Var precis i kontakt med Skiftesgården angående det hus de avser bygga i Sjöberg i Sollentuna. De har inte satt ut något pris på bovision men tänker sig tydligen ta 5.495.000:- för huset.

Om man räknar riktigt högt och antar att de fått betala i närheten av 2 Mkr för tomten så landar man ändå på ett kvm-pris på 18400:-. Är inte detta litet väl optimistiskt? Köper någon huset nu står de ju inte ens risken? Jag har för mig att jag läst att willa nordic där ju skiftesgården ingår brukar ligga kring 15.000:- kvadraten, stämmer det?

Det i och för sig fina hus de byggt i Djursholm och som de vill ha 5.950.000:- för har ännu inte sålts fast de började annonsera redan i juli 2003...

Du ska definitivt titta på Rörvikshus, fantastiska hus och mycket bra priser!

Eh..? Men vad hade det med Skiftesgårdens hus att göra? ???

Ingen som har någon input angående rimligheten i detta? (Om man bortser från rimligheten i Sthlms-priser överhuvudtaget alltså... :surprised: )

Vi bygger i Lund. 15000/m2 exclusive tomt. Fast vi är vana vid höga priser (inget dem sista två åren på över 140 m2 som såldes för under 2,5Msek, oavsett ålder på byggnaden, men inkl tomt) så har NCC haft svärt att sälja deras model som gick på 3,2Msek. Svårt betyder dock inte omöjligt, så någon rabat blev det inte, utan till slut blev alla hus sålda. Dem bygger dock inte längre den modellen nu.

C.

Tack för svaret!

Jag har fått för mig att ca 15000 kr/kvm borde vara en rimligare nivå, det enda som eventuellt bör skilja i pris mellan Lund och Sthlm är väl om entreprenörer i Sthlm har högre kostnadsnivåer och därmed tar mer betalt. Men över 3000 kr/kvm mer låter nästan fånigt. Det ligger tomter till salu i närbelägna områden för knappt 1.8 Mkr som inte heller verkar så lätta att sälja på de nivåerna, så de 18.400:- jag räknade fram är nog lågt räknade också.

Nej, det blir nog svårt för dem att sälja det huset också. Man får rätt mycket att välja på även i Sthlm för 5,5 Mkr...

Att NCC har svårt att begripa sig på marknaden är ju inget nytt. I Gåshaga på Lidingö är den överväldigande majoriteten av deras "pierhouses" fortfarande osålda. Inflyttningen där var planerad till våren 2001. Det är tre år sedan... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.