Använt sänksåg och skena för att såga rent golvet runtom.
Hand mäter exakt vinkel på golv med metallvinkel och skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sågat så nära betongen som jag vågat. Rensat klart med japansåg och stämjärn.
Verktyg för golvrenovering inklusive stämjärn, japansåg och borste på ett trägolv med sågspån och trärester.
Skapa konto

Ett innerhörn vid dörren gick inte att såga.
Golvarbete nära betong med parkett som är rensågat runtom och förberett för listning.
Skapa konto

Dags för multimallen.
Trämalle för hörnfräsning med sandpapper för halkskydd mot golv och vägg.
Skapa konto

Sandpapper på undersidan gör att den inte glider förutsatt att jag har min kropstyngd på mallen.
En överfräs och en trämall på ett parkettgolv nära dörrtröskeln, redo för precisionsarbete i hörnet.
Skapa konto

Den här metoden lämnar ett runt innerhörn efter sig. Inser att det finns möjligheter att bli knäpp på riktigt och göra överdrivna rundningar som sedan måste användas i alla hörn och lägga frisen i kilar överallt :p. En annan gång. Passar inte i den här lägenheten.
Runt hörn i trägolv renoverat nära betong med sågspån runtomkring, resultat av precisionssågning och fräsning.
Skapa konto

Högg rent med stämjärn som jag måste gjort tiotusentals gånger.
En hand håller ett stämjärn och arbetar på ett trägolv nära en dörrtröskel, med en hammare och måttband bredvid.
Skapa konto

Notfräs i rätt storlek var restnoterad och gick inte att få hos mina leverantörer. Körde två varv med 3,2mm som vi använder till sågspårslister. Två fördelar. Jag slängde inte ut 800 pedaler i onödan. När jag kör två gånger går det att få noten någon tiondel mer glapp. Kommer underlätta montaget.
Närbild av en cirkelsåg och skena vid installation av trägolv med verktyg och gulvdelar synliga.
Skapa konto

Precis att det fick plats att fräsa vid tröskeln.
Trägolv som sågats rent intill betonggolv med synligt innerhörn och spån.
Skapa konto

Kommer fungera bra.
Noggrant sågat trägolv med sänksåg nära en betongyta, visande precisionsarbetet vid en dörrtröskel.
Skapa konto

Tog 2 timmar och 9minuter inklusive städning inför nästa moment.
Nu listband. Har ingen fungerande gersåg här. Sticksåg och stötlåda får det bli. Det är sex geringar det handlar om. Inte värt att åka efter en bättre såg för det.

Mvh Findus.

• Gilla
Haget och 3 till
  • Laddar…
Lade listbadet klart. Inte så dumt med stötlåda. Går att finjustera geringar utan svårighet.
Nylagt fiskbensmönstrat trägolv med verktyg och skyddstejp vid dörröppning.
Skapa konto

När listbandet var klart runtom mätte jag upp hela frisen och räknade ut hur många klossar jag behöver av varje längd.
Handritad skiss av lister och friser med mätningar och antal stycken, på ett trägolv med en bar fot i hörnet.
Skapa konto

Tog med stavar till snickeriet och gjorde jobbet där. För att undanröja all möjligheter till fel så gjode jag ny ändspont på alla klossar.
Staplade träklossar av olika längder sorterade på ett arbetsbord i ett snickeri, belyser förberedelse för listläggning.
Skapa konto

Började lägga från dörren. Går inte att få ner en slutbit utan att ta bort sponten där. Alla andra ställen går att få ner.
Trägolv med fiskbensmönster vid en dörröppning, inklusive just lagd list och fris.
Skapa konto

Högg in frisen under fodret för att slippa pussla med smyglisten.
Ljust trägolv och fotlist med nyinstallerade, geringsskurna trälistdetaljer i ett rumshörn.
Skapa konto

Av hänsyn ill grannar lade jag ner knackandet innan allt var klart i går.
Två IKEA-kassar fyllda med träklossar på ett parkettgolv invid en radiator.
Skapa konto

Fortsätter i kväll.

