Golvvärme som ligger oven på tex en betongplatta är lättreglerad med tanke på yttemperaturen på golvet.
Men om man lägger golvvärmen i plattan så kan man få ett trögt system beroende på hur långt ner i plattan man läger värme slingorna.
Om man gjuter en ny platta med golvvärme så kan man sätta golvvärmen i drift för att få en snabbare tork tid på plattan

Märkligt nog påverkas torktiden mindre utsträckning än man kan tro, oavsett om man kör värme eller ingen värme i betongen. Man bör dessutom vara försiktig med värme i nygjuten betong, då detta kan orsaka viss sprickbildning.

Man brukar oftast säga att uttorkningen är ungefär 0,5-1 cm/vecka. Tala med din byggkontrollant i det fall man är osäker om betongen är tillräckligt torr för att lägga golvet. Det finns bra mätmetoder för att avgöra betongens fuktinnehåll.

Villa Varm - Hakan Bjorkman skrev:
En faktor man bör komma ihåg är att väggen står på en sylll med syllisolering. Väggen ställs alltså inte direkt på betongplattan.
Det fungerar säkert med trähus, men hur får man syllisoleringen att fungera om man bygger i lättbetong? Murbruket ska binda ytterväggen med betongplattan. Ska isoleringen sitta däremellan? Bara en tanke som slog mig.

Vad gäller lättbetonghus kan jag inte uttala mig om eftersom vi enbart bygger hus i trä. Däremot bygger vi hus anpassade för putsade fasader eller fasadtegel.

Läser man artikeln av Christer Harrysson på er hemsida så får man intrycket att man bör satsa på radiatorer istället.
Om ni nu vill ligga i framkant och vara bland Sveriges varmaste hus så borde ni ju saluföra radiatorer istället för golvvärme.

Många med mig som vill ha energisnålt hus avstår hellre sådana modegrejer som golvvärme.
Med modern golvisolering bli ju golven varma ändå eller hur ?

Golvvärme har definitivt kommit för att stanna i nybyggda hus.
Vi tycker också att det är en bra värmedistribution eftersom det ger ett behagligt inomhusklimat plus att man slipper det fula och svårstädade elementen vid fönstren.

Utgångspunkten med vårt förläggningssätt är att i möjligaste mån efterlikna ett radiatorsystem genom att förbättra effektstyrningen och komforten. Dessutom kan ni att känna tryggheten i att kunna åtgärda golvvärmen om den mot förmodan skulle gå sönder i framtiden.

Aldrig ett hus med inguten golvvärme den saken är jag klar över, ert system är ju många gånger bättre.

Dock börjar jag komma till insikt över att radiatorer är bäst kostnadsmässigt.
Man kan ju ha termostater på varje element och reglera värmen i varje rum för sig, så inteligent är väl inte golvvärmen.

Dock är radiatorer fula och samlar damm så det skulle ju vara skönt att slippa dem.
Lättare att möblera också ..

Hur många procent bättre är ert system än det systemet Harrysson redogjorde för ?

Aquaman skrev:
Man kan ju ha termostater på varje element och reglera värmen i varje rum för sig, så inteligent är väl inte golvvärmen.
Med golvvärme reglerar man oxå värmen för varje rum..

Det är inte samma tempratur i hela huset med golvvärme om man nu inte vill ha de så förstås..

Aquaman skrev:
Dock börjar jag komma till insikt över att radiatorer är bäst kostnadsmässigt.
Fundera över hur installationskostanden slår mot värderingen vid en eventuell framtida försäljning. Golvvärme är idag mycket populärt och att även begagnade hus med golvvärme betingar ett högre försäljningspris i relation till hus med radiatorer.

Jo det har du rätt i , får nog bli ert system i alla fall.
Uppskattas nog av framtida köpare att det är lätt åtkomligt samt energisnålare.

Debatten kommer nog igång på allvar om golvvärme i betongplattan vad det lider och då står de som inte har kollat upp de olika system där med skägget i brevlådan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.