Dubbelfel! Både sensor paket och kabelbrott. Nu funkar det igen
 
Klippbladsmotor.

Hej hej. Någon som har koll på om det finns att köpa ny? Min började gå trögt och låta högt och nu står det bara "Blade disc stuck" när den ska starta.

//Ronnie
 
Ronnie Östling Ronnie Östling skrev:
Klippbladsmotor.

Hej hej. Någon som har koll på om det finns att köpa ny? Min började gå trögt och låta högt och nu står det bara "Blade disc stuck" när den ska starta.

//Ronnie
Verka va svårt att hitta. Jag behövde också en nyligen. Hitta en trasig robot som jag tog motorn ifrån och min gamla motor ligger i sär plockad. Ska montera två nya lager. Sen e den som ny igen. Så det går laga de själv om man vill
 
Tack för svar. Jo jag plockade bort motorn och kollade men sista skruven på fick jag inte loss men kanske ska göra ett nytt försök.
 
Lite uppdatering.

Hade ju råkat skruva en skruv igenom kabeln som går till bladmotorn, så det blir till att försöka löda ihop dom och se om det blir bättre.
 
Såg även nu att en del på kretskortet ser bränt ut.
Bränt kretskort med synliga skador och missfärgningar på vissa komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns mer som att jag får köpa en helt ny robot för jag antar att det där är svårt att laga själv?
 
  • Gilla
Magnuskarr
  • Laddar…
Är det någon som vet vad skillnaden blir om jag uppdatera min 792 ifrån 2.82 till 5.24
 
Det här är vad som står i changelog för 5.24 och 5.25, versionen innan (5.21) har ingen changelog men vad jag kan se så borde den släppts ganska snart efter 2.82 så det kanske bara var en ändring av versionsnumret från 2.x till 5.x.

Version 5.25
Release Date
2020-05-05

Changelog
Improved Lift/Trap sensor behavior on L series

Version 5.24

Release Date
2020-04-14

Changelog
Fixed Landroid L accelerations.
Fixed M Models back distance (when lift/trap)
Fixed menù settings are distance was limited to 255 m
 
Ronnie Östling Ronnie Östling skrev:
Såg även nu att en del på kretskortet ser bränt ut.
[bild] Känns mer som att jag får köpa en helt ny robot för jag antar att det där är svårt att laga själv?
Är det avbränt eller bara smuts? Har en kompis som hade ett liknande problem där det var smuts/klet som han regjorde och sen gick klipparen som den skulle igen.
MVH
 
T Trutte skrev:
Är det avbränt eller bara smuts? Har en kompis som hade ett liknande problem där det var smuts/klet som han regjorde och sen gick klipparen som den skulle igen.
MVH
Ska kolla upp det mer noggrant sen, bara antog att det va bränt.
Så tack för tipset.
 
Ronnie Östling Ronnie Östling skrev:
Såg även nu att en del på kretskortet ser bränt ut.
[bild] Känns mer som att jag får köpa en helt ny robot för jag antar att det där är svårt att laga själv?
Hej!
Jag hade samma problem.
Bytte ut Transistorn (Kortslutning mellan alla benen), Resistorn R194 (Min var bränd) samt 2st R100 motstånd (dom längst till höger i bild)
 
  • Gilla
JohnGunnar Sebastian
  • Laddar…
D dl_4711 skrev:
Ifall det är fler som inte tycker det är så snyggt att ha plankor runt/på studsmattebenen för att förhindra att roboten fastnar eller kör sönder sina klippaggregat så kanske det här kan vara lite inspiration:
[bild]
Snyggt :)

Vad är det för nät?
Något målnät?
Var köper man det?
Var det svårt att få det att sitta uppe? Ser ut som att det borde kunna glida ned, eller?
 
Ser ut som grönt gunnebostängsel i metall?

Tycker att om ni hittat en plats där studsmattan alltid kommer stå, så gräv ner benen under marken så kan klipparen köra det mesta gräset och endast småtrimmning runt benen behövs Studsmatta med blå kant och säkerhetsnät, placerad på gräs med synliga ben ovan jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Har precis köpt en 793e.1 vilket jag tolkar som en årsmodell 2016, korrekt?

köpte den av en som fick med den i husköp. Får inte tag i senaste FW pga första ägaren har registrerat denna..

hittade ett tyskt forum men hur vet jag vilka FW som passar min 793e.1?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.