Mvh Findus

• Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Hoppas ägaren tar tag i golvsocklar och dörrfoder efter detta vackra golv kommit på plats

Geringen i listbandet räcker enligt min åsikt. Det finns ett naturligt sätt att lägga fris där not och spont fungerar hela vägen runt.
Hörn av ett rum med nyinstallerad stavparkett med synliga geringar vid övergångar och ett fristående listsegment.
Skapa konto

Gjorde ett tillägg till stötlådan.
Trähållare med slits för batteristicksåg framför parkettgolv under arbete.
Skapa konto

En hållare för batteristicksågen. Slitsen gör att den bara är att lägga in. Enkla lösningar tenderar att fungera bäst.
Hantverksredskap på stavparkettgolv; hållare för batteristicksåg och stötlåda med slits.
Skapa konto

Frisen lagd hela vägen runt.
Oslipat stavparkettgolv i fiskbensmönster med limburk och element i bakgrunden.
Skapa konto

Svårt att se, men högra hörnet i bild var jag tvungen att göra utan spånt. Hade ingen fräs här för att göra ny spånt på den enda biten i hela frisen som jag skulle ha behövt klyva. Därmed så ligger den skarven inte helt rätt i höjd. Tyckte det var bättre att låta båda ligga naturligt och inte tvinga dem att ligga ”rätt”. Om någon dag när limmet satt sig ordentligt så hyvlar jag ner den skarven. I forna dagar innan stavarna kunde göras med den kvalitet som vi är kapabla till i dag så hyvlades hela golven ner efter läggning.
Nylagd stavparkett i fiskbensmönster med naturlig finish i ett ljust rum, väggkontakt synlig.
Skapa konto

Åsså lite fånigt snickarskrock. Inget jobb är någonsin perfekt i alla detaljer. När något verkar gå för bra så petar snickaren ibland in ett fel. Få se om ni hittar det...
Hörn av ett trägolv med stavparkett i fiskbensmönster och kantlist längs väggen.
Skapa konto

Några ord om erfarenheten så här långt.
Stavläggning är tungt för kroppen. Jag har några ideer om hjälpmedel som kan underlätta. Bra knäskydd är förstås kritiskt.
Arbetet kan göras helt på plats med tämligen enkel utrustning. Geometrin i materialet hjälper till.
Jag förstår att ofullkomligheter i stavarna kan leda till att det driver i väg, men den metod jag valt med läggningsmönstret, samt att jag bara justerat stavar på bredden med hyvel gjorde det enkelt att hålla stilen ända till kanterna. Springor på några tiondelar här och där har jag fått tolerera. Har prioriterat att hålla vinklar rätt hela vägen. Det har betalat sig.
Jag tror att det tar längre tid att limma än att spika. Jag slapp å andra sidan lägga plyfa vilket troligen räknas som underarbete. Underarbete ingår ej i golvläggares fasta pris/m2. Antar att det går att tjäna mer på att spika golvet då plyfan blir tilläggsarbete.

Det finns dock flera fördelar med limning. Alla stavar ligger i direktkontakt med underlaget vilket i pricip gör knarr och svikt obefintligt. En annan fördel som jag märkt under läggningen. Limmet jag valt har ganska lång härdningstid. Det gjorde att jag upp till tre rader kunde knacka runt stavar i efterhand. Vid spikning så fixeras varje stav direkt. Vid limning så kan en ofullkomlighet i ett senare skede trollas bort genom att medla ut den både framåt och bakåt i läggningen. Det bidrar till slutresultatet.

Tidsmässigt så ligger jag hyfsat nära. Har sex timmar kvar för att slipa och olja innan kostnaden för material och läggning är uppe i 1800/m2. Kan inte tänka mig att det tar så lång tid. Ytan är redan som den är väldigt jämn. Slipningen handlar bara om att få ungefär samma yta på alla stavar. Hyr en Edge slip. Tror inte att en bandslip är nödvändig. Att stryka ett lager olja kan inte rimligen ta mer än en timme. Det blir Osmo hårdvax matt. Ett lager borde räcka. Klienten vill ha en naturlig look med träkänsla.

Vad gäller kvaliteten på jobbet så går det inte att se fullt ut innan det är behandlat. Har dock inte en enda skarv som behöver spacklas på hela golvet. Vi får se.

Betänk att det här är min första erfarenhet av stavparkett. Vi får se hur tiderna ser ut längre fram. Detta var övingsgolvet.
Det är 36 m2 kvar att lägga...

