Tjena

Har fått en offert från elektrikern som håller på i vårat hus på det nätverket / tv anläggning som jag vill ha. Jag undrar om den är rimlig?

2:a

Kablage och uttag kat 6 UTP – dubbla på dom platser som idag är markerade med TP/TV+ en plats totalt 13 st.
Alltså dom platser som idag är markerade med antingen/eller + 1 totalt 13 st

Avslutas i patchbox invid elcentralen eller annan plats som kunden anvisar.
Alla kontakter monteras med dammlucka.
Avprovning av anläggningen med separat protokoll för varje kabel/uttag

2:b

Kablage – koax och antennuttag på dom platser som idag är markerade med TP/TV + en plats
totalt 13 st
Alltså dom platser som idag är markerade med antingen/eller + 1 totalt 13 st
Avslutas på samma plats som patchboxen.

Pris 30.000:- Rimligt???

Att dra in samma fast bara tomma rör med tråd kostar 12.500:- Rimligt??

Lät ganska dyrt men inte orimligt.

Kan du förtydliga "Att dra in samma fast bara tomma rör med tråd"?

Är det tretton uttag eller tretton dubbla uttag dvs 26 jack?

Om du med bara rör och kabel menar att de bara ska dra rören och stoppa in kablarna utan att resten av matrialet ingår då är det ett mycket dyrt alternativ. Det är jack och paneler samt uppmätningen som är det kostsamma matrialmässigt. Rör och kabel är billigt ca 3-4 kr metern per styck i konsumentled

mats_o skrev:
Är det tretton uttag eller tretton dubbla uttag dvs 26 jack?

Om du med bara rör och kabel menar att de bara ska dra rören och stoppa in kablarna utan att resten av matrialet ingår då är det ett mycket dyrt alternativ. Det är jack och paneler samt uppmätningen som är det kostsamma matrialmässigt. Rör och kabel är billigt ca 3-4 kr metern per styck i konsumentled
Det är 26 jack + ett tv utag.

Dvs 3 st kablar som dras i hela huset till 13 olika ställen.

I dom 30' ingår allt, panel utag osv.
(Detta är offert 1)

I dom 12,500 är det helt tomma rör med dragtråd som läggs ut i samma form dvs. 3 st tom rör med dragkabel till 13 olika ställen.
(Detta är offert 2, har alltså 2 olika alt.)

Dvs totalt 39 kablar plus rör plus kontaktdon. Då är 30' ett helt ok pris tycker jag. Försök dock att få dem till att antingen dra dubbla 16 rör till varje dosa eller ett 20. Och godta ingen slang... Detta för att du ska ha att "växa" i framöver

Lånar tråden ;)

Mats_o:
Pratade precis med min elektriker till husbygget mitt och han vägrade dra rör... utan han sa att ingen gör det längre utan det är slang som gäller... Fick ingen förklaring till hans motstånd, han sa något att drar man rör så blir det skarpare böjar men inget annat skäl.
Jag blev själv lite fundersam efter att ha läst en del här på forumet.
Vad är för och nackdelar med rör kontra slang?

Att det blir skarpare böjar med rör har med skickligheten hos elektrikern att göra. Bockar man mjukt och fint blir det inga skarpare böjar av det. alternativet är att man kör med färdiga böjar

Nackdelen med slang är att den är mindre invändigt än rör. Iom detta blir det svårare att komma fram med tjockare kablar. Det går tex att dra 2st cat6 utp i väldragna 15 rör. Det går inte alls i 16 slang.

Anledningen till att de flesta elektriker föredrar slangen är att det går fortare.

Vad du än gör så se till att du drar in rör och inte slang. På vissa ställen kan det vara vettigt att använda slang på korta sträckor, typ i slutet eller i början av ett rör. Fast man skall försöka undvika det.

Ett problem med slang är också att den är så lätt att böja. Är det ett besvärligt ställe där det är trångt och svårt att komma fram så kan man ge sig attan på att slangen böjer till sig där så att man inte kan få igenom någonting.

Att elektrikern vägrar beror på att det är besvärligare att dra rör. Det tar längre tid för honom och är mycket mer trixande, precis som mats_o säger. Elektriken drar ju också in ledningarna när slangen dras så han har ju sällan problemen med att få igenom något efteråt när problemen brukar visar sig.

Jag har bara slang och inga särskilda problem. Såg dock till att elektrikern drog 20-slang för att kunna köra dubbla ledningar.

En liten detalj när det gäller offerter, priset kan verka högt, men oftast så beror det på kunden.

exempel.
Kunden är dryg ,jobbig, han har utländsk arbetskraft (oftast svårt att kommunicera med på arbetsplatsen, men inte alltid),
han ska köpa vissa delar eller allt själv. (när kunden ska köpa rör, kabel mm, brukar man dra öronen åt sig).

Då kan man mycket väl slå på 10-15.000 kr på ett mindre jobb, allt för att slippa det.

exempel 2
Kuden bor i en villa, (man slipper parkeringsbekymmer), man överlåter det mesta till installatören (man slipper höra: Vägguttaget SKALL vara där och där. ) Själklart frågar man kunden hur han/hon vill ha det.
Trevlig, frågar när man har tid att göra jobbet, (inte att det skall göras nästa vecka).

Då kan man göra jobbet någorlunda billigt, bara man tycker att jobbet är kul att göra.

/Så fungerar det i alla för oss, i stockholm, där det finns för mycket jobb...

(

Janbo: Det är ok då en 20 slang rätt dragen och fäst väl motsvarar ett 16:s rör.

Vill elektrikern absolut enbart dra slang så kräv då dubbla 20 slangar till varje uttag.

e_richard skrev:
... man överlåter det mesta till installatören (man slipper höra: Vägguttaget SKALL vara där och där. )
Är inte det rimligt att kunden bestämmer var uttagen skall sitta? Det är ju ändå han som skall bo där och som drabbas av felplacerade uttag.

Konsulten skrev:
Är inte det rimligt att kunden bestämmer var uttagen skall sitta? Det är ju ändå han som skall bo där och som drabbas av felplacerade uttag.

Högst rimligt. Däremot tror jag att han/hon nog kan behöva lite vägledning.

mats_o skrev:
Janbo: Det är ok då en 20 slang rätt dragen och fäst väl motsvarar ett 16:s rör.

Vill elektrikern absolut enbart dra slang så kräv då dubbla 20 slangar till varje uttag.
Problemet är att om elektriken skall dra slang och fästa upp den korrekt så tar det nästa lika lång tid som att dra rör. Det är dock sällan de gör det.

Har man kraftiga böjar med slang så fastnad gärna kabeln där om man skall dra in efteråt. Då är det bättre att skarva över till rör just vid böjen. Är det 90 graders svängar så kan man med fördel använda färdiga rör-böjar.

Slang fungerar utmärkt om slangen är väl fastsatt och går rakt fram. Det är böjarna som är förödande.

Har man ställen där man vet med säkerhet att man aldrig kommer att behöva dra om något så skulle jag kunna tänka mig slang.  Det svåra är dock att veta säkert att man inte behöver det.....

Constructum Domus skrev:
Har man ställen där man vet med säkerhet att man aldrig kommer att behöva dra om något så skulle jag kunna tänka mig slang.
Vad skulle det vara för ställen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.