Kalle tolv, jag har läst dina inlägg och kommit fram till att du oftast har rätt.
Här är några plintfrågor om du känner för att svara:

Hur högt är det lämpligt att ha lägsta plinten?

Hur har ni gjort runt husets nedre kant med mellanrummet som blir? (hittade inget kort på din hemsida).

Hur gör ni med snö & dylikt som blåser in under huset?

Hur tjock bör husbotten vara, jag antar att den behöver bli högre än om man bygger på platta?

Tack på förhand!!

TMF

Det är tamejsjutton så man rodnar. Eller rättare sagt, jag kanske hade blivit generad om jag inte varit så självupptagen.  ;) Tack iallafall.  :)

Lägsta plinten? Egentligen så högt som möjligt. Det ska vara så man kan åla under, åtminstone. Våra lägsta plintar är runt 40 cm mellan mark och hus, men eftersom det sluttar under så kommer man åt bättre inifrån. Ju mer luftväxling desto bättre.

Vi har inte gjort nånting ännu. På norrsidan har vi de längsta plintarna, det är 120-130 cm mellan mark och hus där. Där kommer vi att sätta buskar i vår. På de andra sidorna är det antingen altan eller ganska lågt mot mark, så där gör vi ingenting.

Snö som blåser in? Det får ligga, det spelar ingen roll. När det smälter rinner det ut, för övrigt är det väldränerat så det är ingen fara.

Det är svårt att jämföra med platta. Plattan består ju idag av 200mm isolering som standard + ca 100mm betong. Vårt träbjälklag består av 250 mm regelverk med isolering. Regeln där ar naturligtvis så mycket som möjligt. Vi har enkelreglar vilket är stadigt men som tyvärr utgör en köldbrygga. Jag tror att en bra lösning för ett plintbygge är att köra 220mm plus 70mm korsade reglar underst. Då bör det bli minimala värmeförluster neråt. Å andra sidan har vi inte speciellt höga uppvärmningskostnader så det kanske är överkurs. Men trots allt är det så att den sparade kronan i uppvärmning är den bästa kronan.

Tack!

(Tanten oroar sig för att det ska bli kallt på golvet.).

Respekt.

TMF

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.