22 974 läst · 55 svar
23k läst
55 svar
Flytt av värmepump - lagligt utförd?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Mjaaaeee, installerar du en apparat som är kritisk med fasföljden så tar man reda på den.H hempularen skrev:Jag funderar lite över firmans påstående om att de inte gjort de här märkliga kopplingarna. Det är väl inte helt omöjligt att de har delvis rätt. De har förlängt en kabel. Vi vet ju inte om de gjort det genom att koppla in sig i en av de här skumma dosorna. Dosorna kan ju vara en effekt från en tidigare dålig firma?
Sedan hade de ju iofs lyckats vända fasföljden, och hade det varit någon klass på dem så hade de aldrig accepterat att koppla in sig på någon av de där dosorna. Om de nu fanns där innan.
Håller inte alls med om att de har delvis rätt.
Skulle jag koppla in en pump tex en smörjpump som rent av havererar om den går åt fel håll så kopplar jag inte in den på chans genom att bara flytta över tåtarna.
För att få göra elinstallationer i Sverige ska företaget vara registrerat hos elsäkerhetsverket. Den installationen följer inte praxis. Om företaget inte finns med här får installation ej utföras av dem.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Gör du det som installatör till en kund så påtar du dig ansvaret för produkten och alla garantier från tillverkaren slutar att gälla.Mikael_L skrev:
Gör du det på dina egna saker är det väl möjligen garantin du riskerar.
"killen på plats" hade nog skiftat 2 faser så att motorn gick baklänges. Att fixa det problemet är enkelt man skiftar en gång till
så att fasföljden blir OK för pumpen.
Ditt problem är mer att det inte är yrkesmässigt utfört. Det ser fördjävligt ut. Dosorna skall upp på vägg och ha rätt IP-klass för utrymmet, detsamma gäller kabeln. Skarva får man göra men då på ett vettigt sätt och i fast monterat skick på dosor och kabel.
Att det varit kopplat så innan är en lögn. "Killen" hade förväxlat 2 faser. även om han snabbt ändrade så kan felet ligga kvar i pumpen tills man "kvitterat" och på många apparater krävs det aatt man kvitterar felet som visas innan man kan starta igen.
Pumpen är förmodligen hel..dock ser kylledningen lite mysko ut med en massa tejp på..har de skarvat även denna kylledning så måste den täthetskontrolleras och ev. fyllas på med köldmedium.
Be dem göra om och på rätt sätt eller stå för notan "proffset" kräver.
pumpen startar inte med fel fasföljd.. så det måste ha skett vid deras skarvning.
så att fasföljden blir OK för pumpen.
Ditt problem är mer att det inte är yrkesmässigt utfört. Det ser fördjävligt ut. Dosorna skall upp på vägg och ha rätt IP-klass för utrymmet, detsamma gäller kabeln. Skarva får man göra men då på ett vettigt sätt och i fast monterat skick på dosor och kabel.
Att det varit kopplat så innan är en lögn. "Killen" hade förväxlat 2 faser. även om han snabbt ändrade så kan felet ligga kvar i pumpen tills man "kvitterat" och på många apparater krävs det aatt man kvitterar felet som visas innan man kan starta igen.
Pumpen är förmodligen hel..dock ser kylledningen lite mysko ut med en massa tejp på..har de skarvat även denna kylledning så måste den täthetskontrolleras och ev. fyllas på med köldmedium.
Be dem göra om och på rätt sätt eller stå för notan "proffset" kräver.
pumpen startar inte med fel fasföljd.. så det måste ha skett vid deras skarvning.
C claesborjesson skrev:Enligt praxis/elsäkerhetsverket/ellagen så är all spänning överstigande 48 Volt, 200 Watt starkström och kräver en auktoriserad elektriker. Att som någon angett att kablarna är inom samma apparat, och därför inte räknas som elinstallation är fel. Kablarna förbinder 2 olika apparater, men INUTI apparaterna är det en annan sak.
Att ha skarvar på dessa elkablar är helt OK, sockerbitar i dosor är också OK,
MEN ......
Denna typ av kabel (enkelledare) tål inte lös förläggning utan skall ALLTID skruvas fast. Efter ett antal böjningar kan enkelledaren gå av, med diverse risker ....
