9 435 läst · 71 svar
9k läst
71 svar
Köpt hus, köpa hund !?
Tror att största anledningen att hundar säljs efter just ett år är att de då går från att vara en gullig valp till att vara en jäkligt bråkig tonåring. Och alldeles för många har ju inte fattat att det krävs mycket tid, energi och tålamod att få en lydig och väluppfostrad hund.Stefan N skrev:
Men absolut kan en hund bli obehaglig ifall den fostras att bli det.
Faktum är att dom mest obehagliga hundar jag träffat är schäfer.
Någon av dom trevligaste är golden och pitbull amstaff.
Jag tänker mig främst hunden som en familjemedlem i andra hand som vakt hund runt huset, även när man inte är hemma.
Nu är det en tik som landar på ca 45 kilo vi pratar om så det är ingen hane på 70-100kilo som ska användas enbart för vakt och slita itu tjuven.
Men kul att du nämnde uppdrag granskning, ska kika på det och se vilken insikt det kan ge.
Jag tar till mig allt ni säger även om det kanske inte ser ut så.. det är ju fortfarande i funderingsstadiet så att säga..
Jag tänker mig främst hunden som en familjemedlem i andra hand som vakt hund runt huset, även när man inte är hemma.
Nu är det en tik som landar på ca 45 kilo vi pratar om så det är ingen hane på 70-100kilo som ska användas enbart för vakt och slita itu tjuven.
Men kul att du nämnde uppdrag granskning, ska kika på det och se vilken insikt det kan ge.
Jag tar till mig allt ni säger även om det kanske inte ser ut så.. det är ju fortfarande i funderingsstadiet så att säga..
Ja se om du hittar det programmet innan du bestämmer dig. Kan absolut inget om hundar. Är däremot hundrädd varför just Ovtjarkan etsat sig fast i mitt minne. Vill minnas att de intervjuade hundexperter som avrådde alla från att skaffa en sådan hund, de talade också med en kvinna som haft sin hund i många år problemfritt varefter hunden en dag plötsligt och utan förvarning anföll och nästan dödade henne.
Så sant, det är väldigt sällan hunden det är fel på, men fel ägare kan förstöra vilken hund som helst.Forlowt skrev:
Om jag inte missminner mig så är det för övrigt Golden som leder statistiken att dra blod från folk
Tillbringar en del tid i brukshundsklubben där vi bor och ser ofta så kallade svåra eller farliga hundar bete sig exemplariskt.
Vissa individer och raser är mer krävande än andra, vissa individer och raser har mjuk mentalitet och andra hård.
Vår äldsta papillon hade en stafordshiere pitbull terrier som bästa polare på agilityn t.ex.
"Jag är inte en vanlig idiot, jag är en hund idiot"
//Jante
Forlowt skrev:Men absolut kan en hund bli obehaglig ifall den fostras att bli det.
Forlowt skrev:Men absolut kan en hund bli obehaglig ifall den fostras att bli det.
Du kan absolut inte göra såna jämföra Ovtjarka med andra raser som du gör.
Ovtjarka Är en helt annan typ av ras som har vakt i sig och så vidare
Den rasen kräver extremt strikt uppfostran och stadig hand från alla ägare till den den kommer välja en flockledare och det är väldigt tufft att få den och ha 2 ledare, det går absolut men tufft . Den kräver Väldigt säkra och erfarna ägare. Du måste konstant jobba med den i väldigt mycket olika miljöer och med andra hundar och människor runt sig för att träna den socialt. Den är inte riktigt den hund du lätt kan ha med dig och klappa och hålla på med som du vill då den är framavlad för att vara en självständig misstänksam hund. Man måste verkligen ha väldigt gott om tid för den med . Då menar jag inte som en del gnäller om att man inte kan jobba och ha hund och så vidare det går oftast att lösa det med jobb och hund utan jag menar att jobba med hunden. Du måste kort och gott vara hård helt säker och styra hunden med stadig hand. Få besök av släkt och vänner kan bli problem då hunden är extremt misstänksam och Vaktig av sig lika så barn är inte lätt att ha när man har en sån hund . Så mitt råd till er är titta efter en annan typ av ras som är enklare att ha och göra med. hoppas inte jag förstör dina hund drömmar nu. Du frågade jag svarade finns för många hundar som blir klassade som farliga och dumma på grund av att Ägare inte klarar sitt jobb som ledare.
