Mats-S John Smith skrev:
...Problemet för mig liksom många andra är att man låser in sig i alla tillbehören man köper. ...
Ja, och dom kostar en slant.
Jag har både rensslangar, underspolningsmunstycken mm.
Ska allt det köpas igen för att det inte finns adaptrar så kostar ett annat märke flera 1000-lappar extra att byta till.
 
Per Eskilsson borde köpa en Kränzle så slipper han byta var sjunde år. ;)

Synd att Kränzle inte ställde upp, men gissar att det helt enkelt beror på att de dels är väldigt små på privatmarknaden i Sverige ("bara" en grossist som är ÅF) samt att de vet att de privatpersoner som är beredda att lägga 6000kr+ på en högtryckstvätt oftast köper en Kränzle ändå, eller möjligen ur annan tillverkarens proffssortiment typ Kärcher grå.

Jag har en Kränzle Profi 175 TST (hade en 1152 innan) och den är bara fantastisk.

Gedigen: Inge plastaskit. Helgjuten ram, vältätad elbox med kontaktor som startar motorn. Ordentliga hjul och handtag som man kan lyfta den i utan att nåt går sönder.
Det är inga plastgrejer där det börjar småläcka lite från kopplingar och handtag efter ett tag. Allt är tätt.

Tyst: 1400rpm. Den låter som att den går på tomgång.

Slangvinda: Har du provat kommer du aldrig nånsin köpa en tvätt utan vinda. Bara gå rakt ut så att slangen ligger rakt på marken. Ta med slange tillbaka så att den nu ligger som ett U. Veva in på sju sekunder.

Slang: Riktig stålarmerad gummislang som är 15 meter! Ej bångstyrig som en fjäder. Mycket stor skillnad i arbetsområde mot 8 eller 10! Jag låter tvätten vara i garaget med stängd dörr och kan ändå fritt gå runt bilen som står utanför.

Steglöst tryck: Utmärkt för fasadtvätt med bred dysa. Kan få mycket kraft med lite vatten. Har tom tvättat fasaden i uterummet så, där allt vatten hamnar på golvet!
Går även utmärkt att tvätta dörrgångarna på bilen med dörrarna öppna.

Varmvatten: Kan matas med 60C. GULD till fasad eller marktvätt. Fantastiskt att lägga på fasadrengöring med en riktigt bred (60 graders vinkel!) dusch av varmt vatten på huset, men med neddraget tryck!

Kemintag direkt vid pumpens sugsida: Ställbar dosering vid pumpen innebär att man INTE har någon tryckförlust pga ejektorn som alla andra tvättar har på pumpens trycksida. Ejektorn stjäl tryck även när doseringen inte används!

Manometer: Kränzles tvättar når sitt angivna arbetstryck och effekt i verkligheten. Köper man som jag en sandbläster som har lite missanpasssad dysa ser man på manometern att man inte kommer upp i maxtryck och jag kan köpa en optimerad dysa (1,32mm) för 100kr och sätta dit. Kränzle använder "riktiga" dysor från Spraying systems = bra grejer som är standard (1/4") så man kan köpa olika bredder etc och byta som man vill.

Livslängd och underhåll: Igensatta eller kärvande ventiler samt läckande pump (dvs 98% av de fel som uppstår i en tvätt) kan man enkelt fixa själv eftersom pumphuset är lätt åtkomligt och demonterbart. Det står t.o.m. i manualen. O-ringar samt nya backventiler kostar en spottstyver och går att få tag i till 30 år gamla tvättar.

Det är inte bara en högtryckstvätt: Jag har köpt en slamsug som är chockerande effektiv och mycket mycket bättre än en elpump som inte klarar lite småsten och bös, samt en sandstrålebläster. Även 15 m avloppsrensare, körde avloppet med varmvatten.

Prestandan: Tack vare den höga effekten kan man tvätta med ett 40-graders brett munstycke så att man får en bred stråle, och ändå blir det rent. Det går väldigt mycket fortare och vattenmängden sköljer bort smutsen. Otrolig skillnad mot en fistvätt där man måste jobba med 1dm i bredd för att effekten ska räcka. De i lägre klass är snarare dimgeneratorer än tvättar.

