7 276 läst · 26 svar
7k läst
26 svar
Vad är bra att använda som shims
@C.Lundin Jag har inte tänkt ordna det själv. Har en snickare som förhoppningsvis ska göra det (dom som monterade huset), antingen anlitad av mig eller grundentrepenören.
Men då mitt förtroende för byggare är någonstans strax under noll nu på grund av förut nämnda grundentrepenör vill jag veta exakt hur det ska gå till innan någon sätter en domkraft under huset.
Dock ska sägas att snickarna verkar noggranna och grundliga, men dom har inte heller gjort exakt det här förut därav min fråga på detta eminenta forum.
Vad kan jag förvänta mig för problem förutom spruckna ytskikt ?
Tack för engagemanget så här långt.
Men då mitt förtroende för byggare är någonstans strax under noll nu på grund av förut nämnda grundentrepenör vill jag veta exakt hur det ska gå till innan någon sätter en domkraft under huset.
Dock ska sägas att snickarna verkar noggranna och grundliga, men dom har inte heller gjort exakt det här förut därav min fråga på detta eminenta forum.
Vad kan jag förvänta mig för problem förutom spruckna ytskikt ?
Tack för engagemanget så här långt.
Allvarligt talat ser jag felet som snickarna gjort som mer allvarligt. Att en bottenplatta slår 16 mm som mest är inte bra, men inte helt ovanligt och inget anmärkningsvärt.
Att snickarna däremot ställt dit hela huset utan att kontrollera grunden och palla för det samt kolla att bjälklag och väggar är i våg resp. lod är betydligt värre.
Sen lutar knappast väggarna mer än tillåtet gränsvärde pga en 16 mm höjdskillnad på en hel huslängd. Vinkelfelet pga den höjdskillnaden blir inte många mm på en 2,5 meters vägg.
Att snickarna däremot ställt dit hela huset utan att kontrollera grunden och palla för det samt kolla att bjälklag och väggar är i våg resp. lod är betydligt värre.
Sen lutar knappast väggarna mer än tillåtet gränsvärde pga en 16 mm höjdskillnad på en hel huslängd. Vinkelfelet pga den höjdskillnaden blir inte många mm på en 2,5 meters vägg.
@falkn Jag håller inte riktigt med.
Snickarna jobbar i en fabrik i Hjältevad och förutsätter att grunden har en tolerans på +- 3mm vilket tydligt står på grundritningen. Bottenvåningen kommer i två stora volymer (13.5x4.2 meter) och ställs med kran på grunden. Volymerna har bottenbjälklag, mellanbjälklag, ytterväggar, innerväggar el och vatten när dom kommer.
Det diffar 16mm (eller om det var 17) mellan hörnen på ena gaveln (7.6 meter). Dock lutar det 11mm på 2.5m på värsta stället (så där rullar ölen iväg om den tippar).
Angående lutningen på ytterväggen är min uppfattning att den förklaras av lutningen på grunden/golvet. Från ungefär mitt på huset till ena långsidan (3.6 meter) diffar det 10mm. På väggens höjd (2.5 meter) gör det 7mm (10/3.6*2.5) vilket är något mindre än den lutning jag mätt upp (10mm) men mer än AMA tillåter (5mm).
Snickarna jobbar i en fabrik i Hjältevad och förutsätter att grunden har en tolerans på +- 3mm vilket tydligt står på grundritningen. Bottenvåningen kommer i två stora volymer (13.5x4.2 meter) och ställs med kran på grunden. Volymerna har bottenbjälklag, mellanbjälklag, ytterväggar, innerväggar el och vatten när dom kommer.
Det diffar 16mm (eller om det var 17) mellan hörnen på ena gaveln (7.6 meter). Dock lutar det 11mm på 2.5m på värsta stället (så där rullar ölen iväg om den tippar).
Angående lutningen på ytterväggen är min uppfattning att den förklaras av lutningen på grunden/golvet. Från ungefär mitt på huset till ena långsidan (3.6 meter) diffar det 10mm. På väggens höjd (2.5 meter) gör det 7mm (10/3.6*2.5) vilket är något mindre än den lutning jag mätt upp (10mm) men mer än AMA tillåter (5mm).
En seriös snickare kontrollerar såklart detta innan de monterar. Likadant när vi monterar stommar (betong) på jobbet. Man väger av och pallar upp. Att de monterar hela huset utan att kontrollera våg och lod en enda gång är anmärkningsvärt bristfälligt. Saker kan ha hänt i fabrik eller under transport som gör att en justering är nödvändig.frma71 skrev:@falkn Jag håller inte riktigt med.
Gör hur du vill, men jag hade släppt detta om jag var du. Jag tror du kommer få svårt att hänga grundentreprenören i detta läget.