Det har man hört om andra hundar också.. tillhör nog mer ovanligheterna än koppling just till denna rasen skulle jag tro.S Skandiamannen skrev:Ja se om du hittar det programmet innan du bestämmer dig. Kan absolut inget om hundar. Är däremot hundrädd varför just Ovtjarkan etsat sig fast i mitt minne. Vill minnas att de intervjuade hundexperter som avrådde alla från att skaffa en sådan hund, de talade också med en kvinna som haft sin hund i många år problemfritt varefter hunden en dag plötsligt och utan förvarning anföll och nästan dödade henne.
Jag minns också ett rykte kring golden..Jante skrev:Så sant, det är väldigt sällan hunden det är fel på, men fel ägare kan förstöra vilken hund som helst.
Om jag inte missminner mig så är det för övrigt Golden som leder statistiken att dra blod från folk
Tillbringar en del tid i brukshundsklubben där vi bor och ser ofta så kallade svåra eller farliga hundar bete sig exemplariskt.
Vissa individer och raser är mer krävande än andra, vissa individer och raser har mjuk mentalitet och andra hård.
Vår äldsta papillon hade en stafordshiere pitbull terrier som bästa polare på agilityn t.ex.
"Jag är inte en vanlig idiot, jag är en hund idiot"
//Jante
Min fars rottweiler kan jag ju tillägga leker väldigt hårt, kan ibland bita så fingrar domnar i 2 dagar haha. Men jag kan alltid säga ifrån så är leken slut. Det sker alltid på mina villkor.
Har en vän vara föräldrar hade otvjarka i sitt hemland (Bosnien) han tycker som är underbara hundar och han hade inga problem med folk som kom och hälsa på .. hunden gick undan och hade noll intresse av andra folk än just sin familj.
Så man får vara noga med att berätta hur folk ska bete sig vid besök.. vilket kan vara en riktig pain in the a**.
Dom säger rottweiler är en svår ras frågan är om /hur mycket svårare en alabai är då.
Enligt uppfödaren går han mer över till alabai på grund av att dom är mer lätthanterliga och han skulle aldrig sälja en alabai till en barn familj om inte det va bra hundar är hans egna ord iaf.
Att min frus släkt kommer till oss en till två gånger om året kan vara lite knivigt säger han men vi har tänkt ha hundgård på tomten så man kan stoppa undan henne i värsta fall.
Många av dessa hundar går på kedja hela livet så det är inte konstigt att dom får ett konstigt psyke då...
Väljer man en valp är det en super viktig tid nu att träffa folk och vara iväg med henne så mycket det bara går..
Hittade detta här ang uppdrag granskning.
"Tyvärr så var det programmet lite vinklat. Inga av hundarna som visades, förutom den från vaktbolaget, var renrasiga Ovcharkor. Klubben fick heller inte medverka i programmet i den dikussion som efter.
Inför programmet var Uppdrag Granskning inbjudna till uppfödare både i Sverige och Norge, men de var bara ute och litade efter aggresiva hundar, så det blev inget besök någonstans hos de uppfödare som är registrerade i SKK och NKK"
Taget från http://www.ovcharkaklubben.se/?page_id=105
K Krille_90_ skrev:Du kan absolut inte göra såna jämföra Ovtjarka med andra raser som du gör.