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Haget och 8 till
  • Laddar…
Imponerande hantverk och ypperligt beskrivet – som vi lärt att vänta oss!

Den ljusa trekantsbiten ligger fel. Den har ådringen åt fel håll.

Fantastiskt fint arbete och det ser verkligen bra ut med en livlig parkett med lite kvistmärken!

En fundering angående Osmo. Jag behandlade furugolvet i gäststugan på landet med Osmo sidenmatt 3032 och tyvärr måste jag säga att golvet blev alldeles för halt. Idag skulle jag istället ha valt Osmo med halkskydd som finns i dessa varianter, https://www.welinoco.com/produkt/osmo-hårdvaxolja-med-halkskydd

Supersnyggt! Vill ha samma golv hemma när jag har tid!
Brukar inte lister och dörrfoder tas bort för att komma ända in till väggen när man lägger golv, det har ilf, jag gjort när jag lagt parkett..

Ser bra ut. Jag kan dock rekommendera att lägga 2 lager osmo. Ett lager kommer inte ge tillräckligt bra städbarhet vid spill.

F falkn skrev:
Ser bra ut. Jag kan dock rekommendera att lägga 2 lager osmo. Ett lager kommer inte ge tillräckligt bra städbarhet vid spill.
Jag håller också på 2 lager. Det är bra att ta ett svep med 320-papper eller stålull på första lagret för att få bort små resningar som känns med handen.

Lyckades hyra en golvslip i morse. Väldigt effektiv. Tog typ en halvtimme plus en kvart med sandpapper och putskloss. Har diskuterat med flera. Det är ett golv. Behövs ingen superyta. Kanske inte ens är önskvärt. Min erfarenhet är att för fina ytor suger mindre olja. En lagom grov kan vara bättre. Uthyraren av slipmaskinen påstod att en del slipar med 120 för att sedan fukta ytan innan oljning så att den reser sig. Jag slipade med 80 utan att fukta.
Golvslipmaskin och dammsugare på nyslipat parkettgolv i ett rum.
Skapa konto

Finstädade med lite improviserad utrustning. Fördelen med en liten borste är att jag fingranskar hela ytan före oljning.
Slipat parkettgolv med en improviserad borste och slipverktyg liggande diagonalt över ytan.
Skapa konto

Ett lager. Nu ser man verkligen att det är värt att lägga tid på sortering.
Slipat och oljat fiskbensparkettgolv med ljusinsläpp och slipspår, redo för ytterligare behandling.
Skapa konto

Får se i morgon om en oljning duger eller om det behövs mer.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Haget och 3 till
  • Laddar…
Har stirrat på den där bilden alldeles för länge, men jag gör ett försök..
Du har lagt in en liten ljus bit i "ramen runt om" strax över mitten (nerifrån sett) som är smalare än de andra?

Jag vet inte hur man lägger in en spoilervarning så jag väntar lite med svaret om felet :geek:.
Findus

Skärmdump av en mobilanvändares svarsruta på forumet byggahus.se
Skapa konto

Där hittar du det :)

• Gilla
findus42
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Lyckades hyra en golvslip i morse. Väldigt effektiv. Tog typ en halvtimme plus en kvart med sandpapper och putskloss. Har diskuterat med flera. Det är ett golv. Behövs ingen superyta. Kanske inte ens är önskvärt. Min erfarenhet är att för fina ytor suger mindre olja. En lagom grov kan vara bättre. Uthyraren av slipmaskinen påstod att en del slipar med 120 för att sedan fukta ytan innan oljning så att den reser sig. Jag slipade med 80 utan att fukta.
[bild]
Finstädade med lite improviserad utrustning. Fördelen med en liten borste är att jag fingranskar hela ytan före oljning.
[bild]
Ett lager. Nu ser man verkligen att det är värt att lägga tid på sortering.
[bild]
Får se i morgon om en oljning duger eller om det behövs mer.

Mvh Findus
Hur tyckte du att Edge-slipen var att köra med?

Så vackert så att man blir tårögd.
findus42 findus42 skrev:
En tidigare klient som jag av olika skäl verkligen vill hjälpa har flyttat till en ny lägenhet med katastrofala plastgolv i alla rum
Är det en kvinna månne? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.