Jonas Persson
Som du ser ligger däcket på betongplattor. Kapade till 100 mm M10 gängad stång, satte två muttrar med brickor. Borrade hål i regeln och betongplattan och justetade längden mha muttrarna. Tror det blev 140 stödpunkter på 130 kvm däck. Inne på fjärde året och däcket ligger helt plant. Slapp gräva ner plintar, fick plats med arrangemanget på mindre än 200 mm och inget trä ligger mot marken.

Det syns inte på bilderna, men poolbygget utgick från att däcket skulle ligga 20 mm under fasadbrädorna på huset längs poolens långsida och det blev rätt då och även fyra år senare.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jonas Persson
Tror det blir snyggare om du lägger en träram runt poolen och trallen mot den. 34x145 eller ännu bredare.
 
En mutter mot stenen och en mot regeln?
Väldigt seriöst.

Jag kommer bara ha en meter trädäck runt poolen. Staket på två sidor och husgavel på en.

Vårt andra trädäck ligger i vinkel på motsatt sida.
 
  • Trädäck runt poolen med vitt utemöblerat och omgiven av gröna växter och staket
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat trädäck omgivet av gröna växter med staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror det blir snyggare om du lägger en träram runt poolen och trallen mot den. 34x145 eller ännu bredare.
Ja, jag har börjat fundera på att gira all trallen istället så inget ändträ syns.
 
Jonas Persson
Sluta fundera och gör så. Du vill inte ha ändträ mot poolen. Lägger du 34x145 så blir det lite smalt då trallen också då hamnar ovanpå väggen och hänger i luften eller måsta skimsas under. Nästa är 45x170, hittar du snygga så fungerar de bättre och sätter du bärlinorna rätt så hamnar reglar och däck i samma höjd.

Sen vet jag inte om jag skulle gera. Spetsen som bildas är vass och kan resa sig när träet slår sig. Lägg dem bara rakt kapade.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Bild från förra sommaren. Väntar just nu på att värmen ska komma även detta år...
 
  • Solig sommarbild av trädgård med pooltak, röda stugor och exotiska växter i krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bild från förra sommaren. Väntar just nu på att värmen ska komma även detta år...
Ser mycket trevligt ut. Vi hade 17 grader idag. Kändes som 25 i solen.
 
Jonas Persson
Vi har förmånen att kunna bygga poolen i sin egen by:)
Samma här och det var första gången i år. Har haft fler frostnätter än plus de senaste veckorna och det 45 km norr om Stockholm. Äppelträdet har hållt på blomningen i två veckor.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
En mutter mot stenen och en mot regeln?
Väldigt seriöst.

Jag kommer bara ha en meter trädäck runt poolen. Staket på två sidor och husgavel på en.

Vårt andra trädäck ligger i vinkel på motsatt sida.
 
Jag kommer nog göra som dig med bärlinan direkt i poolen.

När du skriver att du monterade skimmern så högt som möjligt. Hur högt är det då?
 
Jonas Persson
Se bilderna i inlägg 163 och 164. Är inte hemma och kan mäta.
 
  • Gilla
gustavasofia och 1 till
  • Laddar…
Igår fanns det inte tid att hålla på alls. Idag hann jag med att sätta skimmern och börja stämpa. Som ni ser på bilden valde jag att montera den så högt som möjligt. Hoppas det blir bra.
 
  • Monteringsarbete av skimmer högt upp på poolvägg med pågående stämpning och byggverktyg runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skimmer installerad högt upp på en trästomme under konstruktion med byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolkonstruktion under uppbyggnad med nysatt skimmer högt upp på väggen och början av stämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Insidan blir perfekt, om du, ( sätter en platon på utsidan, i mitt tycke är bra ) då kan du återfylla på utsidan så är du hemma. Planket på höger sida är det hos grannen ? ,ser ut att vara ett golv på andra sidan. Inte helt fel med återfyllning för att få stöd på utsidan.
 
J jonaserik skrev:
Insidan blir perfekt, om du, ( sätter en platon på utsidan, i mitt tycke är bra ) då kan du återfylla på utsidan så är du hemma. Planket på höger sida är det hos grannen ? ,ser ut att vara ett golv på andra sidan. Inte helt fel med återfyllning för att få stöd på utsidan.
Jag tänkte sätta platon efter tips här i tråden.

Hade du återfyllt innan betongen brunnit? Känns lite risky.
 
Ja, grannen har sin chillax på andra sidan staketet. Nu kommer mina barn göra bomben så det stänker in på dem samtidigt som värmepumpen står och brummar. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.