Många trådar om routers, men hittar inget vettigt för mina behov
Har idag telia 500/500 och får stabilt 620+ både upp och ner, mellan 3,1-4ms responstid.
Men måste bygga ut ganska omgående, kör idag lösa switchar och allt wifi genom telia router som inte täcker hela huset.
- 24 portar minst
- minst 2st SFP
- POE på minst 4 portar
Det som ska kopplas in är i grova drag
Trådat
- 3st smart TV
- 3st Telia tv boxar
- 1-2st Unifi AP AC Pro (utomhus)
- 2st Unifi AP AC Lite
- 1-5st gamingdatorer (14 åringar vid LAN-kvällar)
- 1st stationär surfdator
- 1st jobbdator
- 1st värmepump
- 1st surroundförstärkare
- 1st KNX system
- 1st KNX "manöverpanel"
- plus lite diverse framtida enheter
- 1st fiberlina till garage med någon typ av konverter/switch med både LAN och wifi "allt i ett"
Wifi
- 1st nätverksskrivare
- 1st bärbar surfdator
- 2st surfplattor
- 4-20st telefoner
Fysiska mått (ska byggas in bredvid elcentral)
Bredd, ingen begränsning
Höjd, inte gärna över 1U men inte omöjligt
Djup, max 200mm, går att såga ur reglar till kanske 250mm
Alla anslutningar på framsidan (ström på baksidan går nog)
Är tyvärr för dåligt insatt för att kunna välja rätt, hade gärna använt Ubiquiti Edge ER-12P för att hålla ihop fabrikaten men den har för få portar.
Misstänker att låta telia sköta routingen och bara köra en switch är en ganska dålig lösning.
Har idag telia 500/500 och får stabilt 620+ både upp och ner, mellan 3,1-4ms responstid.
Men måste bygga ut ganska omgående, kör idag lösa switchar och allt wifi genom telia router som inte täcker hela huset.
- 24 portar minst
- minst 2st SFP
- POE på minst 4 portar
Det som ska kopplas in är i grova drag
Trådat
- 3st smart TV
- 3st Telia tv boxar
- 1-2st Unifi AP AC Pro (utomhus)
- 2st Unifi AP AC Lite
- 1-5st gamingdatorer (14 åringar vid LAN-kvällar)
- 1st stationär surfdator
- 1st jobbdator
- 1st värmepump
- 1st surroundförstärkare
- 1st KNX system
- 1st KNX "manöverpanel"
- plus lite diverse framtida enheter
- 1st fiberlina till garage med någon typ av konverter/switch med både LAN och wifi "allt i ett"
Wifi
- 1st nätverksskrivare
- 1st bärbar surfdator
- 2st surfplattor
- 4-20st telefoner
Fysiska mått (ska byggas in bredvid elcentral)
Bredd, ingen begränsning
Höjd, inte gärna över 1U men inte omöjligt
Djup, max 200mm, går att såga ur reglar till kanske 250mm
Alla anslutningar på framsidan (ström på baksidan går nog)
Är tyvärr för dåligt insatt för att kunna välja rätt, hade gärna använt Ubiquiti Edge ER-12P för att hålla ihop fabrikaten men den har för få portar.
Misstänker att låta telia sköta routingen och bara köra en switch är en ganska dålig lösning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Måste du ha allt i ett? Kan du inte kombinera med en extra switch bara?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 591 inlägg
Du behöver PoE+ till UniFi Pro AC för att få full fart.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 591 inlägg
Vad är det du behöver SFP (SFP+) till? Om du kan separera detta är HP OfficeConnect 1420 24G PoE+ (JH019A) ett bra alternativ eftersom den kan skicka valfri effekt upp till 124 W till valfri port/portar.
Haft konto länge, men aldrig behövt dela med mig något på detta eminenta forum, men nu kan jag kanske bidra med något, så här är mitt första inlägg. Vad du behöver är något som kanske lämnar konsumentträsket. En Mikrotik.
https://mikrotik.com/product/CRS326-24G-2SplusRM
Den kan agera både switch och Router, kan göra allt du behöver utom möjligen driva dina AC Pro. Unifi har lite udda drivspänning, men i övrigt har den allt, inkl rätt mått. Inte dyr heller, men den kräver sin man att konfigurera.
https://mikrotik.com/product/CRS326-24G-2SplusRM
Den kan agera både switch och Router, kan göra allt du behöver utom möjligen driva dina AC Pro. Unifi har lite udda drivspänning, men i övrigt har den allt, inkl rätt mått. Inte dyr heller, men den kräver sin man att konfigurera.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 591 inlägg
- 48V PoE och 802.3at. Standard för bättre grejer, skulle jag säga.A aldabergr skrev:
- busenkel att konfigurera och kan sedan krånglas till hur långt som helst. UniFi-kontrollern kan läggas i en dator, olika brandväggar eller med en UniFi-dongel i switchen. Jag har själv min i en pfsense-brandvägg.