet och ett fränt system.
"Behovsstyrd ventilation" var nyckelordet jag behövde för kunna googla mig framåt. Det verkar ju vara en etablerad teknik åtminstone för kommersiella lokaler så driftsäkerhet och liknande borde vara tillräckligt bra. Återstår att fundera på om det går att räkna hem ekonomiskt och komfortmässigt. Det återstår att se. Men möjligheten att bygga ett specialgjort system med egna sensorer och egen logik är lockande.R rindler skrev:
Healthy Homes har den typen av system, fast för frånluftsventilation:
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0
Jag har tittat en tid på det här systemet, verkar smart vid renovering av villor med frånluft eller självdrag. Är lite sugen att installera det hos mor och far i deras sjuttiotalsvilla med mekanisk frånluft som snart gjort sitt.
Sen har de ett FTX-sytem, som också är behovsstyrd med sensorer för fukt, lukt och CO2. De har även liknade spjäll med sensorer som på din bild, som används för kommersiella lokaler, skolor och flerbostadshus, Health Connector:
https://www.healthyhomes.se/healthconnector
Spontant blir man tveksam till att det är något att kombinera med en villa-FTX. Men meddela gärna vad du gör i slutändan, om det blir en egen lösning på allt.
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0
Jag har tittat en tid på det här systemet, verkar smart vid renovering av villor med frånluft eller självdrag. Är lite sugen att installera det hos mor och far i deras sjuttiotalsvilla med mekanisk frånluft som snart gjort sitt.
Sen har de ett FTX-sytem, som också är behovsstyrd med sensorer för fukt, lukt och CO2. De har även liknade spjäll med sensorer som på din bild, som används för kommersiella lokaler, skolor och flerbostadshus, Health Connector:
https://www.healthyhomes.se/healthconnector
Spontant blir man tveksam till att det är något att kombinera med en villa-FTX. Men meddela gärna vad du gör i slutändan, om det blir en egen lösning på allt.
VAV oDCV-systemB blumenthal skrev:"Behovsstyrd ventilation" var nyckelordet jag behövde för kunna googla mig framåt. Det verkar ju vara en etablerad teknik åtminstone för kommersiella lokaler så driftsäkerhet och liknande borde vara tillräckligt bra. Återstår att fundera på om det går att räkna hem ekonomiskt och komfortmässigt. Det återstår att se. Men möjligheten att bygga ett specialgjort system med egna sensorer och egen logik är lockande.
Frågan är om du kan spara några pengar, med nya moderna fläktar/motorer och effektiva värmeväxlare så är driftkostnaderna för ett villa-aggregat väldigt låga.
I kommersiella lokaler med stor skillnad på belastning i lokalerna är det en annan sak.
Om jag inte minns fel så räkna jag på ett aggregat för hus på cirka 150 m2 och aggregat skulle hålla 18gr tilluftstemperatur i södra Sverige, detta gav en driftkostnad (el) för fläktar och eftervärmare på under 1000 kWh per år.
Gäller att spjäll och givare är väldigt billiga och har en lång livslängd.
I kommersiella lokaler med stor skillnad på belastning i lokalerna är det en annan sak.
Om jag inte minns fel så räkna jag på ett aggregat för hus på cirka 150 m2 och aggregat skulle hålla 18gr tilluftstemperatur i södra Sverige, detta gav en driftkostnad (el) för fläktar och eftervärmare på under 1000 kWh per år.
Gäller att spjäll och givare är väldigt billiga och har en lång livslängd.
Driftskostnaderna för FTX-systemet har jag inte ens tänkt på. Det jag spontant tänkte var att i ett nybyggt välisolerat hus så står ventilationen för en ganska stor del av värmeförlusterna. Det borde gå att spara en hel del värmeenergi genom att stänga av ventilationen i rum där man inte befinner sig, vardagsrum nattetid och sovrum dagtid till exempel. Men som du säger är det möjligt att det inte går att räkna hem ekonomiskt. Å andra sidan kan man kanske också tillgodoräkna sig vissa komfortvinster, till exempel forcerad ventilation i badrum i samband med att man duschar. Eller extra ventilation i solvärmda rum, vars värme då, via FTX-aggregatet, kan spridas till övriga huset. Rent hypotetiskt bör det finnas stora möjligheter.FrittDrag_II skrev:
Köper man kommersiella styrsystem blir det nog för dyrt som redan skrivits men är man tekniskt lagd kan man bygga det själv billigt med lite sensorer, en raspberry och något hemautomatiseringssystem, typ home assistant. Finns egentligen inga gränser för vad man kan göra där.
Det är något sådant jag har tänkt mig. Och då blir den enda egentliga kostnaden de elektroniska spjällen, vilket känns överkomligt i sammanhanget, även om man behöver några stycken.S johd01 skrev:
Nu verkar det vara några i tråden som faktiskt vet något. Hur driftssäkra är sådana här elektriskt styrda spjäll? På de bilder jag sett från kommersiella system verkar de alltid vara monterade lätt tillgängliga. Är man fullständigt bakom flötet om man bygger in dem i en vägg så att de bara går att byta ut i samband med en större renovering?
stänger man av ett rum i en villa-FTX-anläggning blir det mer flöde i de andra rummen då, sen brukar man se till att ha ganska mycket balans mellan luft in i systemet och ut ur systemet (ofta lite lätt undertryck för att inte få fukt i isoleringen vid eventuellt läckage) så man får justera hastigheten på fläktarna och justera ventilerna de övriga rummen, helst med inbyggda flödesmätare för resp rum i så fall... helt klart genomförbart men det blir ett ganska komplicerat system som säkert är väldigt kul projekt men inte direkt gör att man sparar så mycket pengar i längden...
