Jag ger upp...

Någon klok jäkel som kan räkna ut hur mycket betong som går åt till min garageplatta?
Jag har suttit i flera omgångar och försökt men får bara olika resultat beroende på hur jag räknar...

Som bilden visar går plattan som ett "L" runt villan. Kantbalken ska gå runt hela.
Teknisk ritning av en L-format garageplatta med måttangivelser och detaljer som visar kantbalk och cellplastisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag hört att man ska lägga på 10% när man beställer betongen, stämmer det?

Några andra bra tips innan man börjar bygga formen men L-elementen?
Hur får man elementen tätt mot husgrunden tex? Fogskum?

Och hur "drar man av" betongen så det blir jämnhöjd över hela? Man kan ju inte gå 2 pers på varsin sida med en rätskiva liksom då villan är på insidan av L:et.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Vill göra detta så bra som möjligt!

Mvh / J

L
Gällande volymberäkningen (utan hänsyn till armeringsmängden, och L-elements övre avfasning):
Hela den inre volymen i formen: 7,33m3 [ (350x940x20+110x340x20) (i cm, ger milliliter) ]
Den inre cellplastskivan i fomen: 2,86m3 [ (290x880x10+110x280x10) ]
Subtraherar bort cellplastskivan, får 4,468m3 som nettovolym.
10% låter som en rimlig säkerhetsmarginal, avrundat blir det 4,9-5,0m3 att beställa.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jackon har ett beräkningsprogram på sin sida.

L Lenza skrev:
Gällande volymberäkningen (utan hänsyn till armeringsmängden, och L-elements övre avfasning):
Hela den inre volymen i formen: 7,33m3 [ (350x940x20+110x340x20) (i cm, ger milliliter) ]
10% låter som en rimlig säkerhetsmarginal, avrundat blir det 4,9-5,0m3 att beställa.
Man brukar inte ta hänsyn till armeringen, inte ens när man har flera hundra kg per kubik betong. Här utgör armeringen ungefär 50 liter om man utgår från att en standardmatta för utförandet används.

Sen tycker jag 10% låter mycket. Är man lite osäker och det är så här små mängder fungerar det kanske någon enstaka gång. Däremot om man har gjutningar på säg 500 kubik så blir det inte hållbart. Men ska betongen rännas ut så får du ut allt från bilen- ska den pumpas behöver man ta hänsyn till det också.

surris
Fäst armeringsjärn ut från huset in i plattan, minskar risken för skjuvningar mellan huset och utbygget.
Fogskum funkar om du inte får det 100 tätt med blocken.
En rätskiva och sloda funkar väl? En får gå i betongen vid huset bara och dra med.
Antar att du har koll på att spänna upp snören för att få det rakt?

Mikael_L
L Lenza skrev:
Jag tänkte påpeka att du räknat fel, jag reagerade på måttet 110cm, det ska ju vara kantbalk även där.
Så kom jag precis innan jag började skriva ett mästrande inlägg att det är den imaginära kantbalken som är med i beräkningen av den stora ytan som "flyttas ut" i L'et.

Jaja, svårt att förklara, men för Lenza och andra som hängde med på uträkningen så är det nog självklart. :)

Så, japp en helt korrekt beräkning såvitt jag kan se.

Mikael_L
C C.Lundin skrev:
Sen tycker jag 10% låter mycket. Är man lite osäker och det är så här små mängder fungerar det kanske någon enstaka gång. Däremot om man har gjutningar på säg 500 kubik så blir det inte hållbart. Men ska betongen rännas ut så får du ut allt från bilen- ska den pumpas behöver man ta hänsyn till det också.
I den ideala världen så är det som du säger.
Men när verkligheten kommer och kör över en så blir det värre.

Är undergrunden helt plan? eller är det en "kulle" eller "grop" på en halvcentimeter djup?
Lägger man betongen exakt i liv med kantelementen eller blir det några mm under eller över, är kantelementen och friggen under helt i exakt rätt mått.

Det blir snabbt en cm med några diffar åt samma håll, och 1cm blir i detta fall nästan 0,4 m3 betong.

Gjuter man ut 500m3 så antar jag att man justerar lite när sista bilen beställs.

Men ett noggrant jobb i hela grundbygget samt beräkningen av betongmängden är bra, bara bra.
Räcker inte betongen till vid gjutningen står man med skägget i brevlådan, det är riktigt skit.
Men att få över en halv kubik är ju också jobbigt, ska man inte betala för att slippa den så lägger chauffören av den någonstans, så blir det ens egen huvudvärk sen.

En del är förutseende och har förberett något annat som kan gjutas av ev överbliven betong, som man alltså fixar med överskottet, annars skiter i.

• Gilla
Lenza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.