Jonas Persson
Så här såg det ut. Sista varvet kunde man stå på golvet då man inte behövde se ner.
 
  • Två personer vid en byggplats med fundament och lastbil, betongpump i arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hade en bil med roterpump från Tomasbetong. Så masten med slangen hängde ner över poolen. Jag styrde bara slangen så att det rann ner i väggen. Min mamma hade klarat av det. Sakta gick vi varvet runt två gånger utan paus. Sista och tredje varvet toppade vi bara av. Supersmidigt. Hade lagt plank som bänkar att stå på inne i poolen som vi flyttade allt eftersom. Både säljare och han som kom med betongbilen hade gjutit många pooler och kunde detta. Mycket nöjd

Jag gjorde detta i början av oktober för några år sedan och när vi började diskutera brinntid som skulle vara minst två veckor innan man kunde fylla poolen med vatten, så sa de att de för en struntsumma kunde blanda i mer cement så att det skulle gå fortare. Tror det var 200:-

Nä, jag skulle inte bada i november. Jag bor på landet med egen brunn och bytte ut en pool från tidigt 70-tal och jag hade sparat vattnet.

Får jag bara tid så tänkte jag skriva om mitt bygge. Lärde mig mycket från MattiasS bygge, men tänkte komplettera med mina erfarenheter.

Saxat från fakturan (fråga mig inte vad det betyder):
Betongkvalitet4,50
Betong med föreskrivet VCT-C 30/37 16 S4 VCT 0,55

Roterpump ROT M24 8619

Tillbehör och information pump
2" ändslang
Låter bra. Jag hade också tänkt bygga en landgång på, insidan för att kunna gå runt enkelt.
 
Tog hålet för lampan enligt instruktionerna.

Rakt i armeringsjärnen. :surprised:

Börjar bli ganska trött på det här nu..
 
  • Hål taget i en isolerad betongvägg för installation av lampa där armeringsjärn är synliga, omgivet av byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urtaget hål för lampa i armerad betong där armeringsjärn är synliga, med spår av borrdamm och inslag av betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
Jonas Persson
Kul att kapa dem inne i väggen.

I min bygginstruktion monterades lampor, inlopp, jetswim och utlopp när man kom till varvet de skulle sitta i. Så blocken var lösa när man passade in delarna och jag fick några block i reserv om det skulle bli fel.

Lider med dig.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kul att kapa dem inne i väggen.

I min bygginstruktion monterades lampor, inlopp, jetswim och utlopp när man kom till varvet de skulle sitta i. Så blocken var lösa när man passade in delarna och jag fick några block i reserv om det skulle bli fel.

Lider med dig.
Jag hämtade tigersågen och kapade skiten.

Ditt sätt är utan tvekan bättre. Jag har följt montageinstruktionen men till nästa gång vet jag bättre.

Jag är inte främmande för att bygga utan ritning och hitta på efterhand men i just detta fallet hade jag velat ha en mer utförliga instruktioner. Det går liksom inte att ändra när man väl har satt dit något.

Jag hade också önskat att få några extra block.

Bara skimmern kvar nu
 
  • Byggplats med halvfärdigt väggprojekt, verktyg och material på marken, samt en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Mao ett fyrkantigt hål, hur svårt kan det vara :p

Funderar på vad som är nästa fallgrop. Jag hade inte tänkt klart hur jag skulle fästa kantstenen pä poolen med resultatet ett jag inte fyllde och planade av betongen längst upp så det blev plant och därmed bara att limma dit stenen. Fick istället blanda till betong och stryka av efteråt.

Däremot så tänkte jag på att trycka dit några armeringsjärn från utsidan som jag senare gjöt in i bottenplatta och väggar till utrymmet för jetswimen. Vet inte vad du ska lägga runt poolen men det kanske kan vara idé att gjuta in några fästen för att enkelt kunna förankra ett trädäck i poolen.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mao ett fyrkantigt hål, hur svårt kan det vara :p

Funderar på vad som är nästa fallgrop. Jag hade inte tänkt klart hur jag skulle fästa kantstenen pä poolen med resultatet ett jag inte fyllde och planade av betongen längst upp så det blev plant och därmed bara att limma dit stenen. Fick istället blanda till betong och stryka av efteråt.

Däremot så tänkte jag på att trycka dit några armeringsjärn från utsidan som jag senare gjöt in i bottenplatta och väggar till utrymmet för jetswimen. Vet inte vad du ska lägga runt poolen men det kanske kan vara idé att gjuta in några fästen för att enkelt kunna förankra ett trädäck i poolen.
Det var en smart idé. Jag ska ha trädäck runt och har funderat en del på hur jag ska göra.

