Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Behöver inte vara genomgående skruv/gängstång .
[länk]
Men kräver lite finess när den dras fast , lätt på handen sas.
Sånna har jag fäst cc 60, men dom skruven går ju bara ner i lecan. Men jag ville fästa syllen i betongen också, därav gängstången
 
Tomture61
E Emil Svensson skrev:
Sånna har jag fäst cc 60, men dom skruven går ju bara ner i lecan. Men jag ville fästa syllen i betongen också, därav gängstången
Mitt hus med en byggyta av 100 m2 sitter fast med kanske 10-15 plåtbleck mot plattan :thinking:
Tror det är tyngden av byggnaden som gör att byggnaden ej blåser iväg (y)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt hus med en byggyta av 100 m2 sitter fast med kanske 10-15 plåtbleck mot plattan :thinking:
Tror det är tyngden av byggnaden som gör att byggnaden ej blåser iväg (y)
Better safe than sorry ;);)
 
N northernlight65 skrev:
Ok. Har aldrig sett en sådan lösning men vad har du för cc på reglarna och takstolarna? Mina tänkte jag ha 60 respektive 120 och då lirar de med varandra
Det är en ganska vanlig och väldigt bra lösning. Ger flexibilitet för var man kan sätta dörrar och fönster. Som bonus bli stommen mycketcstadigare vid resning om man drar en skruv genom vertikala hammarbandet och in i reglarna
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Kul tråd!

Är precis på gång att ställa ut kantelementen till min garageplatta.

Jag har köpt exakt samma kantjärn som du och undrar hur det blev tillslut med dessa 7 cm du sågade ur elementen för portöppningen?
Jag tänkte på att såga ut 5 mm så järnet livar med toppen på plattan. Men man ska ha ett fall utåt alltså?

Och hur gjorde du för att ställa ut elementen för att få rätt vinkel och höjd på allt? Laser?
Jag har spänt upp snören och mätt och kryssmätt i en vecka nu och får det ändå inte perfekt.

Min platta blir som ett L runt villan så det är inte bara att mäta från hörn till hörn som i en kvadrat. Allt ska ju liksom bli en rät vinkel från husgrunden också.

Ser bra ut än så länge på ditt bygge! Kul med en tråd där man kan följa allt från början till slut.
Fortsätt ta bilder!
 
Visa bilaga 415818 Visa bilaga 415819 Visa bilaga 415818 Visa bilaga 415819
Jim Martin Jim Martin skrev:
Kul tråd!

Är precis på gång att ställa ut kantelementen till min garageplatta.

Jag har köpt exakt samma kantjärn som du och undrar hur det blev tillslut med dessa 7 cm du sågade ur elementen för portöppningen?
Jag tänkte på att såga ut 5 mm så järnet livar med toppen på plattan. Men man ska ha ett fall utåt alltså?

Och hur gjorde du för att ställa ut elementen för att få rätt vinkel och höjd på allt? Laser?
Jag har spänt upp snören och mätt och kryssmätt i en vecka nu och får det ändå inte perfekt.

Min platta blir som ett L runt villan så det är inte bara att mäta från hörn till hörn som i en kvadrat. Allt ska ju liksom bli en rät vinkel från husgrunden också.

Ser bra ut än så länge på ditt bygge! Kul med en tråd där man kan följa allt från början till slut.
Fortsätt ta bilder!
Har helt glömt av denna tråd på sistone då jag haft fullt upp med jobb och garagebygge, bra att du påminde mig!!

Jag kapade ur elemten 7cm för att få 2cm fall från port ut till kanten. Samt att järnet hamna i samma liv som kantelementens utsida! Fall utåt är väl inte ett måste.. men om det kommer ett skyfall kan det vara skönt att det inte regnar in i garaget.

Rotationslaser för att mäta ut höjderna. Diffar 2mm på 6,7m på mina kantelement. Helt godkänt enligt mig (y):crysmile:
Jag kan inte ens räkna så många gånger jag kryssmätte innan jag fick det att stämma. Slutade med att det skiljde 3mm på ungefär 7,5m kryssmätning. (Mycket ilska, men ännu mer pannben). Till slut gick det iaf !!
Pythagoras sats är för övrigt jäkligt bra för att få ut en 90 gradig vinkel.

Sambon målar panel för fullt och jag spikar upp den. Tanken är att panela långsidorna, sen blir det att göra taket helt färdigt
 
  • Kant på betonggolv i garage med kapad kantelement för fall, nära grus och betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett garagebygge med material och byggverktyg utspridda framför, och uppspikad panel på ena långsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
.
 
  • Skelettet till en träkonstruktion av en tillbyggnad med takstolar, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Amrich skrev:
Du får mycket olika förslag om väggkonstruktionen, mitt är att inte gör det krångligare än nödvändigt! Här kommer det:

utifrån och in:

Panel
28x70 spikläkt
Vindduk
45x145 med isolering
Ångbroms eller ångspärr (plast)
45x45 liggande med isolering
OSB
Gips

Motivering:

28x70 är väl mer eller mindre standard som spikläkt och duger gott både som luftspalt och att fästa spiken! Använd Gunnebos panelspik 48mm om du är rädd för att punktera vindduken men det är inget som speciellt många tar hänsyn till...