Om kabeln varit en gummikabel (med flertrådig kopparledare) så är förläggningen OK, MEN dosorna måste då vara försedda med riktiga dragavlastningar.
Att råka förväxla faserna händer även för en van elektriker då och då, men han upptäcker detta snabbt och kan då mycket enkelt och snabbt åtgärda detta.
Enligt min uppfattning har hantverkaren ur elsynpunkt utfört ett mycket undermåligt arbete, och antageligen olagligt. Han har omöjligtvis någon elutbildning, och hans firma saknar med all sannolikhet auktorisation av denna typ av elarbete.
Med avseende på rördelen så är det svårt att avgöra något då det saknas bilder på rörinstallationen, det syns ett tunnt metallrör, vad detta är för något är omöjligt att säga. Vid en värmepump har man alltid 2 rör. 1 med utgående freon eller vatten och 1 med inkommande dito. Om freon brukar rören vara 6-12 mm grova och om vatten 22-27 mm.
Att skarva freonrör kräver enligt lag specialkompetens. Vattenrör får vems om helst jobba med.
Claes Börjesson
Elektriker
Claes har 100% rätt här.
Det får vara skarvar, men denna typ an kabel måste var fast förlagd(permanent klamrad varje Ca 20cm vinkel - 50cm horisontal-70cm vertikal) beroende på förläggning, och får ej utsättas för vibrationer eller rörelse. skarvarna måste vara av lämplig typ(typgodkänt skarvdon, exempelvis Wago klämma eller sockerbit), Och dosorna fast monterade enligt dess instruktion(beroende på klassning och fabrikat). skruvad Dragavlastning annat än gummi bussning på kopplingsdosa, tror jag inte är krav för fast installation. Men garanterat krav där risk för åverkan finns.
Eftersom du inte kan/får fixa detta själv bör du ta hem en elektriker som antingen förlägger kabeln och dosorna fast som de skall vara och ser över all skarvar(kanske byter till riktiga skarvdon), alternativt drar ny obruten kabel hela vägen. Hursomhelst måste du ha nån som ser över kopplingarna. verkar vara väldigt slarvigt gjort. och jag skulle inte vilja ha det så i mitt hus. kan bli överslag och börja gå värme om en skarv är dålig.
samtidigt bör du köra lite fogskum eller isolering i dom öppna fogarna i isoleringen runt vattenrören -spara lite värmeförlust där.
Jag skulle definitivt inte anlitat den skrikande elektrikern/experten som säger att det är olagligt...dom brukar beter sig så när dom vill skrämma folk och är ute efter ett jobb dom vill överfakturera.
Googla lite efter en bra elektriker på din ort(bra recensioner), ring upp och skicka bilderna, ge dom info nedan.
-ge ungefärliga mått på längd av kabel
-hur många kablar,
-hur många ledare det är i varje kabel,
-dimension(ser utan att va 1,5m2).
så kan dom säkert komma hem till dig och fixa utan att behöva fakturera tid för att "åka köpa material" vilket annars är en standardpost som kommer kosta dig en 1000 - lapp extra. Dom älskar denna aktivitet.
Du, snälla, uttala dig inte om sånt som du inte har koll på. tack!C Cailert skrev:Det får vara skarvar, men denna typ an kabel måste var fast förlagd(permanent klamrad varje Ca 20cm vinkel - 50cm horisontal-70cm vertikal) beroende på förläggning, och får ej utsättas för vibrationer eller rörelse. skarvarna måste vara av lämplig typ(typgodkänt skarvdon, exempelvis Wago klämma eller sockerbit), Och dosorna fast monterade enligt dess instruktion(beroende på klassning och fabrikat). skruvad Dragavlastning annat än gummi bussning på kopplingsdosa, tror jag inte är krav för fast installation. Men garanterat krav där risk för åverkan finns.
Jag kan börja med att fundera på varför du skrev om cm hit och dit.
Det var ett säkert tecken på att du inte har den minsta koll.
Det finns massor med medlemmar på detta forum som kan ganska mycket, överlåt till dem att uttala sig i elfrågor, tills dess att du själv har lärt dig.