Minus: Snabbkopplingar ingår ej. Kränzle har vanliga standard M22-kopplingar och inga egna påhitt, så det går att köpa i en maskinaffär. Jag köpte iofs tio st på ebay billigt...
Kränzles egna är robusta långa kopplingar i metall. Jag köpte även en svivel men använder den ej. Slangen är så lång och lätt att hantera ändå.

Pris: BILLIGAST PER ÅR med stor marginal! Jag ska ha den i 40 år dvs livet ut. Dessutom tror jag den förlänger mitt liv med två år pga tillfredställelsen vid varje användning samt att jag sparar in ett år tack vare att allt går mycket snabbare.

Varje vår ser jag de gula och blåa liken kastade vid återvinningscentralen. ;)
Ja, inlägget kanske låter lite extremt men skillnaden är precis så stor som jag skriver jämfört med "konsumenttvättar". Man ska också komma ihåg att Kärcher Nilfisk mfl har ett proffssortiment också.
 
Redigerat:
  • Gilla
pjerra och 5 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Jag har en en K5 och jag skulle då aldrig våga våga använda högtrycksmunstycket på min bil. Åtminstone inte så länge jag vill ha en hel och fin lack kvar :)
Det är faktiskt ytterligare en fördel med högtryckstvätt!
Skulle lacken skadas av tvätten vet du att lacken var skadad redan innan och att det efter ett tag hade blivit bubblor av rost under den. Bättre att få se det så kan det fixas innan det jäst till sig.
Ingen frisk lack blåses bort av en normal/rimlig högtryckstvätt.
 
M maria01 skrev:
har haft 3 stycken Kärsher alla har gott sönder fast dom har ståt i varm garage och när jag har klagat oss Kärsher så får man svar att man ska vinterförvara dom inne i huset ena säljaren sa att jag skulle ställa den vardagsrummet i helt sjukt

kränzle är ju det bästa märket dom kostar nån 1000 lap mer men det är det värt plus att dom säljer reservdelar och det gör inte alla dom andra
Haft 2st kärcher bara skit
 
Mats-S
M maria01 skrev:
har haft 3 stycken Kärsher alla har gott sönder fast dom har ståt i varm garage och när jag har klagat oss Kärcher så får man svar att man ska vinterförvara dom inne i huset ena säljaren sa att jag skulle ställa den vardagsrummet i helt sjukt
Man måste tömma dom totalt på vatten vid vinterförvaringen, dvs koppla bort alla slangar (och själva "gardena vattenkopplingen"), lägg den ner på "magen", kör pumpen stötvis tills det inte kommer något mer vatten. Sedan jag började med det med min K3/K5 har jag tom kunnat ha dom förvarade över vintern på sommarstället, utan någon värme, garanterat ett antal minusgrader.
 
Mats-S John Smith skrev:
Man måste tömma dom totalt på vatten vid vinterförvaringen, dvs koppla bort alla slangar (och själva "gardena vattenkopplingen"), lägg den ner på "magen", kör pumpen stötvis tills det inte kommer något mer vatten. Sedan jag började med det med min K3/K5 har jag tom kunnat ha dom förvarade över vintern på sommarstället, utan någon värme, garanterat ett antal minusgrader.
på föra jobbet hade vi Kränzle dom stod ute året runt inga problem
 
Köpte en Kärcher och var missnöjd i flera år. Det var en mängd fel, först strömbrytare som slutade fungera, pistolhandtag x 2, sedan gjorde Maskin och Verktyg en rejäl sanering av maskinen och bl a planade toppen bytte ut ventilen som var korroderade, som ren goodwill! Heder och tack! Vinterförvarade i uppvärmd källare.

När felen började stapla upp sig ringde jag ner till Kärcher HK i Göteborg och fick klara besked att det aldrig är fel på deras högtryckstvättar utan endast handhavandefel från användarna sida. Måndagsexemplar pysslade inte Kärcher med! Kul inställning, eller det kanske var ett göreborgsskämt som jag inte fattade.

När strömbrytaren slutade fungera igen, hamnade den där den hörde hemma från början, hos metallåtervinningen.