Ovtjarka Är en helt annan typ av ras som har vakt i sig och så vidare
Den rasen kräver extremt strikt uppfostran och stadig hand från alla ägare till den den kommer välja en flockledare och det är väldigt tufft att få den och ha 2 ledare, det går absolut men tufft . Den kräver Väldigt säkra och erfarna ägare. Du måste konstant jobba med den i väldigt mycket olika miljöer och med andra hundar och människor runt sig för att träna den socialt. Den är inte riktigt den hund du lätt kan ha med dig och klappa och hålla på med som du vill då den är framavlad för att vara en självständig misstänksam hund. Man måste verkligen ha väldigt gott om tid för den med . Då menar jag inte som en del gnäller om att man inte kan jobba och ha hund och så vidare det går oftast att lösa det med jobb och hund utan jag menar att jobba med hunden. Du måste kort och gott vara hård helt säker och styra hunden med stadig hand. Få besök av släkt och vänner kan bli problem då hunden är extremt misstänksam och Vaktig av sig lika så barn är inte lätt att ha när man har en sån hund . Så mitt råd till er är titta efter en annan typ av ras som är enklare att ha och göra med. hoppas inte jag förstör dina hund drömmar nu. Du frågade jag svarade finns för många hundar som blir klassade som farliga och dumma på grund av att Ägare inte klarar sitt jobb som ledare.
Talar du av erfarenhet nu ?
För jag har läst massor om att det är en utmärkt familjehund.
Forlowt skrev:
Jag har inte ägt en själv men har en vän som har en . Och har varit med med den en hel del. Så ja jag talar av erfarenhet. Den skyddar sin flock och så. Det var just ett av problemen inga andra barn kunde leka med deras ungar för den skyddade dem så fort barnen lekte och jagade varandra blev det problem . Plus att den fodrar hundvana ägare.
Okej ja, det har jag förutspått som ett problem...K Krille_90_ skrev:Jag har inte ägt en själv men har en vän som har en . Och har varit med med den en hel del. Så ja jag talar av erfarenhet. Den skyddar sin flock och så. Det var just ett av problemen inga andra barn kunde leka med deras ungar för den skyddade dem så fort barnen lekte och jagade varandra blev det problem . Plus att den fodrar hundvana ägare.
Hmm ja
Det lutar åt att skaffa en annan ras...
Fan då, dom är väldigt fina att titta på tycker jag
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 678 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 678 inlägg
Jag har ingen personlig erfarenhet av just den rasen, men jag har två bekanta med mycket stor erfarenhet av "krävande" hundar (båda har haft egen kennel under många år). De skulle aldrig i livet rekommendera en ovtjarka (de har träffat rasen). De uppfattade den som opålitlig, ungefär som i exemplet ovan med någon som hade haft hunden problemfritt en lång tid för att helt plötsligt bli attackerade. Båda personerna föredrog exempelvis Rotweiler, som kräver att man jobbar med hunden, men som då fungerar utmärkt.
Om jag får föreslå ett alternativ så alternativ så gillar jag Hovawart. Det krävs även här att man jobbar med hunden, men gör man det så får man en fantastisk hund. Jag har själv inte den tid som behövs, men skulle jag ha det skulle det nog blivit en sådan hund för min del. OBS! Jobba med hunden är inte bara att ta ut den på promenader etc, utan verkligen att den får jobba.
Om jag får föreslå ett alternativ så alternativ så gillar jag Hovawart. Det krävs även här att man jobbar med hunden, men gör man det så får man en fantastisk hund. Jag har själv inte den tid som behövs, men skulle jag ha det skulle det nog blivit en sådan hund för min del. OBS! Jobba med hunden är inte bara att ta ut den på promenader etc, utan verkligen att den får jobba.
