2 840 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Putsad fasad - Multifix?
Hej forumet!
Har ett litet problem med vår putsade fasad.
Huset är ett putsat tegelhus från 1924 och sedan sprutputsat 2002.
Vi köpte huset 2003 och märkte ganska tidigt att själva sprutputsningen ej var fackmässigt utförd. Flagor föll av i mindre och sedan större bitar.
Idag har huset ett ko-mönster som vi vill göra något åt.
Vi har börjat skrapa av resterande sprutputs på husets södra sida och planerar sedan att bara måla om det i den färg vi har valt.
Min fråga är följande:
När vi har skrapat har det ibland följt med lite av själva originalputsen vilket har lett till att vi har små märken/gropar i fasaden.
Finns det något bra material att "bredspackla" en yttervägg med som klarar av vårt nordiska klimat?
Fick ett tips av en kille som rekommenderade kakelfix "multifix" då det var lättarbetat och fäste bra.
Sen skulle jag även behöva ett tips på någon form för primer för ytterväggar.
Någon som har någon erfarenhet av detta?
MvH
/Ronnie
Har ett litet problem med vår putsade fasad.
Huset är ett putsat tegelhus från 1924 och sedan sprutputsat 2002.
Vi köpte huset 2003 och märkte ganska tidigt att själva sprutputsningen ej var fackmässigt utförd. Flagor föll av i mindre och sedan större bitar.
Idag har huset ett ko-mönster som vi vill göra något åt.
Vi har börjat skrapa av resterande sprutputs på husets södra sida och planerar sedan att bara måla om det i den färg vi har valt.
Min fråga är följande:
När vi har skrapat har det ibland följt med lite av själva originalputsen vilket har lett till att vi har små märken/gropar i fasaden.
Finns det något bra material att "bredspackla" en yttervägg med som klarar av vårt nordiska klimat?
Fick ett tips av en kille som rekommenderade kakelfix "multifix" då det var lättarbetat och fäste bra.
Sen skulle jag även behöva ett tips på någon form för primer för ytterväggar.
Någon som har någon erfarenhet av detta?
MvH
/Ronnie
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Det första du skall göra är att säga upp bekantskapen med killen som rekommenderade kakelfix... att det finns så många "experter" som inte har en aning... puh... det tog på krafterna...
Du har köpt huset 2003 och det var nyputsat 2002... du skulle med en gång gått tillbaka till köparen och hävdat dolt fel - som säljare hade fått reklamera till fasadklåparen som gjort jobbet.
Nu måste du se till att göra rätt och det innebär att kontakta någon fackkunnig som kollar din fasad och bedömer typ av bruk, hållfasthet, lämplig förbehandling och rätt färdigbehandling...
Jag skulle i och för sig testat på att hävda dolt fel, du har inte reklamerat inom skälig tid, men säljaren har ansvar i 10 år...
Lycke till!
Du har köpt huset 2003 och det var nyputsat 2002... du skulle med en gång gått tillbaka till köparen och hävdat dolt fel - som säljare hade fått reklamera till fasadklåparen som gjort jobbet.
Nu måste du se till att göra rätt och det innebär att kontakta någon fackkunnig som kollar din fasad och bedömer typ av bruk, hållfasthet, lämplig förbehandling och rätt färdigbehandling...
Jag skulle i och för sig testat på att hävda dolt fel, du har inte reklamerat inom skälig tid, men säljaren har ansvar i 10 år...
Lycke till!
ditt gamla hus är säkert putsad med kalkputs och säkrast är att fylla dom små skador med samma putssort. Det är lättare att reparera än att putsa om .
Köp en säck med släkt kalk( ca 120kr per 10kg) och blanda med sand och vatten ( 1 del kalk + 3-4 delar sand) och blanda till en fin luftig spakelkonsistens som är lätt att arbeta med. Förvattna ställen du ska lägga puts på! Putsanden i fraktion 0-1 mm säljs på grusuttagställen. Reparationer ska härda i torrt väder i veckor beroende på tjockleken ( ca 1 mm /vecka). Skydda mot regn under härdningstiden! Hoppas du kan trolla fram samma yta som resten av putsen har. Du får gott om tid eftersom kalkputsen härdar inte på en kvart som fex cement . Det är svårt att göra reparationer osynliga men gäller det bara små groppar så kanske kan man leva med det.
Sen kan du ju välja en kalkfärg som ska målas i några omgångar (svårt och jobbigt och ska upprepas med jämna mellanrum beroende på hur snabbt den slits av väder och vind ( min egen och oprofesionell bedömning). Du kan också välja silikatfärg ( med så lite tillsatser som möjligt, som du bara kan hitta ) som också andas och håller nästan en evighet mellan ommålningar. Kalkcement färg skulle jag inte chansa på eftersom den är styvare än kalkputsen under och jag gissar att den kan spricka och flagna av frost och fukt.