Köpte en blå istället och mycket nöjd, härligt!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En bra högtryckstvätt är kraftfull och tvättar snabbt och effektivt bort ingrodd smuts från både trätrall och betongplattor. Den är enkel att hantera och ergonomisk, vilket underlättar när man tvättar stora ytor under lång tid utan att ta pauser. Naturligtvis sitter hörselskydden på; alla högtryckstvättar bullrar vid användning.

Du kan läsa artikeln här: TEST: Högtryckstvätt 2020 - vilka är bäst?
Bra genomgång!

Det förvånar mig dock att inget nämns om risken med att köra högtryck på träytor.. Det är inte precis den skonsammaste metoden om man inte gör alldeles rätt.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Per Eskilsson borde köpa en Kränzle så slipper han byta var sjunde år. ;)

Synd att Kränzle inte ställde upp, men gissar att det helt enkelt beror på att de dels är väldigt små på privatmarknaden i Sverige ("bara" en grossist som är ÅF) samt att de vet att de privatpersoner som är beredda att lägga 6000kr+ på en högtryckstvätt oftast köper en Kränzle ändå, eller möjligen ur annan tillverkarens proffssortiment typ Kärcher grå.

Jag har en Kränzle Profi 175 TST (hade en 1152 innan) och den är bara fantastisk.

Gedigen: Inge plastaskit. Helgjuten ram, vältätad elbox med kontaktor som startar motorn. Ordentliga hjul och handtag som man kan lyfta den i utan att nåt går sönder.
Det är inga plastgrejer där det börjar småläcka lite från kopplingar och handtag efter ett tag. Allt är tätt.

Tyst: 1400rpm. Den låter som att den går på tomgång.

Slangvinda: Har du provat kommer du aldrig nånsin köpa en tvätt utan vinda. Bara gå rakt ut så att slangen ligger rakt på marken. Ta med slange tillbaka så att den nu ligger som ett U. Veva in på sju sekunder.

Slang: Riktig stålarmerad gummislang som är 15 meter! Ej bångstyrig som en fjäder. Mycket stor skillnad i arbetsområde mot 8 eller 10! Jag låter tvätten vara i garaget med stängd dörr och kan ändå fritt gå runt bilen som står utanför.

Steglöst tryck: Utmärkt för fasadtvätt med bred dysa. Kan få mycket kraft med lite vatten. Har tom tvättat fasaden i uterummet så, där allt vatten hamnar på golvet!
Går även utmärkt att tvätta dörrgångarna på bilen med dörrarna öppna.

Varmvatten: Kan matas med 60C. GULD till fasad eller marktvätt. Fantastiskt att lägga på fasadrengöring med en riktigt bred (60 graders vinkel!) dusch av varmt vatten på huset, men med neddraget tryck!

Kemintag direkt vid pumpens sugsida: Ställbar dosering vid pumpen innebär att man INTE har någon tryckförlust pga ejektorn som alla andra tvättar har på pumpens trycksida. Ejektorn stjäl tryck även när doseringen inte används!

Manometer: Kränzles tvättar når sitt angivna arbetstryck och effekt i verkligheten. Köper man som jag en sandbläster som har lite missanpasssad dysa ser man på manometern att man inte kommer upp i maxtryck och jag kan köpa en optimerad dysa (1,32mm) för 100kr och sätta dit. Kränzle använder "riktiga" dysor från Spraying systems = bra grejer som är standard (1/4") så man kan köpa olika bredder etc och byta som man vill.

Livslängd och underhåll: Igensatta eller kärvande ventiler samt läckande pump (dvs 98% av de fel som uppstår i en tvätt) kan man enkelt fixa själv eftersom pumphuset är lätt åtkomligt och demonterbart. Det står t.o.m. i manualen. O-ringar samt nya backventiler kostar en spottstyver och går att få tag i till 30 år gamla tvättar.

Det är inte bara en högtryckstvätt: Jag har köpt en slamsug som är chockerande effektiv och mycket mycket bättre än en elpump som inte klarar lite småsten och bös, samt en sandstrålebläster. Även 15 m avloppsrensare, körde avloppet med varmvatten.

Prestandan: Tack vare den höga effekten kan man tvätta med ett 40-graders brett munstycke så att man får en bred stråle, och ändå blir det rent. Det går väldigt mycket fortare och vattenmängden sköljer bort smutsen. Otrolig skillnad mot en fistvätt där man måste jobba med 1dm i bredd för att effekten ska räcka. De i lägre klass är snarare dimgeneratorer än tvättar.

