Tjena killar (o tjejer)!

Jag är inte helt säker på att "fasa" är rätt uttryck, men det jag vill är att åstadkomma samma sorts vinkling som syns i bilden.

Närbild på hörnet av en hylla med en specifik vinklad faskant som efterfrågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att hyllan/modulen blir så pass djup att jag inte bara kan lägga den i en geringssåg. Så vad gör man; använder man handöverfräs, skaffar sig ett sågverk eller vad? :)

Tacksam för alla tips :)

S Son of a Carpenter skrev:
Tjena killar (o tjejer)!

Jag är inte helt säker på att "fasa" är rätt uttryck, men det jag vill är att åstadkomma samma sorts vinkling som syns i bilden.

[bild]Går inte med hjälp av din bild avgöra vad det föreställer men utifrån text utläser jag ett hyllplan !? . Utan mer uppgifter så sänksåg eller fräs men en bättre bild är önskvärt

Notera att hyllan/modulen blir så pass djup att jag inte bara kan lägga den i en geringssåg. Så vad gör man; använder man handöverfräs, skaffar sig ett sågverk eller vad? :)

Tacksam för alla tips :)

Gera är ordet du söker. Kan även lösas med cirkelsåg eller ännu hellre än sänksåg.

• Gilla
Son of a Carpenter
  • Laddar…
Tackar alla! Så det var "gera" då iallafall :) Skulle något liknande det här duga?

249450.jpg

Ska börja med att bygga en väldigt enkel AV-bänk och tänkte köra i 19mm MDF. Antar att jag får fixa en fintandad klinga också.

Se bara till att gradskivor och linjaler verkligen stämmer och inte fjädrar undan, så var det på en Biltema-såg jag fick av en granne. Det blev ett jäkla pyssel att styva upp. Sedan funkade den till belåtenhet.

Jag hade föredragit en handhållen såg till stora skivor, inte så lätt att hantera i en bordssåg med litet bord.

Det spelar ju också roll hur verktygsparken ser ut och vad man har för planer framöver, så att man får så användbara prylar som möjligt.

Kortsidorna av en lång skiva skulle jag inte vilja köra på en liten rapplig bordssåg. Det känns varken säkert eller bra. Justersåg fungerar men sänksåg med skena är egentligen inte sämre och väger en hundradel.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Om du inte ska använda grejerna väldigt mycket är det ingen idé att lägga en massa pengar på grejerna. Budgetalternativ kan fungera lika bra många gånger.
t ex.https://www.bauhaus.se/cirkelsag-skil-5740ca-700w-eldriven
Plus en rätskiva som styr den. T ex ett av hyllplanen du ska använda. Har du ett vattenpass är det en utmärkt rätskiva också.
Vill du ha lite extra stabilitet kan du lägga till en https://www.bauhaus.se/styrskena-wolfcraft-fks-115cm-for-handcirkelsagen

Sen finns det här paketet som jag tror är rätt prisvärt faktiskt. Jag har inte testat grejerna själv.
https://www.bauhaus.se/sanksag-scheppach-pl55-1200w-eldriven

Hur du använder cirkelsåg och rätskiva
https://www.google.se/search?biw=19...c.1.64.psy-ab..0.1.84...33i10k1.0.bx5ay8jc7xs

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om du inte ska använda grejerna väldigt mycket är det ingen idé att lägga en massa pengar på grejerna. Budgetalternativ kan fungera lika bra många gånger.
Skall man sällan använda grejerna kan det även vara ett bra alternativ att hyra istället för att köpa något billigt, dels får man "riktiga grejer" och så slipper man ha sakerna liggandes i garaget för all framtid, tex på Hygglo finns ett gäng sänksågar för strax över hundralappen per dag, planerar man lite så kan det bli många fina kapsnitt på en dag.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Hyra är ett mycket bra alternativ. Tyvärr är jag själv dålig på att nyttja den tjänsten för verktyg så jag tänker inte på att den finns.
Det blir mest tunga maskiner den vägen.

Så, då var det komplett. Ett matsalsbord lackat i svart med åtta oljevaxade stolar i ask, i en träpanelklädd matsal.
Skapa konto
Oljevaxad stol i ask med svart sits, mot en kontrasterande randig matta och en träskänk i bakgrunden.
Skapa konto
Det blev 8 stolar totalt. I Ask, där stolarna är oljevaxade, medans bordet är lackat. Detta för att när jag gjorde bordet klart i Julas, kände jag inte till den andra metoden. Får helt enkelt se vad som är mest hållbart...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.