Vi har problem med att avfrostningsvatten kommer ut på golvet framför kylskåpet. Vattnet kommer från tömningshålet som verkar vara igensatt. Jag har först rengjort med tops och sedan försökt att komma åt ännu längre in med ett buntband. Därefter har jag hällt lite vatten i avfrostningshålet, men det rinner inte igenom. Vad kan då vara fel? Har jag inte rensat ordentligt eller kan behållaren, som enligt manualen skall finnas på baksidan av kylskåpet, vara full?

När jag rengjorde med tops fick jag ut en massa gråsvart skit. Men det är svårt/omöjligt att se in i det lilla hålet så hur skall man egentligen veta om det är helt rengjort eller ej?

Tack för tips

En hand håller en tops med smuts framför ett igensatt avfrostninghål i kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får testa med nåt längre än topsen. Jag brukar köra med en gardinfjäder då och då, men det är säkert skillnad på hur rakt röret går på olika modeller. Annars får du dra fram kylen så du kommer åt från båda hållen.

Tack för tipsen! Jag testade med kabel istället för buntband. Men det är som en vägg bakom, så man kommer inte så långt innan kabeln glider åt sidan. Jag har försökt att dra den fram och tillbaka och åt olika sidor, men tycker ändå att det är svårt att veta om det är rengjort eller ej... För häller jag på vatten så fylls väl behållaren på baksidan och då lär det ju rinna över oavsett om det är igensatt eller ej?

Dra ut kylen så att du ser behållaren som sitter ovanpå kompressorn. Oftast kan du komma åt röret även från den sidan. Normalt är betållaren ca 30cm över golvet så du kan räkna ut hur långt rör du har. Du ska kunna se att det rinner ut vatten när du provhäller inne i skåpet.

Piprensare kan också vara en bra grej att testa eller en draglina för att dra kabel i elrör.

A
ta en slang och håll emot hålet och blås till utav bara s****n
eller ångtvätten vilket är bäst

electroluxaren skrev:
ta en slang och håll emot hålet och blås till utav bara s****n
eller ångtvätten vilket är bäst
....men det går oxå med sug. Glöm inte att skölja munnen efteråt bara.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Piprensare

Utrangerad växel- eller bromswire till cykeln.

A
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
....men det går oxå med sug. Glöm inte att skölja munnen efteråt bara.
Ingen minns en fegis

A
M magnu skrev:
Utrangerad växel- eller bromswire till cykeln.[/QUOTE om man använder slike ting är man ute och cyklar.

Om det kommer vatten i skålen på baksidan är röret rensat, vattnet i skålen dunstar bort när kompressorn går

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.