Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Jag hoppades att du inte skulle säga fogskum :p

Kruxet är att jag har ett par inbuktningar som nog blir svåra att skumma. Poolgiganten sa spackel men kunde inte precisera närmre.

Grillen fick stå där idag då det är enda stället med skugga på eftermiddagen. Jag var redan nära solsting efter denna sjukt varma dag. Jag är snart brun som en pepparkaksgubbe :cool:
Det är då man tar ett snabbt dopp i poolen för att få svalka:p
 
  • Haha
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag antar att du använder en fogskumspruta. Med den lägger man enkelt några tunna strängar bredvid varandra. Den klassiska burken med ett långt rör på är bara kladdig och fullkomligt omöjlig att dosera med.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag antar att du använder en fogskumspruta. Med den lägger man enkelt några tunna strängar bredvid varandra. Den klassiska burken med ett långt rör på är bara kladdig och fullkomligt omöjlig att dosera med.
Ja jag har en sån. Det är ändå ett ofog att hålla på med.
 
Jonas Persson
Snarare fog:giggle:
 
  • Haha
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Har monterat platonmatta samt isolerat och monterat skyddsrör på största delen av slangen till bräddavloppet.

Slangen är riktigt kul att jobba med haha.

Jag hann även börja med dragningen till inloppen. När jag stack i slangen och rörbiten i inloppen så var där mycket större marginal än i rördetaljerna. Räcker det ändå att limma eller är det tänkt att använda gängtejpen jag också fått med?

Alla slangar ska komma upp under trädäcket där spaden står. Där kommer jag fortsatta in genom väggen på lämpligt ställe.

Jag vill ha in allt här för det är där värmepumpen ska placeras och den kommer således dölja all rördragning. Närmast innanför väggen står pumpen och sen sandfilter.
 
  • Isolering och platonmatta monterad längs poolvägg med slang och rördetaljer i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av platonmatta och skyddsrör i en grävd ränna för bräddavlopp intill en byggnad, med verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platonmatta nära poolkant, isolerade slangar och skyddsrör som löper längs grävd tränche.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloppen och limmning - det där måste du kolla med leverantören. Är det större marginal än i tex din T-koppling så har jag svårt att se hur du ska kunna limma det, det måste vara tajt. Gängtejp etc har inget på pvcslang att göra.

Kan du låta bli att fylla ovanpå dessa rör? Du kommer ha svårt att tömma rören på vatten (om du inte sänker nivån förbi inloppen förstås) och det är inte alltid det går bra att låta vatten frysa i dessa rör och kopplingar. Slangen *borde* gå bra men T-kopplingen du har där är inte gjort för is.....fundera kanske till och med på att byta ut den mot en klämkoppling (https://poolstore.se/p/klamringskoppling-t-50mm/).

Kan du låta bli att återfylla över slangen har du ju dock ett problem mindre att fixa, tänker också på att du har plastarmaturer som säkert går sönder på fel ställe om du får sättningar etc.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inloppen och limmning - det där måste du kolla med leverantören. Är det större marginal än i tex din T-koppling så har jag svårt att se hur du ska kunna limma det, det måste vara tajt. Gängtejp etc har inget på pvcslang att göra.

Kan du låta bli att fylla ovanpå dessa rör? Du kommer ha svårt att tömma rören på vatten (om du inte sänker nivån förbi inloppen förstås) och det är inte alltid det går bra att låta vatten frysa i dessa rör och kopplingar. Slangen *borde* gå bra men T-kopplingen du har där är inte gjort för is.....fundera kanske till och med på att byta ut den mot en klämkoppling ([länk]).

Kan du låta bli att återfylla över slangen har du ju dock ett problem mindre att fixa, tänker också på att du har plastarmaturer som säkert går sönder på fel ställe om du får sättningar etc.
Tack för svar. Det är inget problem att låta bli att fylla där då bärlinan till trädäcket ska sitta i grunden till huset. Kommer följa ditt råd. På långsidan kommer jag dock behövs fylla hela vägen upp.
 
Jonas Persson
Jag har längre slangar än du och 50 mm grova. Har du 40 eller 50 mm? Oavsett så blåser jag i utloppsslangen vid värmepumpen samtidigt som någon är beredd med att sätta dit pluggen på utloppet. På så sätt är slangen tom inför vintern. Har fungerat utmärkt i åtta år.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har längre slangar än du och 50 mm grova. Har du 40 eller 50 mm? Oavsett så blåser jag i utloppsslangen vid värmepumpen samtidigt som någon är beredd med att sätta dit pluggen på utloppet. På så sätt är slangen tom inför vintern. Har fungerat utmärkt i åtta år.
Jag funderade på att göra så. Gott att höra att det funkar.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har längre slangar än du och 50 mm grova. Har du 40 eller 50 mm? Oavsett så blåser jag i utloppsslangen vid värmepumpen samtidigt som någon är beredd med att sätta dit pluggen på utloppet. På så sätt är slangen tom inför vintern. Har fungerat utmärkt i åtta år.
Det är 50mm
 
Jonas Persson
Tänk på att pumpen är dålig på att suga. Du kommer att få trixa lite för att få igång systemet på våren när det är tomt beroende på hur högt över vattenytan pumpen står.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tänk på att pumpen är dålig på att suga. Du kommer att få trixa lite för att få igång systemet på våren när det är tomt beroende på hur högt över vattenytan pumpen står.
Kan man inte fylla på bak ifrån?
 
Jonas Persson
Du kan alltid prima. Kanske plugga utloppet i bräddavloppet, fylla slangen och pumpen från pumpen. Skruva ihop pumpen som borde hålla kvar vattnet och starta. Glöm inte att ta bort pluggen.

Jag placerade min pump under vattenytan i en kassun så att det rinner till pumpen från poolen.
 
Det brukar väl finnas en plugg till breddavlopppet för sådant.
 
Jonas Persson
Tänk även på att lägga slangarna så att du inte får bakfall (så att luften kan leta sig upp till teknikrummet och vattnet rinna ner hela vägen till poolen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.