Vill man spara på flöde är ett första enkelt trick att aktivera eko-läge när man inte är hemma, en del FTX-aggregat har en sådan ingång som gör att fläktarna går ner på lägre varvtal när man inte är hemma, antingen med en borta-knapp på sitt smarta-hem-system eller om man har ett larm med en utgång för om larmet är på/av kan man använda det.
Vill man spara på flöde är ett första enkelt trick att aktivera eko-läge när man inte är hemma, en del FTX-aggregat har en sådan ingång som gör att fläktarna går ner på lägre varvtal när man inte är hemma, antingen med en borta-knapp på sitt smarta-hem-system eller om man har ett larm med en utgång för om larmet är på/av kan man använda det.
Jag tror det är svårt att svara på din fråga generellt. Man måste nog titta på varje produkt för sig, vissa är säkerligen väldigt driftsäkra då de kan användas i industrin medan det finns skräp också som med allt annat. Men rent instinktivt tror jag att du inte ska bygga in dem allt för mycket.... jag själv arbetar på ett stort företag och vi har diverse automatiska grejer på företaget såsom elektriskt styrda persienner vid fönstren, kombinerade solblockerings solcells grejer utanför husen, mycket logik i ventilationen och värmen för att ta tillvara på värmen på vintern istället, och jag kan ju säga att det springer rätt mycket folk och grejar med saker som gått sönder, senast så verkar elektroniken gått sönder i vårt rum för gardinerna. Så det är nog sådant man får räkna med ..B blumenthal skrev:Det är något sådant jag har tänkt mig. Och då blir den enda egentliga kostnaden de elektroniska spjällen, vilket känns överkomligt i sammanhanget, även om man behöver några stycken.
Nu verkar det vara några i tråden som faktiskt vet något. Hur driftssäkra är sådana här elektriskt styrda spjäll? På de bilder jag sett från kommersiella system verkar de alltid vara monterade lätt tillgängliga. Är man fullständigt bakom flötet om man bygger in dem i en vägg så att de bara går att byta ut i samband med en större renovering?
I driftkostnaden för ventilationen jag nämnde var eftervärmaren (el) med för att hålla 18gr i tilluftstemperatur, sedan tillför vi människor, våra "leksaker", solinstrålning och värmesystemet det sista som behövs för att gå en vettig innetemperatur.B blumenthal skrev:Driftskostnaderna för FTX-systemet har jag inte ens tänkt på. Det jag spontant tänkte var att i ett nybyggt välisolerat hus så står ventilationen för en ganska stor del av värmeförlusterna. Det borde gå att spara en hel del värmeenergi genom att stänga av ventilationen i rum där man inte befinner sig, vardagsrum nattetid och sovrum dagtid till exempel. Men som du säger är det möjligt att det inte går att räkna hem ekonomiskt. Å andra sidan kan man kanske också tillgodoräkna sig vissa komfortvinster, till exempel forcerad ventilation i badrum i samband med att man duschar. Eller extra ventilation i solvärmda rum, vars värme då, via FTX-aggregatet, kan spridas till övriga huset. Rent hypotetiskt bör det finnas stora möjligheter.
Även om du inte är i sovrummet på dagen så avges det fortfarande saker och ting från byggmaterial och möbler, finns troligtvis även inlagrat en del fukt i sängkläder/textilier som man gärna vill vädra ut innan man skall gå till sängs igen.
Forcering är en bra möjlighet men då måste man tänka på att dimensionera kanaler och don efter det högre flödet och sedan strypa.
Rent hypotetiskt (och teoretiskt) finns det väldigt lite energi att ytterligare spara på ventilationen, däremot komfort saker som forcering kan vara intressant men det höjer installationskostnaden då anläggningen måste göras större (ett spjäll kan inte öka flödet i en kanal bara minska det)
Spjäll och ställdon är idag väldigt driftsäkra, men jag skulle absolut inte bygga in dem för du måste kontrollera funktionen med jämna mellanrum om du inte skall ha individuella flödesmätare.B blumenthal skrev:Det är något sådant jag har tänkt mig. Och då blir den enda egentliga kostnaden de elektroniska spjällen, vilket känns överkomligt i sammanhanget, även om man behöver några stycken.
Jag kommer inte ihåg regelverket men om jag inte är helt fel på det så får du inte bygga in elektriskt fast anslutna komponenter i väggar etc. hur som helst.
Vill man hålla så lång livslängd som måste man se till att ställdonen går så lite som möjligt, alltså bygga ett "trögt" reglersystem gärna med någon form av "neutralzon" eller liknande.
Detta var ett problem i början när datoriserad styrning kom med loggning, plötsligt kunde man se hur ärvärde/börvärde låg "fel" och "styrentrepenören" började trimma för "bättre reglering" med resultat att spjäll och ställdon gick sönder.
Tittar du på en modern VAV-styrning (Spjäll med variabel flödesreglering/mätning) så kan man se att spjällmotorn går en liten bit står still rätt många sekunder innan den går igen, detta för att hålla ner slitage (och även undvika självsvängning i systemet)