Hej,
För ett tag sen så la vi marksten på uppfarten och upp mot huset. Vissa partier blev mot gräsmattan. Det tråkiga nu är att markstenen ut mot gräsmattan har dels vinklat sig ner mot mattan men även dragit sig lite utåt vilket gjort att det blivit glipor på resterande stenar. Antingen var det inte riktigt packat med bärlagret eller stenmjölet, men det är inte gjutet något i ytterkant. Har googlat utan speciellt många träffar.
Så med det tänkte jag lyfta bort och göra om, vad är bäst att göra längst ut mot gräsmattan som ska liva med markstenen ?
1. Gjuta på något sätt (behövs det inte armering isåfall ?)
2. Stålkanter som man slår ner
3. Annan bra idé
Tacksam för råd
För ett tag sen så la vi marksten på uppfarten och upp mot huset. Vissa partier blev mot gräsmattan. Det tråkiga nu är att markstenen ut mot gräsmattan har dels vinklat sig ner mot mattan men även dragit sig lite utåt vilket gjort att det blivit glipor på resterande stenar. Antingen var det inte riktigt packat med bärlagret eller stenmjölet, men det är inte gjutet något i ytterkant. Har googlat utan speciellt många träffar.
Så med det tänkte jag lyfta bort och göra om, vad är bäst att göra längst ut mot gräsmattan som ska liva med markstenen ?
1. Gjuta på något sätt (behövs det inte armering isåfall ?)
2. Stålkanter som man slår ner
3. Annan bra idé
Tacksam för råd
Är inte riktigt med på vad du menar. Kanske hade varit enklare om jag hade postat lite bilder, så här kommer några .harry73 skrev:
Kantstenen har dragit sig ner mot gräsmattan och lutar nedåt, kanske svårt att se vinkeln på bilderna. Men nu blir det stora glipor och så växer ogräs och mossa i fogarna. Hade sen starten för 5år sen Flexibel Hårdfog men det har spruckigt då det blivit större glipor nu.
Spontant känns det som att just stenmjölet/packningen inte nått hela vägen ut.
Sen växer och rör sig jorden vid gräset som påverkar plattorna. Har i en egen tråd diskutera lite av detta där plattorna sjunker/gräset höjer sig över.
Sen växer och rör sig jorden vid gräset som påverkar plattorna. Har i en egen tråd diskutera lite av detta där plattorna sjunker/gräset höjer sig över.
Nu är det lite svårt att se vad det är för sten som du använder som kantsten.
Med kantsten menar jag i alla fall en sten som står på kant och sätts i material med bra bärighet med lite fyll av bra material bakom kantstenen (under gräset alltså) eventuellt kan man sätta stenen i markbetong.
För enkla gångar, behöver man knappast ha ett riktigt kantsten, det kan räcka med dina vanliga markstenar som man sätter på kant, eller lite tjockare stenar eller block som du kanske använde? Frågan är då varför de satt se som de gjorde. Har du åkgräsklippare som kör över kanten eller kör du där med bilen ibland?
Med kantsten menar jag i alla fall en sten som står på kant och sätts i material med bra bärighet med lite fyll av bra material bakom kantstenen (under gräset alltså) eventuellt kan man sätta stenen i markbetong.
För enkla gångar, behöver man knappast ha ett riktigt kantsten, det kan räcka med dina vanliga markstenar som man sätter på kant, eller lite tjockare stenar eller block som du kanske använde? Frågan är då varför de satt se som de gjorde. Har du åkgräsklippare som kör över kanten eller kör du där med bilen ibland?
Det är vanliga Marksten 5cm tjocka Benders som lagts. Ingen åkgräsklippare utan endast robot som åker över markstenen lite och klipper kanten. Dom följde nog bara min ritning över form och även att det skulle vara en kantsten runt om i svart för att få en inramning. Denna kant är runt allt även på uppfart med mera (250kvm). Så det blir kanske inte snyggt att ändra just där. Jag hade en plan på att ta upp det och göra om, frågan är bara vad bästa lösningen är.
Jag hade nog bara lyft dom längst ut och strött i stenmjöl och sen lagt tillbaka och knackat ner dom med gummihammare.
Personligen tycker jag inte det ser illa ut som det är.
Mossa i skarvarna blir det väl ändå för eller senare.
Har du markduk under stenmjölen som är uppvikt mot jorden?
Personligen tycker jag inte det ser illa ut som det är.
Mossa i skarvarna blir det väl ändå för eller senare.
Har du markduk under stenmjölen som är uppvikt mot jorden?
Ja det är markduk under, men det är svårt att se på bilden, det lutar mer än vad man ser på bilden. Kör man med Flexibiel Hårdfog så verkar det faktiskt hålla borta ogräs och mossa till stor del. Jag vill dock inte bara göra om det och så blir det likadant efter 1 år. Tänkte väl att jag gör om och gör det rättT Thörre skrev:
Liknande trådar
-
Lång altantrappa mot gräsmatta i lutning - tips/inspiration sökes!
Altan & Uteplats -
Marksten mot trall
Altan & Uteplats -
Rabatt, gräsmatta, grus, plattor eller annat mot husgrunden
Grund & Markarbeten -
Anlägga gräsmatta, sluttar mot huset något
Grund & Markarbeten -
Ca kostnad 100m2 marksten och 60m2 gräsmatta?
Trädgård allmänt