Men visst ska jag också ge dig cred för att du fångade några korrekta inblickar i elinstallationsbranschen.
Det finns massor med medlemmar på detta forum som kan ganska mycket, överlåt till dem att uttala sig i elfrågor, tills dess att du själv har lärt dig.
Men visst ska jag också ge dig cred för att du fångade några korrekta inblickar i elinstallationsbranschen.
Redigerat:
C Cailert skrev:ch dosorna fast som de skall vara och ser över all skarvar(kanske byter till riktiga skarvdon), alternativt drar ny obruten kabel hela vägen. Hursomhelst måste du ha nån som ser över kopplingarna. verkar vara väldigt slarvigt gjort. och jag skulle inte vilja ha det så i mitt hus. kan bli överslag och börja gå värme om en skarv är dålig.
Tack för analysen, kanske du borde läsa på lite själv nu orkar jag jag inte leta up Amokabels eller Drakas rekommendationer, som jag citerade, men 10 sek google gav mig detta(nedan). -20-25cm. vilket just denna tillverkaren rekommenderar som max i alla lägen. väldigt safe så att säga, eftersom dom citerar användning av 45° lutning mot vägg för all klamring. och säkert nödvändigt om man använder sig av lågkvalitativ EKK eller liknande. Även om exempelvis EKLK, EKRK etc med styvare konstruktion ok klarar sig med glesare, beroende på förläggning såklart. Kanske inte ens kan använda enkelkardelig ledare kabel alls om pumpen ifråga står på vibrationsdämpare och kabel mellan genomföring och pump inte är fast. Men en onödigt djup diskussion då TS uppenbart bara vill få löst problemet.Mikael_L skrev:Jag kan börja med att fundera på varför du skrev om cm hit och dit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TS är uppenbart helt ovetande om ämnet. Så jag gav bara TS måtten som vägledning. Så att denna skall senare kunna besikta och se så allt ser hyfsat rätt ut. Det är ju det dethär forumet ska handla om, att hjälpa TS med sin fråga. Tror denna är ganska ointresserad om man får ändra i CE märkt apparat. Vidare är det ju inte säkert att TS är intresserad av att starta rättsprocess och syssla med fruktlösa anmälningar hos "Gymnasie Elektrikernas Jobbsäkerhetsfurbund"...i övrigt va din tidigare rekommendation ok.
vad händer om installatören i fråga nekar?? hur kan TS bevisa att det inte så ut så innan?? det nämner ju denne som ett av problemen med hela storyn...
Jag ville bara get TS ett faktiskt/praktiskt råd för att lösa problemet snabbt och billigast möjligt. På ett lekmannaspråk som inte va en paragraf, eller involverade myndighets kontakt, då det saknades ett sådant i tråden.
inte alltid, men ibland förundras jag över självgodheten hos sk "kunniga" här när en uppenbart novis frågeställare möts med diverse oförståeliga facktermer eller länkar till paragrafer eller kontrollorgans direktiv. -Kanske lite inbördes beundran?
När det kommer till din värdering av min kunskap så hälsar styrelsen för Installationen med 88EMW@12KV installerad effekt att dom är mycket nöjda med sin Site Manager. Jag byggde, besiktigade och kommissionerade den oxå.. fast inte själv då förstås (säger det så det inte märks ord igen). Men om du DMar mig kan jag ordna studiebesök så du får se en BFOU/RFOU kabel live. Det brukar göra dom flesta ödmjuka.
Förlåt men du satte nivån...
nu lägger vi ned dethär. TS har fått svar.
Redigerat:
Vad står TS för?5 50procent skrev:Fast rörmokaren bad ju TS att ringa efter en expert eftersom rörmokaren inte lyckades å reda ut det. Han har ju mer eller mindre sagt att han fixar det själv även fast han saknade kunskap om det.
Hade det gått rätt till så skulle rörisen ha kontaktat en elinstallatör som kopplade in den efter installationsanvisningen hade ett fel uppstått då så skulle installatören eller rörisen därefter ha ringt in expertis.
TS har ju köpt en vara och en tjänst som inte har fungerat som tänkt.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Förlänga sensorkabeln kabeln, eller fästa upp den på lämpligt vis.
