Vi bor i en 20-talskåk som har en yttre hall med balkong ovanpå. Den yttre hallen skulle vi vilja riva för att bygga en ny, lite större, som då även får ett sovrum ovanpå. Skulle vi enbart bygga ut hamnar vi under 15 kvm vilket jag förstått är bygglovsbefriat. Men kan man då tillgodoräkna sig kvm som vi tar bort? Det finns flera problem i det här som jag funderar över.

  • Måste vi "renovera" och bygga ut befintlig farstu för att undvika rivningslov och bygglov?
  • Kan vi i så fall göra utbyggnad runt bef. farstu och riva när det räknas som invändigt?
  • Kan vi hamna helt i skiten om vi river farstun och bygger ut vad som då blir mer än 15 kvm (eftersom det rivna kan räknas bort)? Läste om fallet med båthuset utanför Göteborg här i forumet.
  • Kan det bli problem med bygganmälan om vi bygger på ett sovrum på en bristfällig konstruktion (som bef. farstu är)?
  • Bef. farstu är precis på gränsen till prickad mark. Därför måste vi undvika bygglovspliktig utbyggnad. (Sluttande mark vilket inte är något problem i praktiken).
Tacksam för alla synpunkter, tips, fingervisningar mot rätt paragrafer mm.
Befintligt:
Vitmålad 20-talsvilla med en liten yttre hall och en balkong ovanpå, omgiven av snötäckt mark och vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbyggnad:
3D-modell av en tvåvåningshus med tillbyggnad och texten "Tillbyggnad" som pekar mot en mindre struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Att bygga utan bygglov gör man om man bygger en ny separat byggnad. Inte att man utökar en byggnad.
 
Jag hade satsat på att "behålla" den befintliga farstun. Som du är inne på verkar det mycket smidigare. Jag tror inte att någon bryr sig om huruvida farstun är "bristfällig" (på vilket sätt är den bristfällig?).
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag hade satsat på att "behålla" den befintliga farstun. Som du är inne på verkar det mycket smidigare. Jag tror inte att någon bryr sig om huruvida farstun är "bristfällig" (på vilket sätt är den bristfällig?).
Tänker framförallt på att den är konstruerad för att ha en balkong på sig. Inte ytterligare ett våningsplan och att den inte håller för tyngderna.
 
Hm, det är nog ingen fara. Snölasten lär ju vara detsamma. Men när jag skrev "behålla" menade jag "byta ut en vägg i taget" :)
 
Allt bygge enligt attefallsreglerna kräver bygganmälan, både fråstående (attefallshus, 25 kvm) och tillbyggen (15 kvm). Så gör bygganmälan med skiss på färdigt resultat, riv nuvarande entré och bygg det nya.

Få upp en ställning och klä in allt innan ni börjar riva om ni är oroliga under byggtiden, annars är det ju före och efter som spelar roll på det stora hela.
 
@joakim_j Med att byta en vägg i taget så kommer man genom kryphål i reglerna. (y) Problemet som jag ser det där är grunden. Det blir mycket svårare att få den som ett "byggelement".

@Nötegårdsgubben Jag har gjort i princip samma ritningsunderlag som behövs för bygglov men har då hakat upp mig på hur jag ska rita in den befintliga delen. I ritningarna så är den inte med men får nog rita om så att det blir en utbyggnad av den befintliga farstun.
 
Det går väl att byta en vägg i taget hela vägen ner till grunden? Du får väl ta dit en konstruktör, men jag skulle bli väldigt förvånad om grunden inte skulle palla en våning till. Vi snackar trots allt bara några ton utspridd last. Snölast och belastning på bjälklaget är ju i princip samma.
 
@joakim_j Det som ser ut att vara grunden är stenar som ligger på marken. Så jag litar inte riktigt på dem. Förra sommaren hade jag en minigrävare på tomten så då passade jag på att gräva ner till berget och gjuta plintar med armering nedborrat som nu står precis intill bef. väggar (med altan över).
 
OK, nä, det låter ju inte helt stabilt. Står verkligen hela farstutillbyggnaden på de stenarna? Då får man väl iofs anta att de har satt sig ordentligt :)

Men har du gjutit plintar på berget är det ju bara att köra på dem!
 
D DubbelAdam skrev:
"Det krävs oftast inte bygglov för att göra högst en tillbyggnad på högst 15 m2 på ett en- eller tvåbostadshus, en så kallad attefallstillbyggnad."
[länk]
Observera att det är bruttoarea som gäller, inte byggnadsarea. Ska du bygga i två våningar får varje våning vara 7,5 kvm.
 
M MetteKson skrev:
Observera att det är bruttoarea som gäller, inte byggnadsarea. Ska du bygga i två våningar får varje våning vara 7,5 kvm.
Tack, det har jag koll på. Inväntar bara plåten till taket så är bygget klart sen, förutom sista listen som sätts upp vid försäljning ;-)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lånar här så slipper jag skapa ny ämne som lite av samma fråga men med annan som jag börjar lite fundering men inte måste så att gärna tillbygga om dusch tillsammans med toalett som ni ser litet fönster är bara så lite wc är där uppe medan gammalt badrum är i källare.

Huset är byggde -46. Jag är på gång med nyfasad så det är bara sista fjärde väggen kvar där hade jag farstu som har rivit bort nu å ska reparera fasad innan lägg nyfasad.

Men börjar kommer tänker jag på eller om att inte ha entre för det jag har andra ytterdörr där är vi ofta in och ut.
Det tänker jag ta bort trappan och behåller nuvaran där betong väggar men tror behöver väck betonggolv det vill säga sänk ner ca 20 cm och lägg trägolvbalk på betongmur och isolering eller cellplast samt avlopprör innan spånskivegolv.
Ska ha våtrumtapeter båda golv och väggarna.

Fråga är vad ska man göra för att säkerhet så det inte blir fuktig och mögel under golvet där är blandad sand och stenar inne i "betong lådan"

Tänker hyvlar bort sand och göra luta sandplan så fuktig vattan rinner mot ut och lägg någon typ special plastduk över sand eller gjut golvet innan påbygga golvet eller vad som är bäst?

Kanske trossbottenskiv?

Alltså vet jag förstår att man ska ha syllpapp på betongmur innan påbörjar med trägolvbalk eventuell måste också sätt dit ventilgaller eller ?

Nån som erfarent eller som har gjort sådan ?

Om det är för besvärlig så bygger jag upp ny farstu tillbaka igen å och tar annat rum inne i huset att bygga ny toa med dusch framtid. vi två vuxen duschar i källare än så länge funkar bra men kallt på vinter och vi är vana som vi är född 60 tal :D
 
  • Gammalt hus under renovering med delvis ny fasad, gamla och nya ytor samt borttagen farstu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det låter som att din fråga snarare rör hur man bäst konstruerar en krypgrund för att hindra fuktskador. Jag har några gissningar men det är nog bättre någon med mer erfarenhet inom området svarar. Annars kan du säkert söka på krypgrund i forumet för att få svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.