Hej.

Vi dränerade runt hela huset och stängde igen garaget (garage under huset) och fyllde igen garageuppfarten med jord. I samband med detta så dränerade vi huset också.

Efter 6 månader så började det uppstå gula fläckar,på den igenmurade garageväggen. Vi påpekade det till hantverkaren och han sa att det försvinner. Det var vinter så det gick inte att göra så mycket åt det.

En besiktningsman har varit och kollat på skadorna och konstaterat att det är fukt. Han misstänker dräneringen men kan inte skriva det i rapporten då han inte kan se vad det beror på.

Fläckarna har blivit större och hantverkaren tar på sig ansvaret att rätta till det.
Hantverkaren kommer att riva ner det han har byggt. Det är trappa och en mur av betong samt stängningen av garaget.

Han vill att jag ska reklamera arbetet och vad som är fel och vad jag tror det kanske beror på ( har fått olika åsikter av olika hantverkare), exempel en del hantverkare tycker att man borde tagit bort den gamla asfalten på garageuppfarten. Tycker dem borde gjort det nu i efterhand men jag vet inte vad som är rätt och fel. Jag är inte hantverkare. Det står inget i offerten att asfalten ska bort.

Jag vill friskriva mig när det gäller vad det beror på och att jag inte ska stå för någon kostnad alls. Jag vet att det är fuktskador på två ställen och vill ha dem återställda.

Hur detaljerad behöver jag vara när det gäller reklamationen?. Vill inte att han ska skylla ifrån sig när han grävt upp och inte tar ansvar för det han har gjort.

Blir det inte som ett nytt avtal vad som gäller på reklamationen?

Håll dig till en beskrivning av faktiska omständigheter och spekulera inte i orsaker.

Typ:
”Arbetet omfattade att en tidigare garageport skulle sättas igen och nedfarten återfyllas samt att grunden skulle dräneras (och isoleras).

Efter arbetet tränger det in fukt i källaren och fuktfläckar syns exempelvis vid A, B och C enligt bifogad ritning och bilder.”

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bara så att det är klart, var det samme hantverkare som utförde dränering och garagestängning?

Hej. Tack för svaren.

Det är samma hantverkare som utfört jobben.

Hej igen.

Förmodligen kommer han att fixa felet och gräva upp allt.
Är det någon som känner någon besiktningsman som kan kolla att dem gör på rätt sett (dräneringen, samt gjuta en ny trappa).

Vill inte att det blir fel och att allt grävs upp igen.
Jag bor i Örebro. Har ringt många firmor och dem besiktar inte dräneringar..

Tacksam för all hjälp jag kan få.

A
Jag skulle försökt undvika att skriva vad hantverkaren borde gjort för att uppnå ett bra resultat, det finns risk att du tar på dig ansvaret om lösningen inte fungerar.

Du borde inte heller behöva skriva om asfalten då detta också är hantverkarens uppgift att informera om vad som behövs göras för att leverera ett fackmannamässigt jobb. Har denna begärt det men du tackat nej borde det framgå som en avvikelse...

Om det finns ett avtal skulle jag hänvisa till avtalet och förtydliga vilka defekter du ser inne och ute, dvs vilket problem och konsekvenserna detta gett dig, inte vad som orsakat det!

Om hantverkaren har svarat skriftligen så kan du lägga till ”Enligt information xxxx har hantverkaren yyyy bekräftat att arbetet inte utförts fackmannamässigt.

Krångla inte till det, det kan bara vara till nackdel för dig.

Slutligen för besiktningen så borde denna kunna skriva om fukten kommer utifrån vilket klart indikerar hantverkarens arbete.

mathiash77 skrev:
Jag skulle försökt undvika att skriva vad hantverkaren borde gjort för att uppnå ett bra resultat, det finns risk att du tar på dig ansvaret om lösningen inte fungerar.

Du borde inte heller behöva skriva om asfalten då detta också är hantverkarens uppgift att informera om vad som behövs göras för att leverera ett fackmannamässigt jobb. Har denna begärt det men du tackat nej borde det framgå som en avvikelse...

Om det finns ett avtal skulle jag hänvisa till avtalet och förtydliga vilka defekter du ser inne och ute, dvs vilket problem och konsekvenserna detta gett dig, inte vad som orsakat det!

Om hantverkaren har svarat skriftligen så kan du lägga till ”Enligt information xxxx har hantverkaren yyyy bekräftat att arbetet inte utförts fackmannamässigt.
Hej.

Jag har hänvisat till avtalet och han har gjort det som står där. När det gäller asfalten så vart det inget prat om det han nämnde inget om det och jag visste heller inte om det.

Kommer att hänvisa till avtalet i reklamationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.