Behandlade gräsmattan med Dicotex i juli förra året. Snabb och bra effekt på ogräset. I slutet av säsongen riktigt fin gräsmatta jämfört med innan. Även sprutat ferrogent vid ett par tillfällen förra sommaren.

Snön har gjort sitt för ca en vecka sedan. Men gräsmattan är orange på stora områden. Har aldrig någonsin sett något liknande tidigare. Nån som förstår sig på vad detta är? (i verkligheten är det ännu mer orange än på bilderna).
 
  • Orange missfärgad gräsmatta efter snön, med torra och behandlade grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange missfärgad gräsmatta efter snö, möjlig svamp- eller ogräsmedelspåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara snömögel gräset har drabbats av.
 
L LFN skrev:
Snön har gjort sitt för ca en vecka sedan.
Var bor du? Hos oss i Stockholmstrakten var det aldrig något snötäcke denna vinter...
 
B Bo Berglund skrev:
Var bor du? Hos oss i Stockholmstrakten var det aldrig något snötäcke denna vinter...
Norrbotten. Så har fortfarande lite snö fläckvis kvar. Och snö har vi haft som vanligt sedan november. Men just där det orangefärgade områdena är, har det varit snöfritt ett par veckor.
 
L LFN skrev:
Behandlade gräsmattan med Dicotex i juli förra året. Snabb och bra effekt på ogräset. I slutet av säsongen riktigt fin gräsmatta jämfört med innan. Även sprutat ferrogent vid ett par tillfällen förra sommaren.

Snön har gjort sitt för ca en vecka sedan. Men gräsmattan är orange på stora områden. Har aldrig någonsin sett något liknande tidigare. Nån som förstår sig på vad detta är? (i verkligheten är det ännu mer orange än på bilderna).
Liknar snömögel.
https://weibulls.com/information/artiklar/snomogel-laemnar
 
Narren666
nino nino skrev:
Då lär jag få vänta... fortfarande minus på nätterna även om det bara är 1-3 minus
Minusgrader?!? Det har det inte varit här sedan 2018 :)
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
Härligt att tråden fortfarande lever! Har läst ganska många hundra inlägg nu men känns nästan som att jag är överbelastad med info nu... :) Hittar dock inte riktigt svaren på mina frågor, nån som har koll?

Jag har massor av ogräs, t.ex. maskrosor, groblad och jordreva. Jag har också massor av mossa. Har planer på att beställa Dicotex för ogräset, men funderar kring:

* Jag har verkligen vansinnigt mycket ogräs så jag är rädd för att gräsmattan blir lite väl tunnhårig efteråt. Hur gör jag för att fylla på med gräs efteråt? Det ska ju inte användas under såår? Behöver jag dras med en löjligt klen gräsmatta tills nästa år?
* Hur attackerar jag mossan? Kan man göra nåt i kombination med Dicotex-behandlingen?
* Jag har precis gödlat, behöver jag vänta innan jag sätter in behandlingen?

Tack!
 
D daenur skrev:
Härligt att tråden fortfarande lever! Har läst ganska många hundra inlägg nu men känns nästan som att jag är överbelastad med info nu... :) Hittar dock inte riktigt svaren på mina frågor, nån som har koll?

Jag har massor av ogräs, t.ex. maskrosor, groblad och jordreva. Jag har också massor av mossa. Har planer på att beställa Dicotex för ogräset, men funderar kring:

* Jag har verkligen vansinnigt mycket ogräs så jag är rädd för att gräsmattan blir lite väl tunnhårig efteråt. Hur gör jag för att fylla på med gräs efteråt? Det ska ju inte användas under såår? Behöver jag dras med en löjligt klen gräsmatta tills nästa år?
* Hur attackerar jag mossan? Kan man göra nåt i kombination med Dicotex-behandlingen?
* Jag har precis gödlat, behöver jag vänta innan jag sätter in behandlingen?

Tack!
Kör Ferrogent mot mossan och vänta ett par veckor med Dicotex. Efter ytterligare ett par veckor kommer ogräset börja försvinna likaså mossan. Då kan du stödså på de kala fläckarna. För-så gräset i en skottkärra så får du snabbare etablering av gräs på de kala fläckarna.
 
D daenur skrev:
Härligt att tråden fortfarande lever! Har läst ganska många hundra inlägg nu men känns nästan som att jag är överbelastad med info nu... :) Hittar dock inte riktigt svaren på mina frågor, nån som har koll?

Jag har massor av ogräs, t.ex. maskrosor, groblad och jordreva. Jag har också massor av mossa. Har planer på att beställa Dicotex för ogräset, men funderar kring:

* Jag har verkligen vansinnigt mycket ogräs så jag är rädd för att gräsmattan blir lite väl tunnhårig efteråt. Hur gör jag för att fylla på med gräs efteråt? Det ska ju inte användas under såår? Behöver jag dras med en löjligt klen gräsmatta tills nästa år?
* Hur attackerar jag mossan? Kan man göra nåt i kombination med Dicotex-behandlingen?
* Jag har precis gödlat, behöver jag vänta innan jag sätter in behandlingen?

Tack!
Bra kämpat med att läsa igenom tråden! Informationen du söker finns här, men jag fattar verkligen att det är svårt att filtrera bland alla inlägg. Svarar så gott jag kan:

"* Jag har verkligen vansinnigt mycket ogräs så jag är rädd för att gräsmattan blir lite väl tunnhårig efteråt. Hur gör jag för att fylla på med gräs efteråt? Det ska ju inte användas under såår? Behöver jag dras med en löjligt klen gräsmatta tills nästa år?"