> > > Är så arg att man har lagt så mycket jobb och pengar på din fasad och det håll i så kort tid >. Det är tyvärr många putsade hus som förfaller av fel ytbehandling. Bästa fasader brukar finnas på hus där man inte gjort någonting alls under dom senaste 50 år . Då kom den gamla kalkputsen undan alla plastfärger och sprutplast/cementputs.
Håll dej till gamla metoder i din gamla hus så blir det mindre fel.
Gör det rätt från början så slipper du bekymmer så länge du bor i huset .
Lycka till!
gaia
Köp en säck med släkt kalk( ca 120kr per 10kg) och blanda med sand och vatten ( 1 del kalk + 3-4 delar sand) och blanda till en fin luftig spakelkonsistens som är lätt att arbeta med. Förvattna ställen du ska lägga puts på! Putsanden i fraktion 0-1 mm säljs på grusuttagställen. Reparationer ska härda i torrt väder i veckor beroende på tjockleken ( ca 1 mm /vecka). Skydda mot regn under härdningstiden! Hoppas du kan trolla fram samma yta som resten av putsen har. Du får gott om tid eftersom kalkputsen härdar inte på en kvart som fex cement . Det är svårt att göra reparationer osynliga men gäller det bara små groppar så kanske kan man leva med det.
Sen kan du ju välja en kalkfärg som ska målas i några omgångar (svårt och jobbigt och ska upprepas med jämna mellanrum beroende på hur snabbt den slits av väder och vind ( min egen och oprofesionell bedömning). Du kan också välja silikatfärg ( med så lite tillsatser som möjligt, som du bara kan hitta ) som också andas och håller nästan en evighet mellan ommålningar. Kalkcement färg skulle jag inte chansa på eftersom den är styvare än kalkputsen under och jag gissar att den kan spricka och flagna av frost och fukt.
> > > Är så arg att man har lagt så mycket jobb och pengar på din fasad och det håll i så kort tid >. Det är tyvärr många putsade hus som förfaller av fel ytbehandling. Bästa fasader brukar finnas på hus där man inte gjort någonting alls under dom senaste 50 år . Då kom den gamla kalkputsen undan alla plastfärger och sprutplast/cementputs.
Håll dej till gamla metoder i din gamla hus så blir det mindre fel.
Gör det rätt från början så slipper du bekymmer så länge du bor i huset .
Lycka till!
gaia
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
"gaia" snääälla... > kom inte med sådana rekommendationer utan att veta mera, du kan lura folk att vidta åtgärder som kostar tid, pengar och svett för att sedan trilla ner året efter...
Vi vet inte var huset ligger, om det är omputsat sedan -24 (södersidan är det med 90% säkerhet) och vilken ytputs man la på 2002 (vilka skador den gjort på underlaget)
Att rekommendera "privata Svensson" att köpa släkt kalk och blanda själv är att be om ytterligare problem... hur vet vi att han blandar lika i alla satser, att inte humushalten är för hög, att luftporstrukturen blir rätt... bruk är inte bara sand, bindemedel och vatten som man lägger på väggen och sedan fungerar det... kemin är betydligt mer komplicerad än så!
Kalkfärg är naturligtvis rätt på ditt förslag men det finns ju kalklimfärg där det räcker med 2-3 strykningar jämfört med ren kalkfärg där det krävs 7-8 strykningar.
Silikatfärg bör man undvika på rena kalkbruk, får man skador måste hela ytan tas ner, och skall det vara silikatfärg på kalkbruk får det inte finnas några tillsatser alls... keim har "purkristalat"
Fördelen med ditt förslag är att det inte skadar mer än vad som redan orsakats...
Vi vet inte var huset ligger, om det är omputsat sedan -24 (södersidan är det med 90% säkerhet) och vilken ytputs man la på 2002 (vilka skador den gjort på underlaget)
Att rekommendera "privata Svensson" att köpa släkt kalk och blanda själv är att be om ytterligare problem... hur vet vi att han blandar lika i alla satser, att inte humushalten är för hög, att luftporstrukturen blir rätt... bruk är inte bara sand, bindemedel och vatten som man lägger på väggen och sedan fungerar det... kemin är betydligt mer komplicerad än så!
Kalkfärg är naturligtvis rätt på ditt förslag men det finns ju kalklimfärg där det räcker med 2-3 strykningar jämfört med ren kalkfärg där det krävs 7-8 strykningar.
Silikatfärg bör man undvika på rena kalkbruk, får man skador måste hela ytan tas ner, och skall det vara silikatfärg på kalkbruk får det inte finnas några tillsatser alls... keim har "purkristalat"
Fördelen med ditt förslag är att det inte skadar mer än vad som redan orsakats...