Egentligen vill jag ha en regel så nära poolkanten så nära som möjligt och hade tänkt jacka ur änden på regeln så att den kan ligga uppe på poolväggen och sen ha grävt ur runt om så att allt hamnar i samma nivå.

Där regeln hamnar längs med poolen får jag i så fall klyva regeln på mitten och förankra den i poolväggen uppifrån.

Har haft flera förslag på detta men är svårt att planera när man inte vet hir förutsättningarna ser ut med färdig pool.

Nu märkte jag tex att jag behöver ha tillgång till bräddavloppet från utsidan.
 
Bjuder på lite bilder från köket som jag nyss blev klar med.
 
  • Nyligen renoverat kök med vita marmorbänkar, gråa skåp och subway kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymodigt kök med grå skåp, vit kakelvägg, köksö med vit marmormönstrad topp och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverat kök med vit kakelvägg, köksö med grå skåp och fruktskål samt integrerade vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Papphammar666 och 19 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag satte fast 95x45 eller var det 120x45 med långa spikplugg runt hela poolen. Funkade trots att det är 50 mm frigolit mellan regel och betongen.

Jag strävade efter att ha vattenytan så nära däcket som möjligt. Lägger du regeln ovanpå väggen blir det långt till vattenytan. Svårare att ta sig upp, en brädkant mot vattnet och en känsla av att poolen ligger i en grop.

Antar att du har en mer eller mindre kvadratisk skimmer. Jag köpte en med ett mycket bredare och lägre hål som jag monterade så högt upp det bara gick. Resultatet är att vattenytan är ca 10 cm ner. Vattendjupet är 143 cm med 150 cm thermoblock.

Ingen infinity pool, men nästan.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag satte fast 95x45 eller var det 120x45 med långa spikplugg runt hela poolen. Funkade trots att det är 50 mm frigolit mellan regel och betongen.

Jag strävade efter att ha vattenytan så nära däcket som möjligt. Lägger du regeln ovanpå väggen blir det långt till vattenytan. Svårare att ta sig upp, en brädkant mot vattnet och en känsla av att poolen ligger i en grop.

Antar att du har en mer eller mindre kvadratisk skimmer. Jag köpte en med ett mycket bredare och lägre hål som jag monterade så högt upp det bara gick. Resultatet är att vattenytan är ca 10 cm ner. Vattendjupet är 143 cm med 150 cm thermoblock.

Ingen infinity pool, men nästan.
Jag har funderat på att göra så också men blev det inte väldigt svajig när trallen ligger 250mm utanför regeln?

Har du någon bild på ditt trädäck?
 
Jonas Persson
Har gott om bilder, men de är hemma och jag är på landet...

Regeln på poolen är bärlina, ovanpå den ligger 120x45 vinkelrätt ut från poolens långsida cc 60 och på dem 28x120.

Kan visa när jag kommer hem senare i helgen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har gott om bilder, men de är hemma och jag är på landet...

Regeln på poolen är bärlina, ovanpå den ligger 120x45 vinkelrätt ut från poolens långsida cc 60 och på dem 28x120.

Kan visa när jag kommer hem senare i helgen.
Då är du ändå 120mm ovan poolväggen?

Min 95/45 är jackad och således endast 45mm ovan poolvägg.
 
Jonas Persson
Nope, den sitter 95+28 ner från ovansidan av kantstenen.

Hittade lite bilder i mobilen. Där ser du däcket och skimmern.
 
  • Upphöjd pool under konstruktion med trästomme och skyddande presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skelett till trädäck med halvt monterad pooltäckning och byggmaterial i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på däck och skimmer vid poolkant, installationsdetaljer synliga, nära kantsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med fundament och synlig mätningsutrustning på kantsten i snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dsundet och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Fann några till bilder.

Pooltaket blev akut då poolen fylldes med björkhängen.
 
  • Konstruktion av ett träramverk för pooltak intill en fylld simbassäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolkant med små kakel och skimmerlucka mot bakgrund av ett pooltak täckt med björkhängen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår. Jag kommer inte ha en stensarg men i övrigt tänkte jag bygga ungefär som du gjort. Utan stenen måste trallen ligga hela vägen fram till poolkanten.

Ett alternativ är att göra som dig men skruva trallen rakt ner i betongen ovanpå poolväggen. Bara jacka ur för snäpp in listen.
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.