1 756 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Problem med vattentryck
Hej!
Har problem med mitt vattentryck.
Jag har egenbrunn och problemet kom när vi hade tvättmaskin,diskmaskin och tappade upp ett bad på samma gång, helt plötsligt så kom det grumligt vatten och då tänkte jag att det var vattenbrist?.. men sedan så försvann det grumliga vattnet och blev normalt igen. Efter det hände har jag aldrig fått upp något bra vattentryck, trycket är på 3 var och håller en stund sedan sjunker trycket. Då tänkte jag om tryckströmsbrytaren var sönder då jag mätte upp att den var igång hela tiden och det hände ingenting när man skruvade på den. Så köpte en ny och monterade dit den men samma problem kvarstår, får inget stabilt tryck kommer bara upp i 3 bar sedan sjunker det igen. Har tömt hydrofonen och tryckt i 2,5-2,8 bar och fyllt upp den på vatten. Och samma problem kvarstår, har fått lite skitit vatten emellanåt efter jag tömde den.
Ursäkta får långt inlägg
Har problem med mitt vattentryck.
Jag har egenbrunn och problemet kom när vi hade tvättmaskin,diskmaskin och tappade upp ett bad på samma gång, helt plötsligt så kom det grumligt vatten och då tänkte jag att det var vattenbrist?.. men sedan så försvann det grumliga vattnet och blev normalt igen. Efter det hände har jag aldrig fått upp något bra vattentryck, trycket är på 3 var och håller en stund sedan sjunker trycket. Då tänkte jag om tryckströmsbrytaren var sönder då jag mätte upp att den var igång hela tiden och det hände ingenting när man skruvade på den. Så köpte en ny och monterade dit den men samma problem kvarstår, får inget stabilt tryck kommer bara upp i 3 bar sedan sjunker det igen. Har tömt hydrofonen och tryckt i 2,5-2,8 bar och fyllt upp den på vatten. Och samma problem kvarstår, har fått lite skitit vatten emellanåt efter jag tömde den.
Ursäkta får långt inlägg
Det glömde jag skriva, den är djupborrad vet ej vad det är för typ av pump, vad menar du med skit någon stans i kedjan för vattenförsörjning? Jag har tänkt om det kan vara någon läcka i slangen från pump till hydrofon då den aldrig kommer i rätt tryck ?GoC skrev:
När du skriver att du belastade borrhålet med en stor momentan förbrukning av vatten så blev det grumligt.
Borrkax från när hålet borrades, eller annan ”skit” kan naturligtvis förorsakat problem i kedjan från ”källa” till kran.
Vad kan då förorsaka detta?
Filtersil nere i borrhålet kan vara tätt
Ejektor i vattenpumpen kan vara fylld med ”lort” och inte fungera som den skall.
Så jag du en ejektorpump eller en djupbrunnspump,
Ejektorpump är en gammal sak där en ringpump trycker ner vatten vis en slang i borrhålet och en ejektor suger med sig vatten upp.
Dränkbar djupbrunnspump, då får du lyfta upp hela pumpen inklusive slangar upp ur borrhålet och göra rent.
Borrkax från när hålet borrades, eller annan ”skit” kan naturligtvis förorsakat problem i kedjan från ”källa” till kran.
Vad kan då förorsaka detta?
Filtersil nere i borrhålet kan vara tätt
Ejektor i vattenpumpen kan vara fylld med ”lort” och inte fungera som den skall.
Så jag du en ejektorpump eller en djupbrunnspump,
Ejektorpump är en gammal sak där en ringpump trycker ner vatten vis en slang i borrhålet och en ejektor suger med sig vatten upp.
Dränkbar djupbrunnspump, då får du lyfta upp hela pumpen inklusive slangar upp ur borrhålet och göra rent.
Har du en vanlig dränkbar punp s,k djupmodell, så sitter det en backventil ( gummiboll ) i topp på pumpen och den kan sättas igen av någon sorts skit samt inte täta som den ska, ävensom att skivorna ( vingarana ) i pumpen blir en massa skit och fastnar, då kommer pumpen att starta och stanna många ggr. En pump på djupet ska sitta min 3 meter från botten för att inte skit ska komma i den, all skit samlas i botten av hålet. Blir nog att lyfta upp den och se vad du hittar
Att vattentrycket sjunker borde väl ha med hydroforen att göra? Skit i pumpen/ledningarna bör inte påverka att trycket i hydroforen sjunker, däremot kan det väl ta längre tid för hydroforen att fyllas
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Fast det kan ju också bero på att backventilen vid pumpen inte fungerar, så att vatten rinner tillbaka från hydroforen. Som föreslagits i tråden.J jonaserik skrev:Har du en vanlig dränkbar punp s,k djupmodell, så sitter det en backventil ( gummiboll ) i topp på pumpen och den kan sättas igen av någon sorts skit samt inte täta som den ska, ävensom att skivorna ( vingarana ) i pumpen blir en massa skit och fastnar, då kommer pumpen att starta och stanna många ggr. En pump på djupet ska sitta min 3 meter från botten för att inte skit ska komma i den, all skit samlas i botten av hålet. Blir nog att lyfta upp den och se vad du hittar