Köpte en sats med skruv och plugg för att sätta i tegelvägg, första pluggen sprack när jag knackade i den med hammaren, blev misstänksam, pluggen är av hårdplasttyp, går att bryta av med händerna, ser ut som bra modern plugg men är helt värdelösa, hade en gammal låda med plugg från Ikea, ser nästan likadana ut, men vita och är av en seg plasttyp, de funkar fint.
Använder normalt Fischer SX 6mm men skulle sätta upp några konsoler som ska bära en del och tänkte att en ask med några 8mm skulle funka, även från Biltema.

Öppnad förpackning med skruv och sprucken plugg bredvid på en blå stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det är ingen idé att spara på kostnaden för fästelement i ens byggprojekt.
Skruvar och plugg är en försvinnande liten del av budget, men ett oproportionerligt irrititationsmoment när det inte fungerar.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Biltema, det kan ju aldrig gå fel då heller :oops:

• Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det är ingen idé att spara på kostnaden för fästelement i ens byggprojekt.
Skruvar och plugg är en försvinnande liten del av budget, men ett oproportionerligt irrititationsmoment när det inte fungerar.
Nä, det var inte tanken att spara, utan jag köpte konsolerna där och passade då på att ta en passande låda med skruv, men den var ju inte alls passande.

• Haha
  • Gilla
LRSvensson och 1 till
  • Laddar…
De där ska du gå tillbaka till Biltema med och kräva pengarna tillbaks.
Måste vara tillverkningsfel.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Troligtvis nylonplugg. Nylon är känsligt för fukt i granulatet, de blir spröda som tusan om det är fuktigt vid formsprutningen av dessa. Dyrare produkter har ofta högre tillverkningskostnad just för att de kontrollerar fuktighetshalten bättre.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Troligtvis nylonplugg.
Kändes som bakelit :)

Man kan bara notera att inte mycket har ändrats. Det bästa är att jag faktiskt såg den här tråden INNAN jag åkte till Biltema. Sen var det slut på boxen med endast plugg så jag köpte de med tillhörande skruv. Vet ej om alla deras universalplugg är lika dåliga. Prövade att dra dem försiktigt för hand till och med, men de sprack ändå i alla väderstreck.

Sprucken universalplugg och skruv i trä, tecken på dålig kvalitet vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den där pluggen är inte gjord för att använda på det där viset va? Den är gjord för att ha stöd hela sin längd eller är den gjord för att hänga upp saker på enlagers gips?

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det står universalplugg får man väl anta att detta också är normal användning.

Men egen erfarenhet är att Biltemas plugg inte är till för att användas, den ska bara säljas med så god marginal som möjligt.

Efter att ha köpt en låda plugg på biltema köper jag numera bara Fischer.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
F
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men den där pluggen är inte gjord för att använda på det där viset va? Den är gjord för att ha stöd hela sin längd eller är den gjord för att hänga upp saker på enlagers gips?
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller med. Det finns lämpligare prylar för tex gips.

13th Marine 13th Marine skrev:
Efter att ha köpt en låda plugg på biltema köper jag numera bara Fischer.
Helt rätt.

Kör bara fischer eller ännu hellre essves nylonpluggar. Det funkar alltid (med reservation för att det finns lägen där nylonplugg kanske inte är det optimala).

F
MathiasS MathiasS skrev:
Kör bara fischer eller ännu hellre essves nylonpluggar. Det funkar alltid (med reservation för att det finns lägen där nylonplugg kanske inte är det optimala).
Har också mängder av Ficher plugg liggande och vad jag kan se är dom alla i polyamid. Med tanke på att du nämner Essve Nylon, menar du då att det är den där tvåmaterialspluggen från Fischer du använder? Är den i sådana fall bra, man får verkligen hoppas det med tanke på priset.

pluggen på bilden är väl fö en av Biltemas bättre. Det vanliga är ju att dom bara är till hälften fyllda med plast i verktyget.

F fsn skrev:
Har också mängder av Ficher plugg liggande och vad jag kan se är dom alla i polyamid. Med tanke på att du nämner Essve Nylon, menar du då att det är den där tvåmaterialspluggen från Fischer du använder? Är den i sådana fall bra, man får verkligen hoppas det med tanke på priset.

pluggen på bilden är väl fö en av Biltemas bättre. Det vanliga är ju att dom bara är till hälften fyllda med plast i verktyget.
Det är denna Essveplugg:

https://www.essve.se/essvese/sv/pro...ngar/plugg/nylonplugg-n-nl/nylonplugg-n-nl-46

och Fischers plugg heter SX

https://www.ahlsell.se/10/infastning/plugg/nylonplugg/251032/

Har också en låda TOX Baracuda, också nylonplugg som varit bra.

Jag använder dessa i hårda och porösa material som siporex. Oklart om de egentligen är lämpade för båda typerna men för mig har det funkat bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.