Bästa svaret
det är en fantastiskt fin hund. men det finns svårigheter med dem och båda hund och ägare måste ha det bra. Men som sagt ta du kontakt med kennel och folk som har dessa hundar och prata med dem dem kan mycket mer än jag om dessa.Forlowt skrev:
Du ska ha stort creed för att du ta reda på fakta och söker info och kollar upp raser det visar att du har bra förståelse och förutsättningar att bli en bra hundägare . Alldeles för många som bara skaffar hund för att den är söt utan att kolla vad som är typiskt för rasen och om den typen av hund passar dem. det finns väldigt många olika raser du hittar nog en bra för dig ska du se livet ändras med åren du kanske kan skaffa din drömmhund i framtiden och så tills dess blir erfarnare hundägare
Vill du ha en träningsvillig familjehund som även blir en respektingivande och vaken vakthund kan jag rekommendera Riesenschnauzer. Inte heller en helt enkel hund men betydligt säkrare än en alabai. Är man hundvan och villig att jobba med den är den helt underbar. Fäller lite gör den också.
Klart ni ska ha hund!
Klart ni ska ha hund!
Valparna är fruktansvärt sötaK Krille_90_ skrev:det är en fantastiskt fin hund. men det finns svårigheter med dem och båda hund och ägare måste ha det bra. Men som sagt ta du kontakt med kennel och folk som har dessa hundar och prata med dem dem kan mycket mer än jag om dessa.
Du ska ha stort creed för att du ta reda på fakta och söker info och kollar upp raser det visar att du har bra förståelse och förutsättningar att bli en bra hundägare . Alldeles för många som bara skaffar hund för att den är söt utan att kolla vad som är typiskt för rasen och om den typen av hund passar dem. det finns väldigt många olika raser du hittar nog en bra för dig ska du se livet ändras med åren du kanske kan skaffa din drömmhund i framtiden och så tills dess blir erfarnare hundägare
Har pratat med uppfödaren, träffat valpar och föräldrar.
Mamman fick att klappa men inte pappan lite varningsklocka kanske men som han sa.. dessa hundar är tjänst och avsocialicerade.
Enligt honom passar den bra som familjehund men han understryker det där med folk som inte hälsar på ofta, då kan det vara en god idé att man kan stoppa undan henne...
Det får jag absolut kolla upp!T ToRy skrev:Vill du ha en träningsvillig familjehund som även blir en respektingivande och vaken vakthund kan jag rekommendera Riesenschnauzer. Inte heller en helt enkel hund men betydligt säkrare än en alabai. Är man hundvan och villig att jobba med den är den helt underbar. Fäller lite gör den också.
Klart ni ska ha hund!
En annan hund min fru kan tänka sig är leonberger, någon som kikat på en sådan ?
Forlowt skrev:Valparna är fruktansvärt söta
Har pratat med uppfödaren, träffat valpar och föräldrar.
Mamman fick att klappa men inte pappan lite varningsklocka kanske men som han sa.. dessa hundar är tjänst och avsocialicerade.
Enligt honom passar den bra som familjehund men han understryker det där med folk som inte hälsar på ofta, då kan det vara en god idé att man kan stoppa undan henne...
Det får jag absolut kolla upp!
En annan hund min fru kan tänka sig är leonberger, någon som kikat på en sådan ?
dem försökte att sätta hunden i hundgård när ungarna skulle leka med kompisar men detta funkade inte då hunden blev så enormt uppstressad när den hörde dem och inte kunde ta sig till dem så den fick rena rama utbrottet i hundgården .
Väldigt skyddande mot sin familj på gott och ont.
Leonberger har jag inga erfarenheter av
Vet bara att dem använd för livräddning i vatten . dem bjässarna älskar vatten som min golden också gör
Det är inte lätt med hund, jag tänker på det här med barn.. det är fantastiskt att växa upp med en hund som barn, men samtidigt är det ett riskmomemt med kompisar osv, hur hanterar man det? Min svärmor hade en väluppfostrad schäfer som markerade på fruns kompis när de var runt 11-12 år, felet var helt och hållet ungens som sprang mot en kopplad hund, vet inte exakt vad hon gjorde men..