F
Katarsis Katarsis skrev:
Inga problem. Var och hur läcker den?

Jag vet inte ens om det behövs tejp. Jag provmonterade den och med packning mellan stängd med handkraft fick jag knappt loss den igen.
Jag vet inte var den läcker. Jag fick för mig att det var tätningarna runt linern så jag kollade över det i år och tätade det. Samtidigt kollade jag det ingjutna plaströret så det inte är sprucket och jag hittar inget. Kvar är då den här gängan. Funderar på att sänka nivån och gänga ut det och se om det är den. Efter det vet jag inte. Jag har fördelen att poolen är ovan mark så jag behöver inte gräva nåt men jag vill inte riva platssvetsad liner och ställa mig och bila samt gjuta ett nytt rör under badsäsong, det är minst ett två veckors stopp + ett dygns fyllning samt 4dygns uppvärmning. Att sänka nivån 35 cm kan jag däremot leva med.

Det andra alternativet som just nu känns ordentligt attraktivt är att åka till poolstore och löpa lite plastdelar samt en 50mm ventil och fixa in den ventilen på den munstycket och köra resten av året på ett inlopp. Det limmar jag lätt in bara genom att tillfälligt plugga inloppen, behöver ju inte sänka nivån för det. Nån som ser några problem med en sån lösning?
 
Är det rätt uppfattat att det i väggen sitter en:

10200052-2562.jpg

och därefter skruvar man i en (med planpackning mot det ingjutna)



...och sedan klämmer (skruvar ihop?) man linern mellan ovanstående + en



elller kläms linern mellan det som sitter ingjutet och den andra bilden?
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Är det rätt uppfattat att det i väggen sitter en:

[bild]

och därefter skruvar man i en (med planpackning mot det ingjutna)

[bild]

...och sedan klämmer (skruvar ihop?) man linern mellan ovanstående + en

[bild]

elller kläms linern mellan det som sitter ingjutet och den andra bilden?

Ja, helt rätt. Ser det annorlunda ut på rostfritt?

EDIT... Goddag yxskaft... Linern sitter klämd på bild två där man ser gängorna. Linern har alltså ett stort hål för vattnet och 6st hål för skruvarna. På varje sida om linern är det en gummipackning.
 
Så här ser det ut monterat.
 
  • Hand håller ett monterat vit plastavlopp med packningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterad vit rökdetektor utan sitt skyddslock på ett marmorbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
En del skruvas in i ingjutningsröret. Andra delen skruvas fast i första delen med linern mellan två packningar.
 
Hur märker du att det läcker?
 
F
Läckage märken på frigolitvägg från ett inloppsrör med kopplad slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katarsis Katarsis skrev:
Hur märker du att det läcker?
Det går inte att ta miste på....

Kommer genom frigoliten runt inloppsröret och rinner ner utvändigt. Stänger jag av pumpen så slutar eller minskar läckaget.
 
F fsn skrev:
[bild]

Det går inte att ta miste på....

Kommer genom frigoliten runt inloppsröret och rinner ner utvändigt. Stänger jag av pumpen så slutar eller minskar läckaget.
Jag förstår. Du har iaf fördelen att se problemet.

Du har så klart kollat allt på utsidan.

Ska klura lite.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Jag förstår. Du har iaf fördelen att se problemet.

Du har så klart kollat allt på utsidan.

Ska klura lite.
Fördel vet jag inte. Fan vad skönt det skulle vara att ha det nergrävt och skylla allt på avdunstning. Allt på utsidan är tätt.

Som jag ser det har jag två alternativ. Antingen stoppa in en ventil och köra resten av året på ett inlopp. Alternativt sänka nivån, montera loss linern så jag kan gänga ur (om det går) inloppet och kolla om det är dör det läcker.

Jag gjöt fö in gängad rostfri stång runt om för bärlina till altanen. Tycker det blev rätt bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
kanelen07
  • Laddar…
Ok, jag fattar.


Det verkar ju rimligt att börja med att montera om alla packningar. Den första mot inbjutningsröret, det är ju lätt hänt att den vrids snett om den inte är insmord när den monteras eftersom kopplingen roteras.

Linern mellan packningarna med skruvförband är ju rätt svårt att klanta till egentligen men om man ändå har allt loss så kanske man gör om det för att vara säker?

Om detta inte räcker har du ju spräckt inloppsröret? (vilket man ju kan fundera på hur det hänt eftersom poolen inte är nedgrävd).
 
När jag tittar på mitt inlopp så fattar jag inte hur det kan läcka från insidan även om packningen mellan ingjutningsröret och del ett är sönder så hade vattnet ändå inte kunnat ta sig någon annan stans än in i Röret. I Röret är det ändå vatten och borde hamna i poolen.

Det enda jag kan se är om tallriken som sitter ingjuten och del ett skruvas fast i är sprucken. Då kan vattnet ta sig bakvägen genom betongen.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag fattar.


Det verkar ju rimligt att börja med att montera om alla packningar. Den första mot inbjutningsröret, det är ju lätt hänt att den vrids snett om den inte är insmord när den monteras eftersom kopplingen roteras.

Linern mellan packningarna med skruvförband är ju rätt svårt att klanta till egentligen men om man ändå har allt loss så kanske man gör om det för att vara säker?

Om detta inte räcker har du ju spräckt inloppsröret? (vilket man ju kan fundera på hur det hänt eftersom poolen inte är nedgrävd).
Jag håller helt med..
 
Har satt bärlina I poolväggen efter att fått det som tips här. Mycket smart.

Jag kommer hänga slangen och elröret till lampan i bärlinan.

De limmade kopplingarna sitter som berget. Jag bytte även gängtejpen mot gängsnöre från loctite.
 
  • Poolkonstruktion med installerad bärlina, synliga rör och elektriskt arbetet vid en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F fsn skrev:
[bild]

Det går inte att ta miste på....

Kommer genom frigoliten runt inloppsröret och rinner ner utvändigt. Stänger jag av pumpen så slutar eller minskar läckaget.
Tror ni missar en sak i felsökningen - läckaget ökar när pumpen går. De måste innebära att läckaget ökar när trycket ökar, mao så måste det vara tätningar som utsätts för ett högre tryck som läcker. Hur kan en packning mellan liner och inlopp utsättas för ett högre tryck då hela poolens vatten lättar på trycket?

Har inte tänkt tanken klart, men vad händer om du håller handen för inloppet när pumpen går? Då borde det spruta vatten om det ökar bara genom att pumpen går. Överkurs blockera båda inloppen en sekund eller två...
 
Jonas Persson
Btw, pratade med en bekant om dina cellplastblock med hård insida så att du slipper filtmatta på insidan.

Tänk på att alla skarvar och skavanker kan komma att synas genom linern. Se därför till att väggarna är så jämna och fina som möjligt och utan skarpa kanter. Detta problem slipper man med filtmatta som å andra sidan var kladdig att montera.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.