Minus: Snabbkopplingar ingår ej. Kränzle har vanliga standard M22-kopplingar och inga egna påhitt, så det går att köpa i en maskinaffär. Jag köpte iofs tio st på ebay billigt...
Kränzles egna är robusta långa kopplingar i metall. Jag köpte även en svivel men använder den ej. Slangen är så lång och lätt att hantera ändå.

Pris: BILLIGAST PER ÅR med stor marginal! Jag ska ha den i 40 år dvs livet ut. Dessutom tror jag den förlänger mitt liv med två år pga tillfredställelsen vid varje användning samt att jag sparar in ett år tack vare att allt går mycket snabbare.

Varje vår ser jag de gula och blåa liken kastade vid återvinningscentralen. ;)
Ja, inlägget kanske låter lite extremt men skillnaden är precis så stor som jag skriver jämfört med "konsumenttvättar". Man ska också komma ihåg att Kärcher Nilfisk mfl har ett proffssortiment också.
Kränzle Profi 175 TST kostar väl minst 10000kr, eller. För det får man 40 år. Visst är det fantastiskt bra, men det är bara en gissning, inget man vet. 40år måste den hålla för att vara prisvärd. Lönar sig först när man närmar sig dödsbädden. Om både ägare och HTT lever 40 år till alltså.
Min gamla Alto kostade ca 3000kr och höll bevisligen över 25år och fyllde behovet under sin livslängd. Kränzle Profi 175 TST skulle behöva hålla 75-100år för att bli lika prisvärd.
Kränzle Profi 175 TST på 3,8kW 400V 3-fas. Inte så många som har det hemma. Det känns faktiskt som en produkt som skulle samla in 0,0poäng i detta test. För den kan ju faktiskt inte ens kopplas in i vägguttaget som användes vid testet. Så oavsett hur bra data den har är den oanvändbar för de allra flesta och därmed irrelevant i detta sammanhang.

Därmed inte sagt att Kränzle Profi 175 TST är dålig. Tvärt om tror jag den är för bra för de som liksom mig ens läser detta test. När det gäller Kränzles lågprismodeller som X och 1152, gäller ungefär samma sak. De är helt enkelt inte värda pengarna om man jämför med konkurrenterna i detta test.

Nyligen gick, som sagt, min gamla Alto sönder efter dryga 25års normal användning. Kostade drygt 3000kr på 90-talet.
Efter att ha kollat runt blev det ett val mellan Kränzle 1152 och Nilfisk E160. Ingen var med i detta test. Tekniska data är ganska lika även om de inte är exakt samma. Dock är NIlfisk betydligt tystare, eller rättare, den är tyst..

Det som till slut avgjorde var den stora skillnaden i ljudnivå och så klart priset. idag 3688 mot 7819kr. Mer än dubbelt så mycket för Kränzle, över 4000kr extra för en produkt med likvärdiga prestanda. Det finns bara två förklaringar. Kränzle är helt fel prissatt, eller är helt fel konstruerad. om tanken är att den skall användas av ett privathushåll. Så valet är mycket enkelt.

Det blev ännu enklare när det visar sig att alla tillbehör till den gamla Alto-tvätten fungerar med den nya Nilfisk. Om jag valt Kränzle skulle det behövas nya tillbehör och eller adaptrar. Totalpriset vid en snabb koll hamnade då långt över 10000kr istf 3700kr.

Det skulle bli som att jämföra 3700kr med 7800kr eller
  • Kränzle 1152
  • Bosch GHP 75-X & 1800kr
  • Husqvarna PW 360 & 4500kr
  • Nilfisk E160 & 4100kr

Så för mig som faktiskt gjort denna analys förstår jag exakt varför Kränzle inte vill vara med i denna test.
 
Redigerat:
C
O O skrev:
När det gäller Kränzles lågprismodeller som X och 1152, gäller ungefär samma sak. De är helt enkelt inte värda pengarna om man jämför med konkurrenterna i detta test.
Mina kollegor är överens om att man behöver två högtryckstvättar. Så man har en att köra med medan den andra är på verkstaden. En var inne på verkstaden som gör Kärchers garantireparationer och sade att det var så sjukt stort att det kändes som att varenda maskin de sålt står där inne. De överdriver säkert, men poängen är att akilleshälen hos dagens konsumenttvättar verkar vara hållbarheten.

