3 505 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Egen cat6 kabel - 100mbit
Hej!
Köpte kabel då jag ville göra egna patchkablar i rätt längd, men även lite längre kablar att ha mellan dator och uttag i rummen.
Dock när jag gjort en 10 metare nu, så ger den mig enbart 100mbit. Har testat att byta huvuden ifall det skulle bero på glapp, 3 gånger. Samma utfall varje gång. Har testat flera olika kablar och det är enbart denna kabeln som det är fel på.
Det konstiga är dock att om jag kopplar kabeln mellan fiberboxen, och min router så får jag ut 1gig på den om jag har den åt ena hållet, men åt andra hållet så låser den sig på 100 Mbit. Detta är jävligt skumt. Har testat att vända den mellan dator och vägguttag men där får jag bara ut 100 vilket som.
Har även testat andra kablar mellan dator och vägg och då går det fort så felet ligger förmodligen i kabeln.
Har kopplat den enligt b-standard på bägge sidor så förstår inte vad som kan vara fel?
Alla mina patchkablar som jag gör med samma verktyg går upp till 1gig. Dock så är dom bra mycket kortare.
Köpte kabel då jag ville göra egna patchkablar i rätt längd, men även lite längre kablar att ha mellan dator och uttag i rummen.
Dock när jag gjort en 10 metare nu, så ger den mig enbart 100mbit. Har testat att byta huvuden ifall det skulle bero på glapp, 3 gånger. Samma utfall varje gång. Har testat flera olika kablar och det är enbart denna kabeln som det är fel på.
Det konstiga är dock att om jag kopplar kabeln mellan fiberboxen, och min router så får jag ut 1gig på den om jag har den åt ena hållet, men åt andra hållet så låser den sig på 100 Mbit. Detta är jävligt skumt. Har testat att vända den mellan dator och vägguttag men där får jag bara ut 100 vilket som.
Har även testat andra kablar mellan dator och vägg och då går det fort så felet ligger förmodligen i kabeln.
Har kopplat den enligt b-standard på bägge sidor så förstår inte vad som kan vara fel?
Alla mina patchkablar som jag gör med samma verktyg går upp till 1gig. Dock så är dom bra mycket kortare.
Tio meter är inget avstånd. Att du inte får mer än 100mbps beror med stor sannolikhet att den inte är kopplad rätt eller att det är brott på kabeln. Alla fyra par måste vara korrekta för 1000mbps men bara två för 100mbps.
Att köpa en kabeltestare kan vara lämpligt. Den som finns på Jula är rätt okej.
Hur gör du när du crimpar den? Det är rätt noga, man måste kapa alla i samma längd och inte tvinna upp paren mer än nödvändigt. De ska dessutom absolut inte skalas som en del får för sig utan bara tryckas ordentligt på plats med för ändamålet avsett verktyg.
Glömde nämna det, men varje gång jag gjort om kabeln (3ggr) så har min kabel testare lyst full styrka på alla 8 lampor,vilket är väldigt skumt. Förstår inte varför den ger 1gig när jag har ändarna kopplade åt ett håll mellan router och fiberbox, och 100mbit när jag vänder på den? Känns ologiskt.vboivie skrev:Tio meter är inget avstånd. Att du inte får mer än 100mbps beror med stor sannolikhet att den inte är kopplad rätt eller att det är brott på kabeln. Alla fyra par måste vara korrekta för 1000mbps men bara två för 100mbps.
Jag tvingr upp paren, lägger dem enligt b-standard och för över skyddsbiten som håller dem för sig innan jag monterar rj45-huvudet. Sen crimpar jag den som jag crimpat alla andra patchkablar som funkar så man kan ju tycka att det är skumt om jag just skulle crimpa denna fel om och om igen. Skalar inte kablarna utan är väldigt försiktig även när jag skalar skyddshöljet för sladden så jag inte ska skada de tvinade paren.possum77 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 249 inlägg
Viktigt att behålla twist på alla ledarpar ända in i RJ45-kontakten. De får inte tvinna upp sig nämnvärt innan ändpunkt.
Sedan vet du säkert att det inte funkar med hårda böjar på kabeln.
Sedan vet du säkert att det inte funkar med hårda böjar på kabeln.
Jag har inte använt installationskabel till att göra patchkablarna, utan patchkabel.
Hårda böjar har jag inte heller, iallafall inte i patchkabel som jag försöker att fixa nu.
Dock så tvingar jag upp kablarna hela vägen ner till skyddet men det är direkt när de kommer ut där som de ändå delar upp sig för att crinpas på rj45-huvudet.
Hårda böjar har jag inte heller, iallafall inte i patchkabel som jag försöker att fixa nu.
Dock så tvingar jag upp kablarna hela vägen ner till skyddet men det är direkt när de kommer ut där som de ändå delar upp sig för att crinpas på rj45-huvudet.
Det här med att inte tvinna upp kabeln för mycket är visserligen sant men några cm för långt upptvinnade par kommer knappast sänka hastigheten till 100Mbit för 10m kabel. Det skulle möjligen kunna orsaka att du inte kan köra 10Gbit på lite längre sträcka.
Kabelbrott är som sagt fullt möjligt också. Speciellt om du har dragit den själv (och var tvungen att använda kraft). Du kan alltid "pipa" kabeln, kolla att varje ledning är oskadad. Just att det inte går över 100Mbit får mig verkligen att tro att du bara har två fungerande par.
Liknande trådar
-
Skarva slang för kommunalt vatten med kabeln till egen brunn
Vatten & Avlopp -
Cat6 slimkabel och uttag
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
el i Attefall egen elkabel/mätare nödvändig?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tillåtet montera egen apparatkabel på trafo med plint?
El -
Löda ihop cat6-kabel?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G