Hej!
Planen var att rulla ut gräs, men oförutsedda utgifter och situationer förändrade saken, och vi bestämde oss för att så istället. Detta medförde att det blev dåligt med tid på sommaren och sådden skedde väldigt sent.
"Det är lugnt" fick jag höra, "det hinner ta sej".
Tänkte att våren skulle kanske lösa det också.
Nu är det snart Juni månad , och det har inte riktigt blivit någon skillnad. Visst har det varit ganska kallt, ganska länge, men tillräckligt med vatten tycker jag att jag spolat ut iallafall. Jorden jag fick att lägga ut i början av projektet var inte heller den bästa. Mycket sten. Det jag gjort nu i vår är lufta och försökt stödså, men det är 1700kvm att ta tag i.

Bifogar en bild på hur det ser ut idag, och kanske har någon en idé om hur jag ska gå till väga? Att börja om är ju tyvärr inte ett alternativ i dagens läge. Jag är total novis som kanske tog sej vatten över huvudet, men dottern ville ha gräs i år. Man får väl se om det går ihop sej.

Tacksam om det finns hjälp Ojämnt växande gräsmatta med sparsam grönska och stenig mark framför hus i soligt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gles gräsmatta med många kala fläckar och stenar, ett resultat av en sen sådd.
Skapa konto
Ojämn gräsmatta med gles grönska och synliga stenar och jord.
Skapa konto
att tillgå!

När gräset har etablerat sig lite mer hade jag plockat bort de större stenarna och sedan dressat med lämplig jord samt stödsått.
Gräsmattor tar lite tid att få i ordning.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Problemet är ju dock att det inte verkar etablera sej något vidare. Det ser i stort sett ut idag som det gjorde innan vintern, vilket är lite oroande.

Var i landet finns gräsmattan? Det måste ju vara tillräckligt varmt för att den verkligen ska få fart.

Hur är det med näring? Det kanske behövs gödsel?

I stockholmsområdet. Ja, jag tycker också att det är varmt nog, grannarna klipper sina iallafall.

Ja kanske saknas det näring, det vet jag inte. Jag fick rådet av en bekant att inte gödsla förrän det tagit sej ordentligt, men det kanske är fel?
Vilket gödsel bör jag använda i det här fallet, isåfall, eller kan jag utröna det på något vis?

Vi har ”räddat” en gräsmatta som såddes nyligen på våren det år som råkade bli sveriges varmaste år någonsin, typ. Who knew.

Efter mycket surf, frågande och funderingar blev det alltid samma svar dock, typ, finns inga genvägar.

Vi gjorde såhär och kan rekommendera det.
Vertikalskär rejält (alltså hyr en proffsmaskin för några hundralappar en lördag).
Topdressa 1-2cm över precis rubbet.
Stöd/nyså.
Kratta/räfsa ner, gallervälta över.
Håll fuktat och jämt vattnat i några veckor och vänta med att klippa till 7cm+, och klipp 1-2cm max per gång typ, 2-3 dagars mellanrum, till att börja med iaf.
Efter någon vecka av nedklippning gödslar man och gör det ofta första åren, beroende på behov var 3-4 upp till 7-8 vecka.

Just gödsel före/under/efter toppdress och sådd har varierat, men 100% av personal på växtförsäljningar har sagt en stund efter etablering, så jag har gått på det.

Jobbfria alternativet är väl rullgräs och betala & se glad ut ;)

• Gilla
MoveMe
  • Laddar…
Misstänker att det är så det får bli. Välta och stödså är inga problem, det är den där förbannade toppdressen på alla dom där kvadratmetrarna som blir dryg

Nu är det ett ypperligt läge att börja pressa gräset, det är inte för varmt och inte för kallt.

Gå på med gödsel, högt kväve och mycket fosfor är att föredra. Gräset kommer att täta upp sig. O så klippa, klippa och åter klippa så gräset breder ut sig.

Till hösten kan du räfsa för att få upp stenar och stödså.

Krångligare än så är det inte.

Ska börja med en omgång gödning för att se om det hjälper, bra tips.

Är en vertikalskärning att tänka på? Jorden är hyfsat packad, så kanske är syrebrist utöver näringsbrist också.

Skönt att höra att det kanske inte är helt bortom räddning iallafall

För kväve hade jag kollat på yaramila iaf, fortfarande mest pang för pengen enligt mig, när det är som varmast ute hade jag kollat efter något annat. Man vill inte pressa gräset då.

Om du vill gödsla juli/augusti utan att bli rånad hade jag kört promagna som inte har mycket kväve.

Att vertikalskära på ungt gräs kommer mest troligen resultera i mer skada än nytta.
Enkelt sagt så kommer du slita lös gräset du vill ska breda ut sig.
Har hört en tumregel på 3år, kan vara mitt minne som spökar också.

Om du har en gräsklippartraktor eller fyrhjuling kan du köpa biltemas billiga markluftare och dra över gräset för att få lite uppluckrat. Har du inte har en tillgång till en så skit i det.

Så min summering blir
Pressa gräset hela säsongen
Klipp ofta 2-3ggr veckan beroende på tillväxt
Kratta sten och stödså i höst och ge mattan ordentligt med mat när tillväxten stannar av/saktar ner på hösten så den klarar vintern. Nästa vår kan du toppdressa om behov finns.

Så får det bli.
En ytterligare fråga, om det ska bli regn runt 07 på morgonen, är det okej att sprida gödslet på kvällen dagen innan när solen gått ner, för att slippa vattna, eller måste det vattnas ner omedelbart?
Om regnet drar ut på tiden så tönkte jag vattna på morgonen ändå, såklart. Eller kommer jag bränna gräset under natten?

Ser inte ut att vara någon matjord på?

Jodå, det jag fick levererat såldes som matjord, men den kändes ganska dålig ska erkännas

Jag ska ta en bild på en sektion av jorden där gräset tagit sej okej när jag kan

Hand som gräver upp fuktig jord bland gräs som exempel på bästa tillväxtförhållandena.
Skapa konto
Närbild av mark med gräs och en upptorkad spricka i jorden som visar tecken på fukt.
Skapa konto
Grävd hål i gräsmark med en sko synlig i bildens övre kant och en orange handträdgårdsspade.
Skapa konto

Första är där det tagit sej bäst, den andra är någon meter bredvid första och den tredje är ett exempel på det som är sämst.

Fukten verkar hålla i sej ganska okej iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.