145x45 och 45x45 blir exakt lika brett som lecan vilket ger lagom utstick på utsidan (28mm) och OSB + gips på insidan som man kan putsa jämnt om man vill.

Fördelen med 45x45 invändigt är att det ger ett installationskikt som rymmer infällda eluttag och minimerar riskerar att du punkterar plasten eller skruvar i en elkabel när du sätter upp något på väggen.

Vad fyller plåten nedanför panelen för funktion? Vad finns under den som är värt att skydda? Se till att snedkapa en droppnäsa på panelen och sätt musband bakom nedre delen av panelen istället!
Varför inte 45x45 ytterst? Bättre om man ska ha infällda dubbelgips eldosor
 
P Putte 9497 skrev:
Varför inte 45x45 ytterst? Bättre om man ska ha infällda dubbelgips eldosor
Om jag kör 28x70 så livar det perfekt med lecan. 45x45 så blir det någon cm luft mellan leca och osv.
 
E Emil Svensson skrev:
[media] [media] [media] [media]

Har helt glömt av denna tråd på sistone då jag haft fullt upp med jobb och garagebygge, bra att du påminde mig!!

Jag kapade ur elemten 7cm för att få 2cm fall från port ut till kanten. Samt att järnet hamna i samma liv som kantelementens utsida! Fall utåt är väl inte ett måste.. men om det kommer ett skyfall kan det vara skönt att det inte regnar in i garaget.

Rotationslaser för att mäta ut höjderna. Diffar 2mm på 6,7m på mina kantelement. Helt godkänt enligt mig (y):crysmile:
Jag kan inte ens räkna så många gånger jag kryssmätte innan jag fick det att stämma. Slutade med att det skiljde 3mm på ungefär 7,5m kryssmätning. (Mycket ilska, men ännu mer pannben). Till slut gick det iaf !!
Pythagoras sats är för övrigt jäkligt bra för att få ut en 90 gradig vinkel.

Sambon målar panel för fullt och jag spikar upp den. Tanken är att panela långsidorna, sen blir det att göra taket helt färdigt
Snyggt!

Hur gjorde du runt elementen för att hålla dem på plats under gjutningen? Bara fyllde singel 2/3 upp?
Tyckte du det räckte? Eller ska man spika en ram runt hörnen så de inte "glider iväg"?
Hände det något under gjutningen som du kanske skulle gjort annorlunda? Eller något du märkte efteråt som du inte tänkte på?

Vad blir det för isolering i väggar och tak?

Kul och se dina framsteg! :)
 
Jim Martin Jim Martin skrev:
Snyggt!

Hur gjorde du runt elementen för att hålla dem på plats under gjutningen? Bara fyllde singel 2/3 upp?
Tyckte du det räckte? Eller ska man spika en ram runt hörnen så de inte "glider iväg"?
Hände det något under gjutningen som du kanske skulle gjort annorlunda? Eller något du märkte efteråt som du inte tänkte på?

Vad blir det för isolering i väggar och tak?

Kul och se dina framsteg! :)
Jim Martin Jim Martin skrev:
Snyggt!

Hur gjorde du runt elementen för att hålla dem på plats under gjutningen? Bara fyllde singel 2/3 upp?
Tyckte du det räckte? Eller ska man spika en ram runt hörnen så de inte "glider iväg"?
Hände det något under gjutningen som du kanske skulle gjort annorlunda? Eller något du märkte efteråt som du inte tänkte på?

Vad blir det för isolering i väggar och tak?

Kul och se dina framsteg! :)
Jag fyllde ca 25-30 cm 8/16 runtom. Elementen är 400 höga. Någon ram behövs absolut inte, elemnten flyttade inte på sig en mm ens (y)
Gjutningen gick galant och blev precis som jag ville ha det! Ha mycket fika tillgängligt för man får vänta en del på att betongen brinner och så(y):crysmile:
Det blir 120+45 isolering i väggarna, 300 friggo under plattan och ca 300mm i taket :)
 
Panelen på långsidorna är på, så nu är det läktning, nockbräda och vindbrädor som gäller :)
 
  • Hus under renovering med ny panel och en hund framför, stege vid sidan av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Igår åkte allt tegel på plats. Nu ska det bara dit en nockbräda och nockpannor (y)
Det går långsamt framåt då jag hjälpt sambon med hennes projekt. Insynsskydd och blomlådor runt soldäcket
 
  • Nyinstallerat rött tegeltak på grått uthus med stege lutad mot taket, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion med insynsskydd, sittmöbler och blomlådor i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emil Svensson skrev:
Igår åkte allt tegel på plats. Nu ska det bara dit en nockbräda och nockpannor (y)
Det går långsamt framåt då jag hjälpt sambon med hennes projekt. Insynsskydd och blomlådor runt soldäcket
Stiligt! ;)(y):ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.