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Nä även om grunden är som den är så ligger ju ansvaret helt på de som ställt huset på grunden och inte mätt upp och pallat innan. 16mm är som sagt inte mycket så om man ser till gjutningen i sig.
Håller inte med.
Grundritningen som ligger till grund för vårt avtal anger +- 3mm som tolerans. Det är inte vad dom levererat. Vad jag förstår så gäller KTjL även för grundentrepenörer
Förutom det så har har han lämnat ett mätprotokoll till huslevereantören som uppenbarligen inte stämmer med verkligheten vilket ligger väldigt nära falskt intygande.
På vilken grund kan jag hålla husleverantören ansvarig för det här, då grunden jag tillhandahåller (genom min grundentrepenör) uppenbarligen inte uppfyller dom krav dom ställer ?
Grundritningen som ligger till grund för vårt avtal anger +- 3mm som tolerans. Det är inte vad dom levererat. Vad jag förstår så gäller KTjL även för grundentrepenörer
Förutom det så har har han lämnat ett mätprotokoll till huslevereantören som uppenbarligen inte stämmer med verkligheten vilket ligger väldigt nära falskt intygande.
På vilken grund kan jag hålla husleverantören ansvarig för det här, då grunden jag tillhandahåller (genom min grundentrepenör) uppenbarligen inte uppfyller dom krav dom ställer ?
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Visst kan du hävda att de gjutit fel enligt avtal men de som ställde dit huskroppen borde isåfall aldrig ha gått vidare med bygget. Annars blir det ju som att en billackerare lackar en bil med stora rosthål för att han har fått uppgift om att all rost är lagad.
@Stefan1972 Visst kan man tycka det är oproffsigt och jag skulle gärna ställa husleverantören mot väggen också, men jag vet inte riktigt på vilka grunder.
Dom lär ju påstå att dom fick ett signerat mätprotokoll som intygade att grunden var korrekt utförd.
Dom lär ju påstå att dom fick ett signerat mätprotokoll som intygade att grunden var korrekt utförd.
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
påstå? Har dom fått ett sådant då eller vad? Själv har jag ingen aning om hur rutinerna är i dylika byggen. Litar alla på alla och gör det dom ska eller vad är brukligt? Skulle jag ställa ett hus på en grund så känns det nästan som självbevarelsedriften skulle vara så stark att jag skulle kontrollera allt även om jag hade någon annans intygande men det är jag det...........
Du skriver grunden och väggarna. 16 mm blir det snart, även om allt är inom tolerans. Man har mer än 3 mm på en platta om du menar det. Sedan har du tolerans på väggen oavsett om den nu är murad eller gjuten. Sedan finns det ytterligare montage- och tillverkningstoleranser från husleverantören.
@Stefan1972 Ja, huslevereantören har fått ett sådant protokoll av grundentrepenören. Protokollet var ett krav från husleverantören vilket jag i min tur ställde på grundentrepenören. Jag hade ingen erfarenhet av branchen innan det här, så jag jag litade på egenkontrollerna vilket jag nu insett är fullständigt idiotiskt.
@C.Lundin Det är en källargrund. Ovansidan dom gjutna källarväggarna ska vara +. 3mm enligt spec, men skiljer 16mm mellan högsta och lägsta punkt samt 11mm på 2.5m där det lutar mest.
Golvet på bottenvåningen (ovansidan av bjälklaget som ligger på källarväggarna) har exakt samma avvikelser.
Golvet på övervåningen följer samma mönster, men i lite mindre omfattning.
Jag förstår att trähus rör sig, men igen, HUSAMA specificerar max tillåtna avvikelser på ett nybyggt hus.
/Fredrik
@C.Lundin Det är en källargrund. Ovansidan dom gjutna källarväggarna ska vara +. 3mm enligt spec, men skiljer 16mm mellan högsta och lägsta punkt samt 11mm på 2.5m där det lutar mest.
Golvet på bottenvåningen (ovansidan av bjälklaget som ligger på källarväggarna) har exakt samma avvikelser.
Golvet på övervåningen följer samma mönster, men i lite mindre omfattning.
Jag förstår att trähus rör sig, men igen, HUSAMA specificerar max tillåtna avvikelser på ett nybyggt hus.
/Fredrik
@Snappahaneklanen Vet du om kallflytninig ett problem för härdplaster som epoxy och polyester också ?
Liknande trådar
-
Använda markränna för dränering av gräsmatta
Grund & Markarbeten -
Schneider Exxact strömbrytare hård att använda
Belysning -
Måste altanen vara torr för att använda kisel?
Altan & Uteplats -
Använda befintlig dvärgbrytare till Shelly 3EM för att bevaka 3-fasgrupp
El -
Praxis att använda samma märke av uttag/brytare vid nyrenovering?
El