9 352 läst · 49 svar
9k läst
49 svar
Hur behandlar man obehandlad stålbalk så den blir rostfri?!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 539 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 539 inlägg
Tyvärr, ja. Varför tror du man rostskyddar balkar på bilar inifrån trots att de är betydligt mer slutna än din balk?kristofer12345 skrev:
Edit: Detta är en komplex fråga. Idag har man öppningar i balkar för att släppa ut kondens och fukt eftersom det är sämre att stänga inne vatten som alltid tar sig in, men du måste fortfarande ha ett rostskydd på insidan, t ex vax. Järn rostar ofelbart i fuktig miljö utomhus om det är obehandlat.
För att de inte står stilla fastmonterade och utsätts för vägsalt och vattenstänk, vatten tar sig alltid in i bilar. En så grov järnbalk rostar inte av pga avsaknad av rostskydd på insidan.MultiMan skrev:
Ok frågan är hur lång tid det tar för en obehandlad balk o börja rosta..1 år eller 10...köpte ett test av samma balk kortare längd på hornbach , står ej att den skulle vara behandlad så antar den ej är . O så står det för ute o inne..så ja ingen aning
Hej
Jag hade målat med ett rejält lager med hammarlack, eller någon typ kallgalvnings färg. Insidan gör du genom att täppa till ena ändan och hälla i färg i andra och sedan ”skvimpa” runt så hela insidan blir täckt Se bara till att tvätta av den ordentligt innan du målar. De järnbitar jag köpt på Hornbasch och liknande ställen har varit inoljade i någon form av olja antagligen för att inte rosta i butikshyllan.
Jag hade målat med ett rejält lager med hammarlack, eller någon typ kallgalvnings färg. Insidan gör du genom att täppa till ena ändan och hälla i färg i andra och sedan ”skvimpa” runt så hela insidan blir täckt Se bara till att tvätta av den ordentligt innan du målar. De järnbitar jag köpt på Hornbasch och liknande ställen har varit inoljade i någon form av olja antagligen för att inte rosta i butikshyllan.
Pumpa den full med underredsmassa?
Ja jag har märkt det , sjukt oljigaHerr hatt skrev:Hej
Den kommer inte att rosta sönder inifrån om man kan svetsa den så att den blir lufttät rosten behöver fukt och syre för att utvecklas.
Rost bildas när metallen järn kommer i kontakt med fuktig luft eller vatten. För att järnet ska rosta krävs också att det finns syrgas närvarande (i luften eller löst i vattnet). I naturen finns inte järnet som metall utan det finns bara i olika malmer.
Rost bildas när metallen järn kommer i kontakt med fuktig luft eller vatten. För att järnet ska rosta krävs också att det finns syrgas närvarande (i luften eller löst i vattnet). I naturen finns inte järnet som metall utan det finns bara i olika malmer.
Om du inte har möjlighet att varmgalva eller måla med 2k färg så måla utsidan med POR 15, sjukt bra färg för att vara 1k, betydligt bättre än hammarlack. Malms motor säljer den typen av färg.
Insidan borde något invändigt rostskydd för tröskellådor fixa. T.o.m biltema har nog något som funkar.
Insidan borde något invändigt rostskydd för tröskellådor fixa. T.o.m biltema har nog något som funkar.
Självbyggare
· Göteborg
· 127 inlägg
Man kan också galva först och sedan lacka på det, men man måste då säga till vid galvningen att den sedan ska lackas, så förvarar de den inomhus torrt. Lacka sedan isf direkt inom några dagar. Bara pulverlack håller inte lika länge, speciellt inte om det blir en repa eller slagskada i lacken under montaget eller senare...Violina skrev: