1 736 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Balkong / carport
Tänkte bygga en carport med balkong ovanpå.
Kommer förankras i bef hus på långsidan.
Storlek 6x3m
Första frågan är vilken dimension behövs på reglarna ut från huset som kommer få 3m spännvidd
45x195 funkar det och då även i vanligt tryckt virke som jag väl bör använda då det inte blir tak över balkongen
Kommer förankras i bef hus på långsidan.
Storlek 6x3m
Första frågan är vilken dimension behövs på reglarna ut från huset som kommer få 3m spännvidd
45x195 funkar det och då även i vanligt tryckt virke som jag väl bör använda då det inte blir tak över balkongen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du behöver 45x220 C 24 om de ligger med 600 mm c/c avstånd. Kraven på balkonger är högre än på vanliga bjälklag, dessutom är det utomhus i oskyddat läge (= klimatklass 3).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Självklart, i varje fall i de grövre dimensionerna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, med c/c 400 funkar 45x195 C 24.
4 eller 5 stolpar på andra långsidan med samma dimension som de tvärgående vilar på.
Vad är enklast / bäst vid husväggen, skruva en regel som golvreglarna ställs på eller fästa dom med balkskor?
Känns väl som att ställa är både bäst billigast och enklast?
Vad är enklast / bäst vid husväggen, skruva en regel som golvreglarna ställs på eller fästa dom med balkskor?
Känns väl som att ställa är både bäst billigast och enklast?
Hur gick det för dig? Jag håller på att bygga något liknande och har funderingar kring dimensionerna. Har du någon skiss?nino skrev:
Liknande trådar
-
Insynsskydd till carport
Utbyggnad och tillbyggnad -
Carport med balkong
Altan & Uteplats -
Carporten som byttes ut, fick ett förråd och sedan balkong
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Balkong med droppfri carport under
Byggmaterial & Byggteknik -
Balkong kombinerat med carport
Altan & Uteplats