Betong skrev:
Först: Sökfunktionen i det här forumet är värdelös. En känd sökmotor fungerar bättre men inte heller den hittar alla diskussioner om sticksågar i det här forumet.
Sökfunktionen kommer fortsätta att vara värdelös så länge YaBB-forumet används. Förändring är på gång.

Att använda Google funkar ofta mycket bra. Söker man på sticksågar får man 526 träffar men visst verkar det ibland som att inte allt är indexerat.

HEJ
Det blev en liten DeWalt 1400kr K-rauta Den kändes lättare o skönare att hålla i.
Hoppas att den funkar bra. Dom hadde en Bosch 85 variant ( 500 ? ) för samma pris.
Verkade identiska.
MVH

Dregen skrev:
Ska inhandla en sticksåg och om jag förstår rätt så är blå Bosch ett hett alternativ.
Tro det kan bli en Bosch 85:a. Har även kiket lite Hitachi´s stickis. Såg den fanns på verktygsboden för 1800, nån som har testat den?
Har kört Hitachin en hel del. Kanonmaskin. Bland det mest vibrationsfria jag varit med om. Man kan släppa maskinen under gång mitt i kapandet av en skiva och den står kvar...

Jaha, så ville jag ha lite kul i vintermörkret... Gick åstad och inhandlade limpan på K-Rauta för att laja lite. Hade väl inga större förväntningar då jag har en Makita 4341 sedan tidigare.

Tänkte att den kan vara billig och bra för att fulsåga snabbt och effektivt.

Ack, ack, ack... Det enda positiva är att den var billig. Fast egentligen finns det dom som är billigare och säkert bättre.

Vibrationer!!! Denna måste man antingen hålla med två händer eller så får man vållhålla den mot materialet för att den skall vara användbar. Den formligen studsar fram. Livsfarligt.

Bladbyte!!! Två insexskruvar. En håller framifrån och en håller från sidan, primitivt och tidsödande och gör att den spontana användningen av stickisen som flexibel såg försvinner totalt. Vem vill sitta två minuter för att vara säker på att bladet sitter; rakt, rätt och fast. Då skruvarna dras åt så nyper dom och jag vet inte om bladet verkligen sitter fast. Fick känslan att drar jag hårdare så går skruvarna av.

Spånblås!!! Finns inte. Är väldigt användbart om man sågar ovanifrån.

Effekt!!! Sägs vara 710W. Min Makita är på 720 och har inga problem att krypa på lägsta hastigheten genom 45mm furu med belastning. K-Rautas stannar? Den säga kunna klara 80mm i trä, fan trot. Skall testa så får ni veta om den gick hädan. Vad är det för vits att ha hastighetsreglering om man ändå inte kan använda den låga hastigheten. Man måste ju hålla den hårt för att den inte skall studsa och då blir det lätt att den belastas mer. K-Rautas funkar på högsta varv men då var det problem att hålla den stilla. Hastighetsregleringen är ofta av dålig konstruktion på billiga maskiner, det har jag sett tidigare hos skruvdragare och tigersågar av billiga märken. Denna stickis är inget undantag, den har ingen kraft alls på låga varv, man måste gasa helt för att få fram kraft.. Känns som om regleringen görs resistivt, dvs hastigheten fås låg men det finns ingen effekt av praktisk användning. Bra drag fås först när man sätter reglaget på nästan max, då blir det max eftersom man hör en brytare som kopplar förbi regleringen :(

Hållbarhet!!! Enkel hårdplast som lätt går sönder. Kabel i plast som är alldeles för kort. Makitan använder PC och PA plast som är i det närmaste oförstörbart, den har dessutom gummikabel som är metern längre.

Täthet!!! Det glappar något otroligt mellan pistong och växelhus. Skall tydligen vara så för att stödja pendel funktionen. Hur mycket spån/gips/damm kommer inte att krypa in där? Maskinen lär ju inte hålla längre iallafall. Makitan har gummitätning mellan pistong och växelhus.

Konstruktion!!! Den är bred som gör det svårt att hålla den med en hand. Mellanrummet mellan pistong och kant i växelhus blir noll med blad isatt. Det blir ett tydligt slitage på pistongen vid körning. Detta kommer efter bara ett par minuters körning. Plattan är gjuten i något tunt material och pallar inte att falla en meter eller två. Det plastskydd som sitter på plattan får man låta sitta där om man är rädd om materialet man sågar i.

Plattan går inte att justera för att såga nära en vägg. Med tanke på all luft i den tunna foten så fungerar nog dammsugarmunstycket bra som följer med, även om den inte sitter fast; plasten är för dålig och helt utan spänst.

Strömbrytaren är seg och låset är tveksamt, lossnar väldans lätt, för lätt.

Insex gäller för gering fast det ser jag inte som ett problem då jag inte särskilt ofta gerar med den, max en gång per månad.

Det bladstöd som finns fungerar endast som mothåll. Det är så glappt så det kan inte ge stöd i sidled. Säkert 2mm i spel från sida till sida. Då kan man m.a.o. glömma sågning där bladet måste gå rakt eftersom så fort man sätter press på bladet så vandrar det.

Faktum är att jag skulle inte ens sätta denna i ett bord upp och ner då det finns risk för att bordet skakar sönder. Och skakar inte bordet sönder så är det tveksamt om den håller i det läget med tanke på den otätade pistongen in i växelhuset.

Lägger man på runt tusenlappen för att få en GST85 så är det värt vartenda korvöre. Lägger man bara på 200 så får man en B&D som garanterat presterar bättre även om det smärtar mig att säga så.

Jag har också hitachin, är hittils nöjd med den men har bara använt den några timmar än så länge. Första rejäla prövning blir till sommaren när det ska byggas gäststuga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.