Belmlu
Hej alla,

Efter dagens kvällsarbete där jag "bara skulle dra upp ett vasst skott i gräsmattan" som slutade med att jag dragi upp rötter och skott på löpande band kring ett område på 5x4m och där minst lika mycket är kvar började jag bli gå i tankarna om detta kan vara parkslide. Har läst på men är ju rätt färsk på detta så är inte helt hundra på min bedömning när jag tror att det inte är parkslide. Jag får det till att dels är bladen annorlunda (mer avlånga, spetsiga istället för parkslides ovala) samt är stammen inte lika rödflammig eller bambuliknande.

Tar och skriver här då en vän trodde det var parkslide ändå. Vad skulle ni i forumet säga om det här?

Tack på förhand!

• Gren med avlånga, spetsiga gröna blad mot träbakgrund, misstänkt ej vara parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlånga, spetsiga blad och uppryckta växtskott på en gräsmatta, misstänkta för att vara parkslide.
    Skapa konto
  • Avlånga, spetsiga gröna blad på gren mot träväggsbakgrund, misstänkt inte vara parkslide.
    Skapa konto
  • En hand håller en växt med avlånga, spetsiga gröna blad mot en trätrall för identifiering.
    Skapa konto
  • Uppgrävda rötter och skott i gräsmatta, misstänkta för att inte vara parkslide.
    Skapa konto
  • Avlånga, spetsiga blad och rötter uppdragna ur gräsmatta, osäker om det är parkslide.
    Skapa konto
  • Gräsyta med upprivna rötter och bladväxter, misstänkt för att inte vara parkslide.
    Skapa konto
  • Närbild på gräsmatta med utdragna växtrötter och avlånga, spetsiga blad, eventuell misstänkt parkslide.
    Skapa konto
Det är inte Parkslid. Det ser mer ut som rotskott från något träd, körsbär kanske.

Bästa svaret

Jag tror också på körsbär. Om ni tagit bort ett körsbärsträd eller beskurit ett körsbärsträd så försöker trädet kompensera bortfallet med att bilda mängder med rotskott.

Belmlu
Stort tack för svaren, känns väldigt lugnande! :)

Vi har ett körsbär precis bredvid och utifrån hur rötterna går misstänker vi att förra ägaren haft ett till i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.