Har hört att det är jättevanligt att folk gömmer värdesaker i frysen när de reser bort, det har nog även tjuvarna hört.  :surprised: ;D

Inger.P. skrev:
[quote author=yonna link=1133130436/0#24 date=1133335530][quote author=Inger.P. link=1133130436/0#23 date=1133332504]  
en ev. larmsiren inte får höras utomhus (endast inne i huset). Detta för att grannar inte ska lockas att ingripa och därmed riskera att bli skadade av tjuvarna...  
Är detta någon ny bestämmelse? Verkar inte vara riktigt.[/quote]

Jag vet faktiskt inte. Förhoppningsvis kan någon som är "med larm" svara på frågan (jag är själv väldigt nyfiken på svaret).
Jag har hört detta om placeringen av sirenerna genom någon som köpt larm.
[/quote]

Securitas monterade larm här för några år sedan och då sades att dom i regel inte monterar utvändig siren i tättbebyggt område (för grannarnas bästa), jag har kanske 150 meter till grannen och det tyckte dom var helt ok för att ha utvändig siren.

Det där med "rådigt infrpande" får man väl hoppas att grannarna har vett själv att låta bli. Själv har jag vid två tillfällen varit i "infripande läge" första gången ingrep jag och förhindrade ett rån i tunnebanevagnen, var livrädd. Andra gången valde jag att inte ingripa, en kille och en tjej bråkade utanför jobbet när jag var på väg till min bil, hon försökte komma loss, jag hade bråttom och visste att andra hade ringt polisen, 10 sekunder efter att jag bestämt mig för att inte hjälpa henne så small ett skott, jag var 5 meter ifrån, tittar på killen som då plötsligt hade en pistol i handen vänd mot mig, tjejen låg orörlig på marken (hade blivit skjuten i huvudet, men överlevde). Killen begick självmord någon minut senare.

Tänker ganska ofta på om det var ett sjätte sinne som fick mig att inte ingripa eller om det verkligen bara var att jag hade bråttom, detta hände i början på 90- talet. Idag tror jag inte jag skulle ingripa med mindre än om det gällde att rädda min egen familj.

Calle Anka,

din historia låter inte allt för kul. Själv har man löst det med ett larmpaket från Trygga hem med fet inomhussirén, komplettrerat med en teleskop-batong som ligger tryggt i sängbordet ;) och väntar på att få användas..

Men givetvis så är ju ett larm som fungerar en bra början, dekalerna kan ju ha en avskräckande effekt, åtminstone om de rekognocerar i ett område så kanske de tar ett hus utan?

Jag hade fört batongen på hatthyllan, man läser ju om folk som ringer på dörren och sen när man låser upp så stormar de in och gör en massa skit.. Men nu liger den som sagt var i sängbordet :cool:

Inger.P. skrev:
[quote author=Haagbard link=1133130436/30#42 date=1133491388]
Securitas monterade larm här för några år sedan och då sades att dom i regel inte monterar utvändig siren i tättbebyggt område (för grannarnas bästa), jag har kanske 150 meter till grannen och det tyckte dom var helt ok för att ha utvändig siren.
Så du fick en utvändig sirén?
Menade han att "kriteriet" för att få en utvändig sirén berodde på avståndet till grannhusen?
Sa han ingenting om risken för grannarna - och deras barn - vid ev. nyfikenhet och "rådiga" ingripande?
[/quote]

Ja mot typ 1500 kr + 5 kr/mån eller något fick jag den uppmonterad då den inte ingår i något baspaket, inget sades om riskerna för granna vid deras ev. ingripande........bara riskerna att reta grannar vid ev. falsklarm.

I mitt fall med 150 meter till grannen och cykelbana i tomtgränsen tyckte dom siren var ett bra val, däremot vad jag förstod så monterade dom det i princip aldrig i villakvarter.....vilket jag förstår då mitt larm vid ett tillfälle tutat någon timma efter att blivit sönderslaget av åskan.

Inger.P. skrev:
- att inhandla några askräckande "varning för hunden-dekaler". Jag tror nog att de har mer avskräckande effekt på en påtänd tjuv än vad en larmdekal har. Dessutom är de ju billigare ;)
:cool: Min dotter har en fräck dekal:

Denna lägenhet bevakas av en aids-smittad Pitbull.

Hitills har den funkat. :)

Hundar kan inte smittas av HIV-virus....... ;D ;D

Calle Anka skrev:
Hundar kan inte smittas av HIV-virus....... ;D ;D
>:( Det vet inte tjuvarna. ;D

Ingen större avskräckande effekt med att man har hund. Ev. inbrottstjuv slår/skjuterihjäl ev. hund alt. bussar sin pitbull på den lilla stackars familjehund man har hemma. Nä, låt istället hedligt folk (dvs = folk med viss minimum taxerad inkomst)få ha vapen för eget skydd så länge som vi håller gränserna öppna för den organiserade brottsligheten från öst (Polen, Ryssland mfl som organiserar stöldresor till Sverige)..