Jag skulle köra sådd ändå. Eller kanske dela upp mattan i flera olika delar så inte allt blir kalt ett och samma år. Alternativt gör du som vi gjorde: 1:a hjälpen på mattan (enligt Olle Bergs gräsmatteprogram) och bygger upp mängden önskat gräs i år, så kan du börja bekämpa ogräset nästa säsong. Vertikalskärning, sådd och dressjord gör underverk för de sorgligaste gräsmattor.

"* Hur attackerar jag mossan? Kan man göra nåt i kombination med Dicotex-behandlingen?"

Ferrogent (sök i forumet). Det går bra att kombinera med Dicotex enligt erfarenheter i den här tråden. Kör du 1:a hjälpen-programmet utan Dicotex i år är det bara bra att köra Ferrogent...då har du ingen mossa nästa år och det önskade gräset får luft och utrymme att växa.

"* Jag har precis gödlat, behöver jag vänta innan jag sätter in behandlingen?"

Nej. Dicotex går bra att köra efter gödsling.
 
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
@daenur

Jag satte ihop en första hjälpen till min bror som har en ogräs/maskrosmatta. Ordningen på gödsling etc i början spelar inte så stor roll.

Bifogar som PDF.
 
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
@daenur

Jag satte ihop en första hjälpen till min bror som har en ogräs/maskrosmatta. Ordningen på gödsling etc i början spelar inte så stor roll.

Bifogar som PDF.
Bra lista! (y) Det som saknas är dock vertikalskärningen. Det är enligt mig den absolut effektivaste metoden att få en väldigt risig matta riktigt fin. Det är ganska traumatiskt under processen, men resultatet blev (alla fall för oss) långt över förväntan. Viktigt att lägga ut riktigt med gräsfrö, dressjord och en nitisk vattning efter att allt dött gräs och annat mög krattats bort.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Bra lista! (y) Det som saknas är dock vertikalskärningen. Det är enligt mig den absolut effektivaste metoden att få en väldigt risig matta riktigt fin. Det är ganska traumatiskt under processen, men resultatet blev (alla fall för oss) långt över förväntan. Viktigt att lägga ut riktigt med gräsfrö, dressjord och en nitisk vattning efter att allt dött gräs och annat mög krattats bort.
Jag håller med. Vertikalskärning är bra att göra och jag anser att detta skall göras som ett sista steg, Dock är min erfarenhet att hur mycket dicotex och ferrogent man än sprutar på i sin första behandling så dör inte allt och det finns en risk att man spridet det lilla som finns kvar. Då kan det vara en ide att låta gräsmattan hämta sig till hösten eller våren efter och då vertikalskära, stödså och dressa. Allra helst även hålpiplufta innan sådd och dress. Jag ser det som en tvåstegsraket =)

I steg två kan man även punktbehandla med dicotex (förutsatt att man väntar till året efter) innan för att få död på så mycket ogräs som möjligt.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Blev sugen på att kolla lite gamla bilder.

Så här såg mattan ut efter vertikalskärning och påbörjad ihopkrattning av löst material 2015-07-13:

Trädgårdsmatta efter vertikalskärning med löst material ihopkrattat längs banor mellan gröna växter och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg den ut 2015-08-02, alltså endast tre veckor senare:

En välskött gräsmatta omgiven av frodig grönska och träd med solens skuggor, tagen efter underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Weibulls Extra Green och Hasselfors gräsmattedress. Vad jag minns använde vi inget gödsel, utan endast noggrann vattning under etableringsfasen.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Kör Ferrogent mot mossan och vänta ett par veckor med Dicotex. Efter ytterligare ett par veckor kommer ogräset börja försvinna likaså mossan. Då kan du stödså på de kala fläckarna. För-så gräset i en skottkärra så får du snabbare etablering av gräs på de kala fläckarna.
P Paxman skrev:
Bra kämpat med att läsa igenom tråden! Informationen du söker finns här, men jag fattar verkligen att det är svårt att filtrera bland alla inlägg. Svarar så gott jag kan:

"* Jag har verkligen vansinnigt mycket ogräs så jag är rädd för att gräsmattan blir lite väl tunnhårig efteråt. Hur gör jag för att fylla på med gräs efteråt? Det ska ju inte användas under såår? Behöver jag dras med en löjligt klen gräsmatta tills nästa år?"

Jag skulle köra sådd ändå. Eller kanske dela upp mattan i flera olika delar så inte allt blir kalt ett och samma år. Alternativt gör du som vi gjorde: 1:a hjälpen på mattan (enligt Olle Bergs gräsmatteprogram) och bygger upp mängden önskat gräs i år, så kan du börja bekämpa ogräset nästa säsong. Vertikalskärning, sådd och dressjord gör underverk för de sorgligaste gräsmattor.

"* Hur attackerar jag mossan? Kan man göra nåt i kombination med Dicotex-behandlingen?"

Ferrogent (sök i forumet). Det går bra att kombinera med Dicotex enligt erfarenheter i den här tråden. Kör du 1:a hjälpen-programmet utan Dicotex i år är det bara bra att köra Ferrogent...då har du ingen mossa nästa år och det önskade gräset får luft och utrymme att växa.

"* Jag har precis gödlat, behöver jag vänta innan jag sätter in behandlingen?"

Nej. Dicotex går bra att köra efter gödsling.
Härligt med snabba svar, tack! Känns klart överkomligt att ge sig i kast med detta. Enda haken är väl att barnen ska undvika gräsmattan några dagar, kan bli tufft då det är deras absoluta favoritplats. Apropå mossan. Med tanke på mängderna, behöver man kratta bort den döda mossan eller försvinner den på något magiskt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.