Hej.. Har köpt ett radhus i sutteräng och skulle behöva ta bort en vägg..
Vi har inte fått tillgång än och har inga ritningar tillgängliga förutom dessa jag hittade på kommunens arkiv..
Kan man utläsa om väggen är bärande genom att titta på dessa?
Har markerat väggen med en röd pil nere till vänster.. Väggen är hård när man knackar på den..
Tacksam för hjälp
Vi har inte fått tillgång än och har inga ritningar tillgängliga förutom dessa jag hittade på kommunens arkiv..
Kan man utläsa om väggen är bärande genom att titta på dessa?
Har markerat väggen med en röd pil nere till vänster.. Väggen är hård när man knackar på den..
Tacksam för hjälp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Gissningsvis är den inte bärande, men det kan man bara säga med säkerhet när man vet hur huseet är byggt. Typ av bjälklag mellan våningarna är en viktig aspekt. Byggnadsår är bra att känna till också. Det ser lite 70-talsaktigt ut.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hej.. Jag har fått tag på ritning nu, av damen som säljer radhuset, men den är som den jag lade upp ungefär i första inlägget.. Huset är byggt 1982..J justusandersson skrev:
lägger upp bilden från pappersritningen också..
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett mycket elegant hus! Det är bara att gratulera. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom till Sverige på 30-talet. Var länge kompanjon med professor Sten Samuelsson. Tillsammans ritade de bland annat Nya Ullevi i Göteborg och Malmö Stadion. Mellanväggarna på övervåningen är inte bärande eftersom takstolarna är av fackverkstyp. Hur det förhåller sig med bottenvåningen beror helt på hur bjälklaget mellan bv och öv är uppbyggt.Utan information om det gårdet inte att säga något säkert.
Det ska väl mycket till att säga emot dig justus men ser det inte ut som att det inte finns någon förstärkning av grunden under just den väggen mot klk/bad/tvätt, till skillnad från den väggen som är mellan nedre hall och de två sovrummen till höger?
Förstärkningen jag syftar på syns på senaste bilden. Det är också ett rimligt ställe att förstärka på eftersom det är ungefär mitt på mellanbjälklaget. Frågan är väl hur det är gjort just ovan det intressanta sovrummet med vidhängande klk? Klaras det kanske av att ytterväggen är indragen där?
Förstärkningen jag syftar på syns på senaste bilden. Det är också ett rimligt ställe att förstärka på eftersom det är ungefär mitt på mellanbjälklaget. Frågan är väl hur det är gjort just ovan det intressanta sovrummet med vidhängande klk? Klaras det kanske av att ytterväggen är indragen där?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det mesta talar för att väggen inte är bärande, inklusive bristen på sula under grunden. Men, jag avvaktar med slutomdömet tils jag fått se säkrare underlag.
Tack för ditt svar.. Jag ska försöka få tag på konstruktionsritningar på byggkontoret imorgonJ justusandersson skrev:Ett mycket elegant hus! Det är bara att gratulera. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom till Sverige på 30-talet. Var länge kompanjon med professor Sten Samuelsson. Tillsammans ritade de bland annat Nya Ullevi i Göteborg och Malmö Stadion. Mellanväggarna på övervåningen är inte bärande eftersom takstolarna är av fackverkstyp. Hur det förhåller sig med bottenvåningen beror helt på hur bjälklaget mellan bv och öv är uppbyggt.Utan information om det gårdet inte att säga något säkert.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ladda upp bilderna på nytt och se till att upplösningen inte försämras. I detta skick är de inte läsbara. När du fick dem från kommunen var de högupplösta.