Är detta tillåtligt för en "Hemmapulare" ?
Klurig frågeställning ......
Att lägga dolda rör i vägg och att gräva ner kablar i mark kräver auktorisation, men att fästa upp dem på vägg borde även det då vara auktorisationskrav ? JA det anser jag, att använda felaktigt material eller för kraftiga böjar ökar risken för brand. Att sätta fast gummikabel får vem som helst göra, men det skall dels vara stickkontakt i varje ända och dels skall fästena vara svaga så att om man drar i kabeln skallfästena lossna det vill säga vanlig TK klammer för gummislang är OK.
TK i plast OK för vem som helst att fästa gummikabel.
Också OK för gummikabel.
Men däremot att fästa med metall är INTE bra, metallen kan skära in i kabeln om man drar hårt i den.
Skruvklammer typ JR INTE bra för gummikabel.
När det gäller frågeställningen om man själv får skarva sensorkabeln, så är det svårare att svara. Det beror på hur tillverkaren utformat lågspänningsdelen (galvanisk isolering mellan 230 och lågspänning) , i apparaten, ta exempelvis batterielliminatorn som du laddar din telefon, om man undersöker hur de är konstruerad med dubbla skyddskretsar och mekanisk separation mellan 230 volt och 5-volt så är den helt OK för en "hemmapulare" att skarva på 5-voltsidan , men naturligtvis inte på 230 Voltsidan.
Så JA du får skarva i DETTA fall men .......
Om en apparat typ värmepump, värmepanna så är lågspänning och starkström inte galvaniskt isolerad, lågspänningen (oftast 24 volt) har INTE dubbelisolerade ledare och är INTE galvaniskt isolerad transformator m.m.
Så i detta fall NEJ, du skall inte skarva sensorledning till en apparat/maskin/panna med 230 volt.
Är detta tillåtligt för en "Hemmapulare" ?
Klurig frågeställning ......
Att lägga dolda rör i vägg och att gräva ner kablar i mark kräver auktorisation, men att fästa upp dem på vägg borde även det då vara auktorisationskrav ? JA det anser jag, att använda felaktigt material eller för kraftiga böjar ökar risken för brand. Att sätta fast gummikabel får vem som helst göra, men det skall dels vara stickkontakt i varje ända och dels skall fästena vara svaga så att om man drar i kabeln skallfästena lossna det vill säga vanlig TK klammer för gummislang är OK.
TK i plast OK för vem som helst att fästa gummikabel.
Också OK för gummikabel.
Men däremot att fästa med metall är INTE bra, metallen kan skära in i kabeln om man drar hårt i den.
Skruvklammer typ JR INTE bra för gummikabel.
När det gäller frågeställningen om man själv får skarva sensorkabeln, så är det svårare att svara. Det beror på hur tillverkaren utformat lågspänningsdelen (galvanisk isolering mellan 230 och lågspänning) , i apparaten, ta exempelvis batterielliminatorn som du laddar din telefon, om man undersöker hur de är konstruerad med dubbla skyddskretsar och mekanisk separation mellan 230 volt och 5-volt så är den helt OK för en "hemmapulare" att skarva på 5-voltsidan , men naturligtvis inte på 230 Voltsidan.
Så JA du får skarva i DETTA fall men .......
Om en apparat typ värmepump, värmepanna så är lågspänning och starkström inte galvaniskt isolerad, lågspänningen (oftast 24 volt) har INTE dubbelisolerade ledare och är INTE galvaniskt isolerad transformator m.m.
Så i detta fall NEJ, du skall inte skarva sensorledning till en apparat/maskin/panna med 230 volt.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
NJA det finns ett litet hål, ganska stort, det flesta auktoriserade elektriker idag som har AL eller AH auktoristation och som inte har några anställda behöver inte något "egenkontrollprogram", annat än ett papper att "det är bara jag som får utföra jobb under min registrering hos elsäkerhetsverket".Pajonik skrev:
80% av alla svenska elektriker har ECY-certifikat, dessa får dock aldrig utföra elarbete utanför "egenkontrollprogrammet".
Redigerat: