11 075 läst · 14 svar
11k läst
14 svar
Blankt eller matt kakel?
Också böjd att hålla med, men visst är matt jättesnyggt, men som sagt, jag är också osäker på om det är lika "hållbart" eller om man tröttnar på det i längden :-/
En fördel med blankt, tycker jag, är att rummet känns större spec. om man har badrum med dagsljus.
//Christina.
En fördel med blankt, tycker jag, är att rummet känns större spec. om man har badrum med dagsljus.
//Christina.
Absolut blankt kakel på väggarna, men däremot matt på golvet det är det finaste!
Vi valde mörkgrå matt klinker på golvet och vit/grå blankt kakel på väggarna, med en grå/svart bård av mosaik på mitten.. Blev mkt snyggt! 8)
Lycka till! ;D
Vi valde mörkgrå matt klinker på golvet och vit/grå blankt kakel på väggarna, med en grå/svart bård av mosaik på mitten.. Blev mkt snyggt! 8)
Lycka till! ;D
Jag läste i skötselråden till kaklet någonstans att blank kakel håller sig bäst om man tvättar det med såpa.
Matt kakel däremot blir fult om man tvättar med såpa, där ska man använda allrengöringsmedel istället.
Vi blandade i ett av våra badrum. Blir lite knöligt att hålla på med olika rengöringsmedel.
Berit
Matt kakel däremot blir fult om man tvättar med såpa, där ska man använda allrengöringsmedel istället.
Vi blandade i ett av våra badrum. Blir lite knöligt att hålla på med olika rengöringsmedel.
Berit
Bygger man med blankt kakel, och sedan ångrar sig för man vill istället ha matt kakel, kan man ju alltid spola det blanka kaklet med kalkhaltigt vatten och sedan inte polera rent efter. Då blir det matt... ;D
Inte så där elegant sidenmatt och kanske en smula flammigt men definitivt matt ;D ;DLilla_vargen skrev:
//Christina.
Matt är snyggt! I badrummet som vi nu renoverar blir det på ena gavelväggen där badkaret skall stå en mixad grön glasmosaikvägg, 2x2cm, med uppbyggt hylla i nivå med badkaret klädd med mosaik. Övriga väggar o golv blir i matt vitt kakel, 10x10cm. Känns bra att inte blanda för många olika material, kan lätt kännas rörigt då. Badrum tycker jag skall vara rogivande o avkopplande.