Man kan naturligtvis resonera att man kan slänga den och köpa en ny vartannat år och ändå tjäna på att köpa en billig tvätt. Men man har ju också viss förståelse för att många, särskilt de med inställningen "buy once, cry once", sneglar på de mindre proffsmaskinerna. Precis som med t.ex. trädgårdsmaskiner blir då prislappen tyvärr helt annorlunda och man får betala två-tre gånger så mycket för en maskin med likvärdiga prestanda. Så full förståelse för att de flesta kanske tycker det är orimligt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Nissens
O O skrev:
Kränzle Profi 175 TST kostar väl minst 10000kr, eller. För det får man 40 år. Visst är det fantastiskt bra, men det är bara en gissning, inget man vet. 40år måste den hålla för att vara prisvärd. Lönar sig först när man närmar sig dödsbädden. Om både ägare och HTT lever 40 år till alltså.
Min gamla Alto kostade ca 3000kr och höll bevisligen över 25år och fyllde behovet under sin livslängd. Kränzle Profi 175 TST skulle behöva hålla 75-100år för att bli lika prisvärd.
Kränzle Profi 175 TST på 3,8kW 400V 3-fas. Inte så många som har det hemma. Det känns faktiskt som en produkt som skulle samla in 0,0poäng i detta test. För den kan ju faktiskt inte ens kopplas in i vägguttaget som användes vid testet. Så oavsett hur bra data den har är den oanvändbar för de allra flesta och därmed irrelevant i detta sammanhang.

Därmed inte sagt att Kränzle Profi 175 TST är dålig. Tvärt om tror jag den är för bra för de som liksom mig ens läser detta test. När det gäller Kränzles lågprismodeller som X och 1152, gäller ungefär samma sak. De är helt enkelt inte värda pengarna om man jämför med konkurrenterna i detta test.

Nyligen gick, som sagt, min gamla Alto sönder efter dryga 25års normal användning. Kostade drygt 3000kr på 90-talet.
Efter att ha kollat runt blev det ett val mellan Kränzle 1152 och Nilfisk E160. Ingen var med i detta test. Tekniska data är ganska lika även om de inte är exakt samma. Dock är NIlfisk betydligt tystare, eller rättare, den är tyst..

Det som till slut avgjorde var den stora skillnaden i ljudnivå och så klart priset. idag 3688 mot 7819kr. Mer än dubbelt så mycket för Kränzle, över 4000kr extra för en produkt med likvärdiga prestanda. Det finns bara två förklaringar. Kränzle är helt fel prissatt, eller är helt fel konstruerad. om tanken är att den skall användas av ett privathushåll. Så valet är mycket enkelt.

Det blev ännu enklare när det visar sig att alla tillbehör till den gamla Alto-tvätten fungerar med den nya Nilfisk. Om jag valt Kränzle skulle det behövas nya tillbehör och eller adaptrar. Totalpriset vid en snabb koll hamnade då långt över 10000kr istf 3700kr.

Det skulle bli som att jämföra 3700kr med 7800kr eller
  • Kränzle 1152
  • Bosch GHP 75-X & 1800kr
  • Husqvarna PW 360 & 4500kr
  • Nilfisk E160 & 4100kr

Så för mig som faktiskt gjort denna analys förstår jag exakt varför Kränzle inte vill vara med i denna test.
Eller också väljer man en Kärcher K7 som både håller hög kvalitet och har ett mellanpris. Köper man en för 3700:- så är självklart kvalitet och prestanda sämre.
 
O O skrev:
Kränzle Profi 175 TST kostar väl minst 10000kr, eller. För det får man 40 år. Visst är det fantastiskt bra, men det är bara en gissning, inget man vet. 40år måste den hålla för att vara prisvärd. Lönar sig först när man närmar sig dödsbädden. Om både ägare och HTT lever 40 år till alltså.
Min gamla Alto kostade ca 3000kr och höll bevisligen över 25år och fyllde behovet under sin livslängd. Kränzle Profi 175 TST skulle behöva hålla 75-100år för att bli lika prisvärd.
Kränzle Profi 175 TST på 3,8kW 400V 3-fas. Inte så många som har det hemma. Det känns faktiskt som en produkt som skulle samla in 0,0poäng i detta test. För den kan ju faktiskt inte ens kopplas in i vägguttaget som användes vid testet. Så oavsett hur bra data den har är den oanvändbar för de allra flesta och därmed irrelevant i detta sammanhang.

