1 367 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Värmesystem till 2:a-våning
Hej
Sitter och funderar kring vilket uppvärmingsalternativ jag ska välja till min 2:a-våning i huset. På första plan är det ingjuten golvvärme med "20-rör".
Lite Grundfakta:
# Gjuten platta på mark 110m2, övervåning 90m2
# på andra våningen är det 4 rum + badrum.
Detta drivs med en baxipanna samt 3000L ackumulatorvatten.
Tankarna har kretsat kring 4-5 radiatorer eller om man ska lägga golvvärme även där.
Kostnadsbiten samt installationssvårigheten är två givna faktorer som avgör det hela.
Har ni någon uppfattning om kostnatsskillnad mellan de olika alternativen?
Vilket alternativ är att föredra??
Tacksam för svar
Soliga hälsningar
Sitter och funderar kring vilket uppvärmingsalternativ jag ska välja till min 2:a-våning i huset. På första plan är det ingjuten golvvärme med "20-rör".
Lite Grundfakta:
# Gjuten platta på mark 110m2, övervåning 90m2
# på andra våningen är det 4 rum + badrum.
Detta drivs med en baxipanna samt 3000L ackumulatorvatten.
Tankarna har kretsat kring 4-5 radiatorer eller om man ska lägga golvvärme även där.
Kostnadsbiten samt installationssvårigheten är två givna faktorer som avgör det hela.
Har ni någon uppfattning om kostnatsskillnad mellan de olika alternativen?
Vilket alternativ är att föredra??
Tacksam för svar
Soliga hälsningar
om du tänker långsiktigt så är det alltid en fördel att ha ett fläxibelt system & felexiblast blir du om systemet är dimensionerat så båda våningarna kräver samma låga framlednings temp. deta är inte svar på din fråga, men om du väljer golv värme så får du automatiskt låg temp, men om du väljer radiatorer, så är det bättre att dimensionera upp dom kraftigt, istället för att gå efter standard.
& för att tycka lite i frågan så är det ju snyggast att inte ha radiatorer på väggarna.
& för att tycka lite i frågan så är det ju snyggast att inte ha radiatorer på väggarna.
Om jag förstår dig rätt så menar du att om jag väljer överdimensionerade radiatorer så kan jag alltså behålla samma framledningstemperatur för båda våningarna? Eller ska man kanske ha en shunt till andravåningen för att kunna reglera tempen...
Jag håller med dig om att det är snyggare utan radiatorer..
Jag håller med dig om att det är snyggare utan radiatorer..
Liknande trådar
-
Val av värmesystem till gammalt litet hus?
Värmepumpar -
Söker tips vid Byte av värmesystem Elradiatorer till Golvvärme
Värme allmänt -
Konvertera till vattenburet värmesystem
Värme allmänt -
Finns det integrerad luft/luft värmepump till ACJB luftvärmesystem?
Värmepumpar -
kb på Säkerhetsventilen till Värmesystemet villa
Värme allmänt