M Modig skrev:
Kornell är väl inte ens särskilt likt?!? Kanske kan du övertyga henne genom att visa bilder på olika kornell-arter, och på parkslide? Eller övertyga henne om att ta med en "kvist", och bilder till en trädgårdsbutik?
Haha, den var bra! Tro mig, extremt tydliga bevis har lagts fram, men... Nej, det spelar ingen roll för gravt osmarta personer som saknar grundläggande slutledningsförmåga.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Skriv ihop ett avtal som i korthet säger att "Om de fotograferade växterna (Bilaga 1) visar sig vara parkslide som sprider sig, så åtar sig grannen att betala för sanering." Eftersom hon är så säker på att det är kornell så borde det inte vara problem att skriva under.
 
jonmo jonmo skrev:
Haha, den var bra! Tro mig, extremt tydliga bevis har lagts fram, men... Nej, det spelar ingen roll för gravt osmarta personer som saknar grundläggande slutledningsförmåga.
Om du verkligen vill övertyga din granne, kontakta en kommunekolog eller liknande så gör de säkert gladeligen ett besök och ber dem att sluta odla parkslide.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
L LG1 skrev:
Om du verkligen vill övertyga din granne, kontakta en kommunekolog eller liknande så gör de säkert gladeligen ett besök och ber dem att sluta odla parkslide.
Så fort jag ser skott sprida sig åt mitt håll kommer jag kalla in grövre artilleri, både gift och byråkrater. Har inte hunnit ringa kommunen och fråga lite löst vad det finns för policy kring Parkslide här. Semestern börjar nästa vecka, då ska jag bland annat ringa det samtalet. Har tyvärr sett växten på ett flertal ställen sen jag blev uppmärksammad på problematiken.

Detta finner jag värst med Parkslide: så fort jag ser ett skott av vad som helst går mina tankar till detta helvete. Speciellt unga almplantor hajjar jag till när jag ser, då bladen för den indoktrinerade bär viss likhet med med satansväxten.
 
Eftersom den inte finns med på EUs lista kan inte kommunen gör något alls vad jag vet.
 
S STB skrev:
Skriv ihop ett avtal som i korthet säger att "Om de fotograferade växterna (Bilaga 1) visar sig vara parkslide som sprider sig, så åtar sig grannen att betala för sanering." Eftersom hon är så säker på att det är kornell så borde det inte vara problem att skriva under.
Förutom att giltigheten i ett sådant avtal är tveksam, ska jag dessutom sen processa mot henne i frågan för att verkligen få rätt. Tror att de totala tillgångarna hon förfogar över inte riktigt motiverar den linjen. Tror betydligt mer på att kalla in en byråkrat, samt påpeka att jag kommer ringa hennes mäklare och tydliggöra att det finns en invasiv växt på tomten när hon ska sälja huset.
 
Nämner du syrener, vintergröna och påskliljor också?
Det faktum att den är invasiv är inte relevant i det här fallet.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eftersom den inte finns med på EUs lista kan inte kommunen gör något alls vad jag vet.
Det är jag med på. Men man kan ju hoppas att de uppmanar henne att ta bort den pga av dess invasiva natur, alldeles oavsett om de kan sanktionera henne på något sätt för att hon medvetet sprider den.
 
D Daniel 109 skrev:
Eftersom den inte finns med på EUs lista kan inte kommunen gör något alls vad jag vet.
Inte med lagboken, men att prata med folk behövs inga EU-listor för.
 
Kan någon hjälpa mig bekräfta/dementera att detta är parkslide?
Beståndet växer just utanför min tomt dvs på kommunens mark men verkar röra sig över tomtgränsen.
Är den ändå mitt bekymmer eller finns det en chans att kommunen kan gräva bort den?
 
  • Hand som håller en växt med stora gröna blad som misstänks vara parkslide, mot en bakgrund av jord och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte identifiera den. Men parkslid är det inte.
 
N Neandertalaren skrev:
Kan någon hjälpa mig bekräfta/dementera att detta är parkslide?
Beståndet växer just utanför min tomt dvs på kommunens mark men verkar röra sig över tomtgränsen.
Är den ändå mitt bekymmer eller finns det en chans att kommunen kan gräva bort den?
Det är inte parkslide, kolla på en bild avseende parkslide så är det väldigt enkelt att se att så inte är fallet.
 
Tack för svaren det var en jäkla lättnad.
Här är några skott som växer och jag vet att det tidigare blir några rabarber liknande ihåliga stjälkar som blir kanske 50cm långa.
 
  • Unga rabarberskott som gror i jord med små blad och röda stjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unga skott av potentiell rabarberplanta växer i jorden med synliga ihåliga stjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkslide blir ett par meter hög.
 
Är det någon som använt plantex platinum ogräsduk? Vi är snart klara med schaktningen runt huset och skall beställa några rullar men hade varit kul att se om någon hade erfarenhet av duken, i vårat fall så har grannen ett rejält bestånd på sin tomt och det har spridit sig några meter in på våran tomt men tänker lägga duken ca 15-20 meter från tomtgränsen och in så risken är minimal att den letar sig förbi duken,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.