norren skrev:
Ingen större avskräckande effekt med att man har hund. Ev. inbrottstjuv slår/skjuterihjäl ev. hund alt. bussar sin pitbull på den lilla stackars familjehund  man har hemma. Nä, låt istället hedligt folk (dvs = folk med viss minimum taxerad inkomst)få ha vapen för eget skydd så länge som vi håller gränserna öppna för den organiserade brottsligheten från öst (Polen, Ryssland mfl som organiserar stöldresor till Sverige)..
:surprised: Jag hoppas du skojar med oss!
::) Vad har den taxerade inkomsten med vapeninnehav att göra? :-/

Vi är inne i slutskedet av vårt nybygge, och det har aldrig varit ngn disk. om vi ska ha larm eller inte. Vi kollade upp med Securitas, men det blir alldeles för dyrt. Vi har närmsta station inne i Kristianstad, och vi har ca två mil dit. Visst, dom är ute ocj kör, men inte ute på landet. Det skulle ta dom ca 15-20 min att ta sig ut till oss. Om larmet tjuter, så inte är tjuvarna kvar sen iaf.

Kollade även med en lokal el firma. Dom installerar ,på rek. av Länsförsäkringar,
ett larm som man sedan kan ansluta till räddningstjänsten för ca 800:-/år. Då ger man dom ett antal tfn nr att ringa. T ex till era grannar. Då vi har flera hus inom en km radie, så hinner dom dit snabbare än Securitas. Och dom har ju lika stor befogenhet som Sec. om jag fattat rätt.... ;)

Så det larmet lär det bli. Ett trådlöst larm installerat o klart för ca 11000:-
Med ett antal telenr för Räddningstjänsten att ringa om det händer ngt.

//Benny

norren skrev:
Ingen större avskräckande effekt med att man har hund. Ev. inbrottstjuv slår/skjuterihjäl ev. hund alt. bussar sin pitbull på den lilla stackars familjehund  man har hemma. Nä, låt istället hedligt folk (dvs = folk med viss minimum taxerad inkomst)få ha vapen för eget skydd så länge som vi håller gränserna öppna för den organiserade brottsligheten från öst (Polen, Ryssland mfl som organiserar stöldresor till Sverige)..

I länder där man har mycket vapen för personligt skydd, ex. USA så skjuts betydligt fler fruar, barn och andra legala husinnevånare än vad det skjuts tjuvar med legala vapen.

Baseballträ är fin fint , jag har 2.
Ett lite större aluminiumbeklätt och ett juniorträ som är mer behändigt.
Sticker dom in "snudan" i mitt hem skall man veta vad man gett sig in på.

Frågan är väl bara vem som får tag i tillhygget först, du eller tjuven.

Vapen är aldrig en lösning. Tricket måste vara att ta sig undan och i skydd. Det var ju någon gammal k-pistmästare i Kållered som för en massa år sen fick inbrott och tömde ett magasin  ner för trappan och träffade en tjuv. Dessutom laddade han om och sköt efter kumpanen och dennes bil. På samma tid som han ägnade åt att låsa upp vapenskåpet och montera vapnet kunde han flytt själv flera gånger om.

Håller däremot med om att larmkillarna med hembesöksförsäljning kör riktigt fult ibland! Har dessutom sett horribelt fula installationer då dom bara häftat fast ledningar, etc. Har nog delvis att göra med att dom enbart jobbar på ren provision.

Ett sätt att bli av med dom är ju att be dom lämna en offert med fast pris på:

Samtliga fönster, dörrar samt innerdörrar larmade med magnetkontakter. Dold kabeldraging.

Rörelsedäckare som dubblerar bevakningsområdena för intelligenta larm.

Glaskrossdäckare som är akustiska vid varje fönster.

Brandvarnare inkopplade med urskillningsprogrammering för matos.

Gasvarnare för spisen latent på med möjlighet att stänga av vid gasflaskebyte.

Dold kamerabevakning med internetgränssitt täckandes uteplatser, bilparkering, dörrar, samtliga utrymmen inomhus.

Motorlås på samtliga dörrar och garageportar.

Huset indelad i 8 sektorer som kan styras på ett användarvänligt sätt.

Samtliga sektioner skall kunna styras i tre nivåer.

Överfall- och sjukdomslarmknappar vid varje toalett, kök och sovrum.

Linjedäckare utomhus för att starta kamerorna.

Rökmaskin vid larm som skall fylla huset på tre sekunder, vara designmässigt smakfull och miljögodkänd.

GSM och 3G uppkoppling utöver fastlina.

Snygg design på manöverpaneler, brandvarnare och däckare.

Blixtljus, dolda sirener och integrerat med husets övriga belysning.

Garanterad inställelsetid med vite för väktare.

Fullständig dokumentation med tillverkare specifikationer, oberoende mätresultat samt ritningar.

Då har han att göra en 3-4 dagar med att rita upp allt för att få det att fungera. :)

Sen tackar man nej pga design, pris, leveranssäkerhet eller motsvarande.

Kör dom fult, kanske man kan svara med samma mynt! ;-) Han lär ju aldrig komma tillbaka!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.