Därmed inte sagt att Kränzle Profi 175 TST är dålig. Tvärt om tror jag den är för bra för de som liksom mig ens läser detta test. När det gäller Kränzles lågprismodeller som X och 1152, gäller ungefär samma sak. De är helt enkelt inte värda pengarna om man jämför med konkurrenterna i detta test.

Nyligen gick, som sagt, min gamla Alto sönder efter dryga 25års normal användning. Kostade drygt 3000kr på 90-talet.
Efter att ha kollat runt blev det ett val mellan Kränzle 1152 och Nilfisk E160. Ingen var med i detta test. Tekniska data är ganska lika även om de inte är exakt samma. Dock är NIlfisk betydligt tystare, eller rättare, den är tyst..

Det som till slut avgjorde var den stora skillnaden i ljudnivå och så klart priset. idag 3688 mot 7819kr. Mer än dubbelt så mycket för Kränzle, över 4000kr extra för en produkt med likvärdiga prestanda. Det finns bara två förklaringar. Kränzle är helt fel prissatt, eller är helt fel konstruerad. om tanken är att den skall användas av ett privathushåll. Så valet är mycket enkelt.

Det blev ännu enklare när det visar sig att alla tillbehör till den gamla Alto-tvätten fungerar med den nya Nilfisk. Om jag valt Kränzle skulle det behövas nya tillbehör och eller adaptrar. Totalpriset vid en snabb koll hamnade då långt över 10000kr istf 3700kr.

Det skulle bli som att jämföra 3700kr med 7800kr eller
  • Kränzle 1152
  • Bosch GHP 75-X & 1800kr
  • Husqvarna PW 360 & 4500kr
  • Nilfisk E160 & 4100kr

Så för mig som faktiskt gjort denna analys förstår jag exakt varför Kränzle inte vill vara med i denna test.
Vad som är prisvärt handlar inte bara om kronor per tvätt. Jag tvivlar på att en Kränzle håller i 40 år utan någon reparation, men det är typiskt rengöring av ventiler och byte av O-ringar så gör den det. Dessutom finns delarna att få tag i. Att dra slutsatser om livslängden utifrån hur ett exemplar klarat sig är helt ovidkommande. Däremot ser man ju vad som ligger på soptippen varje år (säger inte jättemycket heller).

Få av plasttvättarna levererar samma faktiska tryck vid munstycket.
Nu har jag iofs Profi175 som är ännu starkare (och tyst 1400rpm) och förutom den totala gedigenheten och långa slangen som inte trasslar är det bästa att allt går så mycket fortare!
Jag tvättar bilen med 40 graders munstycke och huset med 60.
 
Redigerat:
M minitoy skrev:
Synd att inte ava p70 testades, är sugen på en sån
T70'an är modellen.mittemellan T60 och T80.
Jag har en sån och är supernöjd. Har ägt Nilfisk och Kärcher samt använt några andra fabrikat, kan säga att AVA'an är klart bäst.

Fördelar som inte tas upp i testet är att man kan koppla tillbehören direkt på handtaget, som proffsmaskiner. Det är inte alltid man vill ha ett långt spolrör, t ex när man använder en sk skumlans. Mkt smidigare och lättare att hantera.

Förstår heller inte kritiken i testet, att de lösa munstyckena skulle vara svåra att fästa i maskinens förvaringshållare.
Hur lätt som helst.

Jag har hellre lösa små tillbehör än olika fast monterade på långa spolrör som bara tar en massa plats.

AVA är oslagbara! Kämpe gott!!!
 
Har det kommit några nya modeller?
Vilken rekommenderas nu?
 
Idag har vi publicerat 16 långtidstester av högtryckstvättarna. Du hittar dem här i artikeln som nu är uppdaterad med nya fräscha resultat!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
Robert Kooijman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.